Alt som må shoppes, hva i alle dager skal man starte med?

Vedlegg

• 28524181-8F3D-49F3-89FA-E0A6928055F6.png
    28524181-8F3D-49F3-89FA-E0A6928055F6.png
    3 MB · Visninger: 23
  • A03943A7-0088-4DF4-98C6-90AF171605C0.png
    A03943A7-0088-4DF4-98C6-90AF171605C0.png
    592,5 KB · Visninger: 23
Uvi går vel ikke på kulde? Det er vel en gammel myte?
En blanding. UVI kommer av bakterier. Ingen UVI uten bakterier uansett hvor mye kulde en tilfører. Men er det bakterier på feil plass, kan kulde gjøre kroppen mer mottagelig for infeksjon.

Sniker
Det er mye du kan kjøpe etter fødsel når du ser hva som passer for deg og babyen. Til min første hadde vi feks kjempenytte av en lekegrind som han sov og lekte i på dagtid. Vi satt opp den til nummer to, men hun fikk kolikk og var ikke fornøyd ved mindre hun ble vugget/bært i sjal eller sele i maaange mnd. Så da heiv vi ut lekegrinda, siden hun bare skreik der og kjøpte en slyngevugge i stedet :)
Med eldste gikk vi lange turer i vogn, mens den yngste bare gråt i vogn så det ble bæretøy på henne. Savnet bilstoladapter til eldste men endte med å klare meg uten, men kjøpte det til nummer to - som bare skreik i bilstol så det ble absolutt ikke brukt. :hilarious: Ja, kunne ha kommet med mange eksempler på hvor ulike de to barna mine var som babyer.

Dette er de tingene jeg ville hatt før fødsel:
  • Vogn + Lammeskinn, liten dyne, ullpledd og helseteppe (ville hatt vognpose om det var vinter men ikke til sommerbaby)
  • Elastisk bæresjal fra Coracor eller Aldoria (tynne sjal mtp sommer, enkelt å lære seg, enkelt å selge brukt)
  • 5 omslagsbodyer i 52
  • 5 omslagsbodyer i 56
  • Et par korterma bodyer i tilfelle varmt vær
  • 5 tynne bukser + sokker
  • 1 tynn ulljakke/ulldress avhengig av hvor du bor
  • 1-2 tynne bomullsluer
  • Cosifix ammepute + Purelan og Multimam kompress og en pakke q-tips som du bruker til å smøre ut purelan (alltid ny q-tip for hver gang man tar salve, ikke bruk hendene av infeksjonsfare ved sår)
  • 2 flasker og 1 pakke ferdigblandet mme
  • Flere flasker og mme om du ikke skal amme
  • 2 ulike smokketyper hvis du vil gi smokk
  • Stellematte + gasskluter eller engangskompresskluter, potetmel (pudres på for å unngå sår hud) og en naturlig stellesalve uten farlig tilsetningsstoffer for baby, feks grobladsalve fra Magica. Vi har lagt våre egne små baderomshåndklær oppå stellematta og hivd til vask ved behov.
  • 3 pakker med bleier i nyfødtstørrelse
  • Sovested til natt. Vil du spare penger så Google IKEA bedside hack. Vi arvet sprinkelseng som vi hacket til p kunne monteres med en side av. Kjøpte ny madrass og madrassbeskytter. 2 Laken og 2 skift til dynetrekk, dyne i minste størrelse.
  • Gulpekluter/store gasskluter x10
  • Termometer og beskyttelseshylser, babyer skal måles rektalt.
  • Paracet og Ibux til deg selv
  • Badebalje
  • Bilstol (og bilstolpose til vinterbabyer)
Mener dette er ca det vi har hatt til våre før fødsel :) men mer varme bodyer og strømpebukser pluss mye hjemmestrikk da mine har vært født på vinteren.

Med min eldste kjøpte jeg brystpumpe, flasker, ammepute, lekegrind og vippestol etter fødsel. Eneste jeg skulle ønske vi hadde klart til hjemkomsten var cosifix ammepute og flasker+mme da melka mi ikke var kommet skikkelig igang selv om vi var 5 netter på sykehuset :p det var litt stress å måtte kjøpe og koke flasker etter vi kom hjem med en sulten baby som ikke tok brystet enda. Vi endte opp med fullamming i 7 mnd, så det løser seg ofte selv om det er kaos de første ukene :)

Uvi går vel ikke på kulde? Det er vel en gammel myte?
Kulde gjør at bakteriene trekker opp i urinveiene
Når det da blir ubehagelig for dem å oppholde seg i vulva kan de trekke lengre opp i varmen, altså vandre opp i urinrøret til blæren. Dette kan da forårsake en urinveisinfeksjon dersom du ikke får tisset bakteriene ut i tide.

Noen som vet, fikk tfk multi x bag til tfk på finn (jeg har vogn fra førstemann), fikk med bilstoladapter, men passer den til alle bilstoler da?

