Alternativer til bestemor?

PippiLangstrømpe

Glad i forumet
Noen andre som har skilte foreldre og flere ivrige «besteforeldre»? Jeg så ikke problemstillingen komme, men nå er det visst litt utfordrende hva vi skal kalle alle, særlig steforeldre. Hva er deres beste forslag til hyggelige alternativer til kallenavn? Som ikke er mormor/bestemor?

Mor og far? Besse og besta? Bessa? Mine kaller mine foreldre mommo og moffa :love017

Fornavn på de fleste, den ene kalles for besten

Mine foreldre er ikke skilt, men drt er mannen sine! Vi kaller begge sider bestefar og bestemor, men skiller de gjerne med å si hvor de bor "Bestefar og Bestemor på Gjerpen/Porsgrunn" også faren til mannen og dama er ikke like engasjert så der er rådet bare Bestefar og fornavn på dama :hilarious:

Her ble det mormor og Lars :hilarious:
Bestefar er singel. Så ikke noe trøbbel der.

Mine foreldre er ikke sammen, og har heller ikke noe forhold til navnene «mormor» og «morfar». Så hos oss blir det Besta (mamma), også Moffa (pappa) og Nana (stemor)! Faktisk min stemor som valgte sitt selv, noe jeg syns var helt fantastisk! :Heartred

Vi har endt opp med bestemor og *navn* (på min mamma og stefar) og bestefar/morfar (toåringen endret plutselig selv fra bestefar til morfar nå etter jul). Vi forsøkte å kalle stefar for beste-*navn*, men det virker som ble enklest for datteren vår å bare bruke navnet hans fremfor "beste" foran.

Jeg har lite til ingen kontakt med min egen far, så her blir stefar kalt morfar og min mamma for mormor. Mamma hadde ønske om mormor da jeg er eneste datter, så det ble naturlig for meg at stefar ble morfar. Moren til min partner er dessverre død, men faren blir kalt besten. :)
Her hadde vi jo kunnet hatt litt problemer med mormor og morfar ettersom vi er skeive, og da kunne det blitt litt dobbelt opp.
"Problemstillingen" blir jo litt morsommere for våre barn. Vi får nå ett felles, men min samboer har 3 barn fra før med ei dame, som også er gift med ny dame. Så vi er potensielt 4 mormor/farmor:hilarious:

Fornavn på de fleste, den ene kalles for besten
Her ble det mormor og Lars :hilarious:
Bestefar er singel. Så ikke noe trøbbel der.
Ja, her sier indikasjonene at fornavn blir oppfattet veldig negativt…kan bli stor skuffelse hvis jeg foreslår det. Samtidig har andre i familien også en del meninger:dance018 men det hadde jo vært enklest! Selv tenker jeg jo at relasjon er det viktigste, ikke navn ☺️

Mine foreldre er ikke skilt, men drt er mannen sine! Vi kaller begge sider bestefar og bestemor, men skiller de gjerne med å si hvor de bor "Bestefar og Bestemor på Gjerpen/Porsgrunn" også faren til mannen og dama er ikke like engasjert så der er rådet bare Bestefar og fornavn på dama :hilarious:
Det er jeg også vant med fra min oppvekst☺️ Da var alle 6 bare bestemor og bestefar (med stedsnavn), så jeg så ikke for meg problemstillingen. Men jeg ser jo at dette er noe som har betydning for folk på ulike måter…

Jeg har lite til ingen kontakt med min egen far, så her blir stefar kalt morfar og min mamma for mormor. Mamma hadde ønske om mormor da jeg er eneste datter, så det ble naturlig for meg at stefar ble morfar. Moren til min partner er dessverre død, men faren blir kalt besten. :)
Her hadde vi jo kunnet hatt litt problemer med mormor og morfar ettersom vi er skeive, og da kunne det blitt litt dobbelt opp.
"Problemstillingen" blir jo litt morsommere for våre barn. Vi får nå ett felles, men min samboer har 3 barn fra før med ei dame, som også er gift med ny dame. Så vi er potensielt 4 mormor/farmor:hilarious:
Hehe.. jeg skjønner at jeg ikke har den mest komplekse problemstillingen ja :D Det blir spennende da. Det hjelper jo hvis alle involverte er litt fleksible og ikke legger så alt for mye i det :smiley-angelic002

Ja, her sier indikasjonene at fornavn blir oppfattet veldig negativt…kan bli stor skuffelse hvis jeg foreslår det. Samtidig har andre i familien også en del meninger:dance018 men det hadde jo vært enklest! Selv tenker jeg jo at relasjon er det viktigste, ikke navn ☺️
Du kan jo spørre de selv også da hva de ønsker å bli kaldt?:-)

Her har det bare blitt slik, men det handøer nok mye om at den ene ste besteforeldren ( såkaldt) besten har vært tilstede siden min mann var ung.

De andre har kommet i senere tid.

Noen andre som har skilte foreldre og flere ivrige «besteforeldre»? Jeg så ikke problemstillingen komme, men nå er det visst litt utfordrende hva vi skal kalle alle, særlig steforeldre. Hva er deres beste forslag til hyggelige alternativer til kallenavn? Som ikke er mormor/bestemor?
Samboer sine besteforeldre var skilt, og da var det liksom bestefar og beste...(navnet til kjæresten/kona til bestefar) og på andre siden holdt de seg bare til farmor og navnet til mannen hennes :)

Vi har mommo og moffa og Oma og Opa

Min mamma blir kalt for MO og hennes man offa .
Min far er Best og min ex stefar med kone er besta og besten .
Farmoren døde når samboeren min var 7 år og faren bor i Thailand og ikke noe kontakt .
Er min datter som har laga alle navnene selv :Heartpink Og nå har alle dem andre tatt av hun og sier det samme :angelic:

Mine foreldre ble skilt da jeg var 5, og de har vært gift på hver sin kant i «alle år». Det ble derfor naturlig for oss at det er mommo og beppe (mormor og bestefar), og moffe/morfar og bestemor :) Hvis ikke det var et alternativ, hadde det nok vært mormor og mannens navn som ville vært naturlig å bruke. Jeg har vokst opp med mormor/far og farmor/far, aldri brukt bestemor/far selv.

Eldste sin pappa sine foreldre er Baba og dado, minste barna mine sine besteforeldre på farsside har vært døde i mange år :sorry:

Her er det sånn at foreldre til sambo er skilt. Mora hans vil ikke hete farmor, men bestemor. Så her blir de da bestemor og bestefar, og faren og samboeren til han blir farfar og farmor, og mine mormor og morfar :love017

Back
Topp