Alternativ til mentholatum

MissFlite

Glad i forumet
Flere som er forkjøla? :dead:

Ble skikkelig tett og snørrere i dag og har allerede stor, rød nese. Jeg blir så sår rundt nesa når jeg er forkjøla og pleier alltid smøre med mentholatum (som også hjelper med å "åpne opp"). Men det bør man unngå som gravid. Er det noen som har gode tips til andre trygge salver eller kremer som funker bra på sår hud?

Jeg bruker purelan fra Medela til min sønn. Han blir veldig sår rundt munnen og nesa til tider. Det funker veldig bra! Er egentlig en øye salve, eller noe, tror jeg. Men det er den samme kremen man kan bruke ved såre brystvorter da man ammer. Men det går fint ann å bruke den alle mulige steder:happy: Men spør de på apoteket for sikkerhets skyld. Men regner med gravide fint kan bruke den salven.

Oi, kan vi ikke bruke mentholatum? [emoji85] Det er jo den beste salven når man er forkjølt.. Da må jeg slutte med den med en gang...

Flere som er forkjøla? :dead:

Ble skikkelig tett og snørrere i dag og har allerede stor, rød nese. Jeg blir så sår rundt nesa når jeg er forkjøla og pleier alltid smøre med mentholatum (som også hjelper med å "åpne opp"). Men det bør man unngå som gravid. Er det noen som har gode tips til andre trygge salver eller kremer som funker bra på sår hud?
Står det noe sted at man ikke kan bruke mentholatum? Jeg kommer ikke til å slutte å bruke den altså... Bruker tuben hver kveld og har den også som lepomade på dagtid...

D
Står det noe sted at man ikke kan bruke mentholatum? Jeg kommer ikke til å slutte å bruke den altså... Bruker tuben hver kveld og har den også som lepomade på dagtid...
Ja, jeg fant ikke orginalesken, men det står ihvertfall på produktets hjemmesider at man må kun bruke i samråd med lege ved graviditet. Det har med innhold av eterisk olje i det(furu tror jeg) å gjøre, da det kan være abortfremkallende, så man skal holde seg unna spesielt i første trimester. Jeg vil ikke ta noen sjanser på det når jeg først vet det kan være dumt,selv om det sikkert skal veldig store mengder til. Jeg er generelt skeptisk til sånne aromaterapigreier, men man utvinner jo medisiner av disse plantene og før i tiden var det jo ulike eteriske oljer man brukte for å provosere frem abort. Så får jeg heller være litt hysterisk akkurat de første månedene! :)

Jeg bruker purelan fra Medela til min sønn. Han blir veldig sår rundt munnen og nesa til tider. Det funker veldig bra! Er egentlig en øye salve, eller noe, tror jeg. Men det er den samme kremen man kan bruke ved såre brystvorter da man ammer. Men det går fint ann å bruke den alle mulige steder:happy: Men spør de på apoteket for sikkerhets skyld. Men regner med gravide fint kan bruke den salven.
Takk, jeg skal spørre om den på apoteket !

Purelan er super og kan brukes til flere ting :)
Purelan er lanolin som er sauefett.
Det er kjempe bra på såre babyrumper og alt som er sårt egentlig.
Vi bruker det også til å lanolisere ullbukser, da vi bruker tøybleier :love017 ullbuksa blir da ganske så tett å brukes over nattbleia slik at det ikke blir vått på pyjamasen eller senga ;)

Den er også super god på såre nippler, å fungerer ganske fort:happy:

Snakket nettopp med jordmor og ho sa at det var helt trygt å bruke mentholatum... Man skal bruke stoooore mengder for at det skal ha noen negativ effekt og så mye klarer ikke vi å smøre oss med...

Når jeg er snytesår rundt nesa, pleier jeg å smøre med blå lypsyl. :)

Snakket nettopp med jordmor og ho sa at det var helt trygt å bruke mentholatum... Man skal bruke stoooore mengder for at det skal ha noen negativ effekt og så mye klarer ikke vi å smøre oss med...

Så bra! Da fortsetter jeg å bruke den. Det er jo minimale mengder det er snakk om..

Har aldri hørt at mentholatum er farlig for gravide [emoji38] Det er fanatiker-tilstander altså....
Jeg bruker heller mentholatum for den såre nesen min enn nesespray [emoji4]

Så lenge der står at man skal forhøre seg med lege så velger jeg å ikke bruke det uten å forhøre meg med lege :) Føler meg ikke fanatisk av den grunn. Første barn, første trimester og mister tidligere, da er det lov å være føre var uten å bli kalt fanatisk syntes jeg :)

Jeg fant ikke purelan i går, prøver nok den en annen gang, men hos apoteket fikk jeg en annen salve som fungerer bra og er helt trygg uten noen begrensninger. :)

Back
Topp