Noen som vet, fikk tfk multi x bag til tfk på finn (jeg har vogn fra førstemann), fikk med bilstoladapter, men passer den til alle bilstoler da?

Nei. En bilstolsadapter passer til et visst utvalg bilstoler. Som regel passer èn adapter til 3-5 ulike merker, men ikke alle. Så du må sjekke hvilken type du har fått med.

Tørr ikke å starte å shoppe enda, foreløbi finner de to i magen. Men enda litt redd for at en forsvinner. Har flere barn fra før, så har seng,lekegrind, babynest, vogn, sengetøy osv fra før.. men nå trenger vi to av alt

Jeg har jo mye etter vesla.. litt vogngalskap, så har allerede byttet vogn flere ganger! Er veldig fornøyd med dem jeg har nå, og tror vel egentlig ikke at vi har kjempemye bruk for vogn til eldste når baby kommer, men isåfall får vi tak i en søskenvogn da.

Solgte bedside criben, så skal kjøpe ny. Lyst på Chicco Next2Me e.l. denne gangen, hadde troll sist. Ikke noe galt med troll, vil bare prøve en annen;)

Trenger også en tripptrapp til.. eeeller skal jeg gå for Steps?? Litt usikker enda, men iallfall elsket jeg baby Seat på tripptrapp!

Kan kanskje bli behov for lekegrind, men ser det an. Har jo både hunder og en nysgjerrig(?) storesøster i hus nå, så kanskje greit:)

Skal dere handle noe på black week?:)evt januarsalg? er jo tidlig, men sikkert penger spart om man tar det på salg

Skal dere handle noe på black week?:)evt januarsalg? er jo tidlig, men sikkert penger spart om man tar det på salg
Jeg holder øye med vogn som er en ganske stor investeringer, kommer det på godt tilbud kommer jeg til å bare kjøpe :)

Jeg holder øye med vogn som er en ganske stor investeringer, kommer det på godt tilbud kommer jeg til å bare kjøpe :)
Jeg holder også vogn under oppsikt, håper den kommer på tilbud :love017 men litt usikker på om jeg skal ha den hvite Emmaljunga De Luxe, eller NXT90 Ergo i grå melange! Finnes ikke i fysisk butikk her i byen så får ikke sjekket de ut.

For min del er viktigste av større utstyr bilsete, bæresjal(kommer til å kjøpe et tynt elastisk), badebalje, stellematte, vogn og evt seng(her kommer lille til å sove med oss) så bruker babynest i sengen vår istedenfor å kjøpe ny seng i starten. Til lille vil jeg ha klart bleier i str.1, klær i størrelse 50 og 56, sinksalve og pudder. Til meg selv: multimam kompresser(jeg syntes purelan er noe herk :hilarious:), ammebhr, brystpumpe, og noen ammekjoler siden det er ganske varmt i juni og jeg syntes det er veldig komfortabelt og praktisk.

Erstatning, flere klær og annet utstyr kommer jeg til å kjøpe om/når behovet melder seg!

Med mellomste kjøpte jeg inn alt en baby trenger og litt til. Kjøpte en del brukt, men det ble ikke brukt. Så denne gangen ser jeg ann behovet til oss og baby før jeg evt gjør andre innkjøp!:happy:

Kommer til å handle en del på black week hvis jeg kommer over gode tilbud! Storebror er 5 år nå, så trenger det meste nytt til lille (har solgt det gamle). Siden dette er nr 2 har jeg en ganske god formening om hva jeg trenger og ikke denne gangen :)

Til barn nr 2 vet jeg at vi skal handle inn:
  • Bilstol,
  • noe klær i str 56
  • bleier
  • Pudder
  • Tørrkluter
  • stellematte
  • Stellebord
  • Bedside crib med dyne og sengetøy
  • Nattpose til å sove i
  • Sånne stelleunderlag som man får på apoteket (er egentlig tisseunderlag, men er gull oppå stellematta)
  • Engangs ammeinnlegg
  • Amme singletter/bh
  • Paracet
  • Medela brystkrem
  • Babycall
  • Babynest
  • Cozyfix ammepute
  • Smokk
  • Stelleveske
  • Sammenleggbart stelleunderlag
  • Bæresele (omni)
  • Babygym
Vogn har vi (britax go big, den er gull!)
Begynner å handle litt nå på black friday eller januarsalg hvis vi får bra tilbud, hvis ikke venter jeg litt :)

Lurer på om bugaboo fox 3 har litt liten sportsdel? Liker den vognen best, men har ikke lyst til å måtte bytte halveis i bruk. Så på britax smile 4 og den har lengre sportsdel. Har dere noen erfaringer? :)

Går og håper ar Leander Matty/ stellematte skal komme på enda bedre tilbud enn Mimmis har nå.. men det er kanskje usannsynlig:p

