Alternativ til middag

Ragnhild79

Elsker forumet
Lillegutten er ikke noe glad i middagsmat. Har prøvd å lage litt forskjellig selv (såvidt det er) og prøvd en haug med forskjellige middagsglass, men ingenting er særlig spiselig. Grøt derimot er supergodt, og brød tar han litt av, og frukt og fruktmoser er flott som tillegg. Men er det greit å gi 3 grøtmåltider på en dag og så bare droppe middag så lenge? Han lærer jo ikke akkurat å like forskjellige ting heller på den måten... [8|] Vurderer å la han få av vår mat som er krydra og sånn, men det er jo ikke bra det heller, pluss at det ofte er blandingsprodukter (kjøttdeig, pølse, poteter/ris/pasta som er salta, wok med forskjellige sauser oppi woken, lasagne... hmm... vi er visst ikke så sunne [8D]) . Dessuten er det gjerne siste kveldsmåltid han skal ha når vi tar vår middag, og da er det greit at han spiser godt (og dermed enklest å gi grøt som han liker veldig godt). Hva gjør dere andre som har unger som ikke liker middagene?

dytter litt for deg[:)]

Vesla her får det som oftest samme som oss! Tilsetter ikke salt når jeg lager middagene, og prøver å velge mat som har lite salt i seg. Og aller best er maten når hun får spise selv! Deler opp i håndterbare biter som hun får holde i selv, og selv om det havner en del i golvet, spiser hun mye og!

ORIGINAL: *EliSue*

Sondre Mathias spiser heller ikke middag, spytter det bare rett ut..så han får som regel grøt eller brødskive når vi spiser middag..[:)]
Snakka med helsesøster om dette idag, å hun sa at det var viktig å ikke "tvinge" i de middag..at de somregel interesserte seg i maten som vi spiste, så det var lurt å lage mat som ikke var for salt osv..å heller salte maten etter vi har hadd den på talerkenen vår[:)]
Så sa hun også at det var lurt å ta pause noen dager viss ungen ikke vil ha middag..å heller bare gi grøt/brød, så prøve på middag igjen noen dager/uker etterpå[:)]

Takker. [:)] Ja, det er nå det det har blitt til her. Tar pause noen dager nå som han heller får et ekstra grøtmåltid istedet, men lurer på om vi skal gå over til å la han få av vår mat. Må bare tenke litt mer igjennom hva vi lager og når vi lager den da... Ellers er han jo enn så lenge fornøyd med grøt, men jeg har ikke lyst til at han skal bli sånn senere at han må ha pølser uansett hva vi andre har til middag. Vil gjerne han skal venne seg til smaker og spise forskjellige typer mat (som er sunt), så er kanskje best å la han spise det vi spiser og finne ut at det er godt.

Har du prøvd å blande fruktmos oppi middagen?

Her går første del av middagen greit, men når han begynner å bli lei tar jeg oppi litt og litt fruktmos [:)] På den måten spiser han et helt middagsglass uten problemer [:D]

Slik har det omtrent vært her også, men plutselig på fredag løsnet det, og nå er middag også digg! (hurra, hurra, hurra!) Så det er nok bare å prøve litt innimellom så smaker det nok godt til slutt! [:D]

Her er 8 mnd glassene mye mer stas enn 6 mnd glassene i allefall... Har du prøvd de?

Prøvd søtpotet?  Det har samme sødmen og kanskje litt liknende konsistens som grøt, kanskje det faller i smak?  Smaker ikke middagsmat liksom.

snuppa her smaker stort sett alltid litt på vår mat......hun spiser glass også altså.

eldstemann min slutta å spise både grøt og middag da han var 8 mnd han... han bare nekta alt som var varmt... så da levde han på brødmat og yoghurt med lettkokte havregryn til han var 1,5 år... men da begynte han gradvis å spise ting, og nå spiser han nesten alt. han er nå 6,5 år.

det jeg fant ut var at det viktigste var at han fikk mat han ble mett av, og at det var litt næring i det.
hs var helt enig.

Takk for mange bra tips! Har prøvd fruktmos i, har da greid å "tyne" i han opptil et halvt middagsglass før, men nå nekter han å åpne munnen. Ting med klumper i spyttes ut, så er redd 8 månedersene ikke funker, men skal prøve det og søtpotet. [:)]

Back
Topp