Alternativ til Fyremadel

Feyra

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sommerfuglene 2017
Vi skal igang med kort protokoll, Gonal F og Fyremadel. Tidligere har vi hatt suksess med Synarela og Puregon, men denne gangen ville de vi skulle ha kort protokoll.

Jeg har enormt sprøyteangst, og leser at flere synes Fyremadel er vond, finnes det noen alternativ til denne som jeg kan foreslå for klinikken? Helst ferdigfylt penn, med mulighet for tynnere nåler..

Vi skal igang med kort protokoll, Gonal F og Fyremadel. Tidligere har vi hatt suksess med Synarela og Puregon, men denne gangen ville de vi skulle ha kort protokoll.

Jeg har enormt sprøyteangst, og leser at flere synes Fyremadel er vond, finnes det noen alternativ til denne som jeg kan foreslå for klinikken? Helst ferdigfylt penn, med mulighet for tynnere nåler..
Hei :) tror det er en type som heter cetrotide. Jeg har hatt 6 forsøk, alle med fyremadel. Synes ikke den er vond, må bare stikkes i magen som en dartpil ❤️

Cetrotide er egentlig ganske likt fyremadel når det gjelder nålen. MEN prøv å stikke først den spisse siden av nålen. Da går det bedre.
Jeg måtte likevel ringe mamma i telefon hver gang jeg skulle sette en sprøyte hvis jeg var alene... :hungover:

Synes ikke sprøyta er vond å sette, men det kan svi litt etter på stikkstedet. Det gikk fort over her, synes ikke den var så ille altså.

Synes det var veldig tilfeldig hvem som var vondest, av Menopur og fyremadel. Men, fyremadel svir mer etterpå. ..men det går fort over :Heartred
Les deg opp/se videoer av vinkling på nål ved stikk.. og sette med spissen først. Får du noen til å sette for deg så er jo det enklere..(mannen min satte alle.. så var vi samtidig to om det rent praktisk og)

Jeg har aldri hatt problem med Fyremadel, den svir litt, men det er over på kort tid :) Som de over sier er det viktig å stikke så den spisse enden først treffer huden, det hjelper veldig! Jeg har trua på at det kommer til å gå helt fint :happy:

Fyremadel er ikke vanskelig å sette synes jeg. Nåla er større enn Menopur sin nål, men det er egentlig bare en fordel siden den da er mer stødig når du skal dytte den inn. Det som plager meg er at jeg reagerer på innholdet i sprøyta. Jeg hovner opp og det svir noe veldig. Jeg har enda kul der jeg satte en i dag tidlig. Vurderer å stikke låret i morgen tidlig sånn at jeg ikke ødelegger stikkested for Menopur.

Cetrotide er egentlig ganske likt fyremadel når det gjelder nålen. MEN prøv å stikke først den spisse siden av nålen. Da går det bedre.
Jeg måtte likevel ringe mamma i telefon hver gang jeg skulle sette en sprøyte hvis jeg var alene... :hungover:

Dette tipset gjorde at sprøyteperioden ble mye bedre for min del. Jeg syns stikkene var skikkelig vonde, men når vi var nøye og sjekket spissen først gikk det så mye bedre. :D

Jeg synes Fyremadel var veldig grei når den var i kombinasjon med Gonal-F :) Gonal har en ganske tynn spiss i forhold til f.eks. Menopur.
Med Menopur og Klexane, så ble jeg ganske sår etterhvert, og da ble det vondere synes jeg. Da jeg tok bare Gonal og Fyremadel, så gikk det som en drøm :)
Som det sies over her; Sett den som en dart, og pass på at den spisse delen settes først, så blir det fort lettere og mindre sårt ;)

Mange gode tips her - skulle ønske jeg hadde hørt om det med den spisse enden først selv:joyful: Det jeg syntes hjalp, var tips fra sykepleier om å sette den i 45 graders vinkel. Jeg syntes Fyremadel gikk greit, selv om den føltes litt seigere enn Gonal-F. Opplevde litt svie etterpå noen ganger, men det plagde meg ikke. Så dette er nok ganske individuelt. Prøv å ikke ta sorgene på forskudd:)

Tusen takk for svar alle! ❤️ Mange gode tips som forhåpentligvis gjør det litt enklere

Back
Topp