Sniker
Det er mye du kan kjøpe etter fødsel når du ser hva som passer for deg og babyen. Til min første hadde vi feks kjempenytte av en lekegrind som han sov og lekte i på dagtid. Vi satt opp den til nummer to, men hun fikk kolikk og var ikke fornøyd ved mindre hun ble vugget/bært i sjal eller sele i maaange mnd. Så da heiv vi ut lekegrinda, siden hun bare skreik der og kjøpte en slyngevugge i stedet :)
Med eldste gikk vi lange turer i vogn, mens den yngste bare gråt i vogn så det ble bæretøy på henne. Savnet bilstoladapter til eldste men endte med å klare meg uten, men kjøpte det til nummer to - som bare skreik i bilstol så det ble absolutt ikke brukt. :hilarious: Ja, kunne ha kommet med mange eksempler på hvor ulike de to barna mine var som babyer.

Dette er de tingene jeg ville hatt før fødsel:
  • Vogn + Lammeskinn, liten dyne, ullpledd og helseteppe (ville hatt vognpose om det var vinter men ikke til sommerbaby)
  • Elastisk bæresjal fra Coracor eller Aldoria (tynne sjal mtp sommer, enkelt å lære seg, enkelt å selge brukt)
  • 5 omslagsbodyer i 52
  • 5 omslagsbodyer i 56
  • Et par korterma bodyer i tilfelle varmt vær
  • 5 tynne bukser + sokker
  • 1 tynn ulljakke/ulldress avhengig av hvor du bor
  • 1-2 tynne bomullsluer
  • Cosifix ammepute + Purelan og Multimam kompress og en pakke q-tips som du bruker til å smøre ut purelan (alltid ny q-tip for hver gang man tar salve, ikke bruk hendene av infeksjonsfare ved sår)
  • 2 flasker og 1 pakke ferdigblandet mme
  • Flere flasker og mme om du ikke skal amme
  • 2 ulike smokketyper hvis du vil gi smokk
  • Stellematte + gasskluter eller engangskompresskluter, potetmel (pudres på for å unngå sår hud) og en naturlig stellesalve uten farlig tilsetningsstoffer for baby, feks grobladsalve fra Magica. Vi har lagt våre egne små baderomshåndklær oppå stellematta og hivd til vask ved behov.
  • 3 pakker med bleier i nyfødtstørrelse
  • Sovested til natt. Vil du spare penger så Google IKEA bedside hack. Vi arvet sprinkelseng som vi hacket til p kunne monteres med en side av. Kjøpte ny madrass og madrassbeskytter. 2 Laken og 2 skift til dynetrekk, dyne i minste størrelse.
  • Gulpekluter/store gasskluter x10
  • Termometer og beskyttelseshylser, babyer skal måles rektalt.
  • Paracet og Ibux til deg selv
  • Badebalje
  • Bilstol (og bilstolpose til vinterbabyer)
Mener dette er ca det vi har hatt til våre før fødsel :) men mer varme bodyer og strømpebukser pluss mye hjemmestrikk da mine har vært født på vinteren.

Med min eldste kjøpte jeg brystpumpe, flasker, ammepute, lekegrind og vippestol etter fødsel. Eneste jeg skulle ønske vi hadde klart til hjemkomsten var cosifix ammepute og flasker+mme da melka mi ikke var kommet skikkelig igang selv om vi var 5 netter på sykehuset :p det var litt stress å måtte kjøpe og koke flasker etter vi kom hjem med en sulten baby som ikke tok brystet enda. Vi endte opp med fullamming i 7 mnd, så det løser seg ofte selv om det er kaos de første ukene :)
Screenshottet dette Tusen takk for gode tips

Jeg fokuserte mest på de store tingene. Seng, bilstol, vogn, stellebord, stellebag.
Hent ut babypakker, der får du en god del stelle og pleieprodukter og kan teste ut hva du liker før du kjøper mer av det du ønsker etter fødsel.
Klær, utstyr til amming (innlegg og bh)/pumping, flasker om du ikke skal amme.

Ser mange skriver om str på klær, dette er veldig individuelt. Vi brukte 50/56 første 3mnd grunnet dårlig vekst. Noen bruker aldri 50, så jeg ville hatt litt i hver str så får du heller fylle på av det som blir mest brukt.

Jeg fokuserte mest på de store tingene. Seng, bilstol, vogn, stellebord, stellebag.
Hent ut babypakker, der får du en god del stelle og pleieprodukter og kan teste ut hva du liker før du kjøper mer av det du ønsker etter fødsel.
Klær, utstyr til amming (innlegg og bh)/pumping, flasker om du ikke skal amme.

Ser mange skriver om str på klær, dette er veldig individuelt. Vi brukte 50/56 første 3mnd grunnet dårlig vekst. Noen bruker aldri 50, så jeg ville hatt litt i hver str så får du heller fylle på av det som blir mest brukt.
Ja vi brukte ikke 56 en gang sia mine barn var 55 og 56 cm :laughing002 (Joda liiiiitt 56)men veldig lite

Back
Topp