Alternativ til pakkekalender

Lykkeliten

Glad i forumet
Vi har hatt pakkekalender til ungene siden de var 1 år! Galskap men slik er det. Vi ser nå at det er vansklig å holde seg til 20/25 kr pakken men likevell blir det minimum 2000 kr tilsammen for alle kalenderene. Nå leter jeg etter et alternativ. Var først innom de ferdige men synes der er mye bra til jenter og ikke gutter.:banghead:

Trenger tips! Nå liker jeg best tanken på aktivitetskalender men er så redd for det bare vil gi ei stressende førjul enda mer stressende.
Har begynt på ei liste, men tar også imot forslag til ting her, gjerne av erfaringer som er gode.

Taaakk på forhånd :joyful::joyful:
 
Spørs hvor gamle ungene er, min sønn hadde elsket lego kalender fra han var fire og fortsatt nå som han er 12.

Men aktivitetskalender kan være kos, om man har overskudd. Jeg lager pakkekalender og koser meg med det. Mange av pakkene koster langt midnre enn 20 kr, en sjokoladenisse. Jeg kjøper en pakke lego til sånn ca 200 kr som deles over ca halve kalenderen for eldste.

Men ja. Noen trekker opp. Kino pleier være den dyreste, men de pleier også få en juletrepynt, i år vurderer jeg å la dem heller få et tre til rommet sitt, og da blir det dyrere enn kinoen.

Jeg har ikke overskudd til aktiviteter eller rampenisse, men for noen er det flott. Eller en sjokoladekalender. Og for den del, litt bedre sjokolade enn disse til 20 kr, og likevel ikke en formue, en plate melkesjokolade er 24 ruter.
 
Vi skal lage julemagi, enten med en beskjed fra nissen/hjelpere om hva som skal skje denne dagen, ellwe nye gjennstander som blir plassert utenfor døra. Også blir det nok gave på søndager, da kan det koste litt mer :)
Med julemagi tenker jeg at det ikke skal være press til at noe må skje, men en dag jeg har fri kan det feks stå til 3åringen at «i dag skal du ha fri fra barnehagen, og dere skal bake kaker sammen», eller andre ting man syns er gøy, men er det en dag man ikke føler for noe, så kan det være «julefilm på tven»
Så gjør man akuratt hva man føler for i stede for å stresse :D
 
Stilig. Har du en rampenisse som gjør forskjellige ting i tilegg til boken? Denne har jeg ikke sett før, men hørtes morro ut! Har ikke hatt rampenisse heller før vi.

Vi har en rampenisse også, så vi får se om supplerer litt med den for å skape litt julemagi uten at det blir stress. Første år med rampenisse, så vi legger lista lavt mtp at jeg da er høygravid/akkurat født :)
 
Har bare sjokoladekalender vi, men eldstemann syns hvertfall det er helt supert :)
Ett alternativ kan jo være gave noen dager (godis i helgene), med aktiviteter noen dager som dere uansett hadde gjort (teater, baking, akedag, pynte treet, lage snømann) og koselig julebok noen dager :) tenkte ha det neste år når minstemann er litt større :)
 
Vi har ei julebok med 24 relativt korte kapitler som bare tar noen minutter å lese.

Det hender at vi leser tre dager på rappen en kveld...

Vi klarer jo ikke se kalender-tv med dem heller ajour, stort sett en dag på etterskudd her og der. Nå er desember trolig noe roligere i år pga Krona, men vi henger somregel i stroppen med ting som skjer på ettermiddagen 4-5 dager i uka og stort sett varer det til minstemor er passert leggetid med god margin.

Kudos til dere som har overskudd til aktiviteskalender eller rampenisse. Jeg er heller krampe-effektiv de siste pr kveldene i november og pakker inn 72 små pakker, men da er jeg i alle fall ferdig med et og trenger ikke organiser enoe mer av DET i desember, det er mer enn nok annet.

(men vi har enkelte tradisjoner og aktiviteter i kalenden altså, puttet møysommelig inn på kalenderen innomellom alt annet som står der. Ikke uten grunn at jeg har familiekalendeeren om utgangspunkt når jeg plotter gavene på adventskalenderenene)
 
Kan det være en idé med "gavekort" ala "ti minutter ekstra tv-tid", "ti minutter ekstra tid til legging", "fritt velge middag (selv om det er pannekaker eller sjokoladekake)", "velge hva vi skal se på tv" være noe?

Evt aktiviteter som kan gjøre etter jul, ikke før? "Tur i akvariet en gang etter jul", osv?
 
Jeg husker vi fikk en bokstav hver dag, det skulle bli en gåte. Vi fikk ofte siste bokstaven på lillejulaften. Da satt vi å løste gåten, fikk litt hint av mamma for å komme frem til løsningen. Ofte fikk vi et spill som alle kunne spille. Da hadde vi underholdning store deler av julaften og resten av julen. Hun har og pakket inn ulike deler fra spill gjennom desember, og på julaften fikk vi det som manglet. Da vi var mindre fikk jeg og storesøster spill sammen og lillesøster (5år yngre enn meg), fikk et annet spill.
 
Vi har ei julebok med 24 relativt korte kapitler som bare tar noen minutter å lese.

Det hender at vi leser tre dager på rappen en kveld...

Vi klarer jo ikke se kalender-tv med dem heller ajour, stort sett en dag på etterskudd her og der. Nå er desember trolig noe roligere i år pga Krona, men vi henger somregel i stroppen med ting som skjer på ettermiddagen 4-5 dager i uka og stort sett varer det til minstemor er passert leggetid med god margin.

Kudos til dere som har overskudd til aktiviteskalender eller rampenisse. Jeg er heller krampe-effektiv de siste pr kveldene i november og pakker inn 72 små pakker, men da er jeg i alle fall ferdig med et og trenger ikke organiser enoe mer av DET i desember, det er mer enn nok annet.

(men vi har enkelte tradisjoner og aktiviteter i kalenden altså, puttet møysommelig inn på kalenderen innomellom alt annet som står der. Ikke uten grunn at jeg har familiekalendeeren om utgangspunkt når jeg plotter gavene på adventskalenderenene)
Vi hadde aktivitetskalender før, kosende stress. Vi sykes pakkekalender er mye koseligere, så gjør vi heller ting sammen de dagene vi har tid
 
Vi hadde aktivitetskalender før, kosende stress. Vi sykes pakkekalender er mye koseligere, så gjør vi heller ting sammen de dagene vi har tid
Sånn gjør vi det også. Jeg smetter inn noen aktiviteter i kalenderen det jeg ser vi har tid og finner ellers på ting utenfor rett og slett. I år kan det bli rom for mer siden de ikke skal spille så mange konserter grunnet korona. Og ikke så mange avslutninger. Og det kjenner jeg er litt greit
 
Back
Topp