Alt i tiden etterpå…

Mekanikerfrue

Glad i forumet
Himmelbarn
Januarlykke 2020
Hvor lenge var dere sykemld? Har en både fysisk og psykisk krevende jobb

Begravelse til en så bitte liten? 18+0 idag.
Hva skjer under og etter fødselen? Har de babyen på sykehuset enn viss tid?
Hvor lang tid etter obduksjon får man ha begravelse? Vet ikke om vi velger dette. Kommer ikke til å prøve på flere barn.

Hvor mye koster en begravelse på denne måten?

Får ikke sove, gruer meg til fødsel og tankene kverner
 
Last edited:
Jeg fødte 24.februar og er fremdeles sykemeldt, men samboeren min er tilbake på jobb.

Vi valgte bisettelse og kremasjon, og navnet minnelund. Man kan velge egen grav hvis man ønsker det. Vi hadde åpen minnestund i kirken, man kan også velge lukket minnestund med kun inviterte, enten i kirke eller kapell på sykehuset eller kirken. Man kan også velge å ikke ha noe dersom det føles riktig.

Vi hadde gutten vår med oss på sykehuset fra lørdag til tirsdag, da ble han sendt til obduksjon. Det tok bare en dag, på onsdag var vi på stillerommet/kapellet på sykehuset og kledde på han og la han i kisten. Deretter kjørte vi ham selv til kapellet i kirken, men så ombestemte vi oss etter to dager og hentet han hjem.
Vi hadde han hjemme fra fredag til tirsdag og kjørte han selv til kirken til bisettelsen. Etter bisettelsen ble han kjørt med bårebil til kremasjon. Vi fikk tilbudet om å kjøre han til kremasjon selv også.

Normalen er visst at begravelse/bisettelse skjer innen 10 dager etter dødsfall/dødfødsel.

Kostnaden til begravelse kommer an på hva man velger, man får også dekket rundt 28.000 av NAV når barn under 18 år dør, dette gjelder også dere. Det går automatisk, begravelsesbyrået ordner alt, man slipper å søke selv, og alle får det innvilget. Byrået trakk det bare av summen på regningen vår med en gang. Vi betalte rundt 20.000 selv, med kiste, tid på stillerom for å kle på, transport til kremasjon, blomster, dødsannonse osv. Man kan nok velge å gjøre det en god del rimeligere enn vi valgte, dersom man ønsker det.

Jeg husker godt at det var overveldende mange valg som måtte tas på veldig kort tid. Det var slitsomt og tungt, men allikevel godt, det holdt hjernen min opptatt og det var liksom det eneste jeg kunne gjøre for gutten vår, å gjøre alt så fint som mulig.

Det viktigste er å gjøre det som føles riktig for dere, det gjelder også under fødselen.

Jeg ønsket å være mest mulig alene og ringe på jordmødrene ved behov, men de tilbød seg å være til stede hele tiden. Jeg hadde ikke behov for smertestillende, men de tilbød både morfin og epidural. Man kan få mye mer smertestillende under en dødfødsel.

Jeg valgte å få han opp på brystet, og vi tok mange bilder og hadde mye tid med ham alene. De veide og målte han, noe jeg er veldig glad for. De tok også hånd-og fotavtrykk av han og lagde er minnekort til oss. De anbefalte å vente med å kle på han til etter obduksjonen, da de har veldig skjør hud når de er så små, så han var pakket inn i en kladd og et teppe utenpå det frem til obduksjonen var ferdig. De sa at de ikke hadde noe hast med å sende til obduksjon og at de ikke gjorde det før vi var klare for det. Jeg ble aldri klar, så samboeren min måtte bestemme for oss at han skulle bli sendte på tirsdag, tre dager etter fødsel.

Noen av jordmødrene og sykehuspresten anbefalte oss å ikke se ham igjen etter obduksjonen, men jeg var helt klar på at jeg ville det og det er jeg veldig glad for, han så helt lik ut, bare med er stort plaster over brystet. Det så ut som han hadde på seg en liten, hvit body.

Dere er i tankene mine. Jeg håper fødsel går fint og at dere får mye støtte og omsorg. :Heartred
 
Så trist og vondt det du må gå gjennomgå nå.
Fødte i uke 25 i august ifjor og er enda sykemeldt (blitt gravid igjen, så usikker om jeg hadde vært sykemeldt enda hvis ikke)
De fleste leger er veldig runde på det og ikke noe du trenger å tenke på oppi alt dette.

Vi valgte egen grav og begravelse i kapellet. Som Kinakål skriver så er det støtte av NAV, vi betalte vel 3-4000 fra egen lomme + stein.

Vi bor ca 3 timer unna der vi fødte, så han ble hentet samme dagen som vi dro. Men vet om noen der barnet blir litt på sykehuset før det flyttes, dette er jo gjerne hvis man bor på samme plass man føder.

Vi valgte ikke obduksjon, så det vet jeg ikke..

Å gå og vente på fødsel må være helt grusomt, ingenting er så vondt som det dere går gjennom nå.

Skap så mange minner dere kan med henne, ta henne med hjem, ta masse bilder, kle på henne, stell henne, elsk henne.
Det blir aldri nok, og man kommer alltid til å angre på noe man ikke gjorde - noe man ikke kom på når man hadde de her hos seg.

Stor klem!
 
Nå ble jeg veldig lei meg, så trist å se at du opplever dette ❤️:sad010

Ønsker deg masse lykke til med alt som står foran dere, og sender deg mange varme klemmer ❤️
 
Hvor lenge var dere sykemld? Har en både fysisk og psykisk krevende jobb

Begravelse til en så bitte liten? 19+0 idag.
Hva skjer under og etter fødselen? Har de babyen på sykehuset enn viss tid?
Hvor lang tid etter obduksjon får man ha begravelse? Vet ikke om vi velger dette. Kommer ikke til å prøve på flere barn.

Hvor mye koster en begravelse på denne måten?

Får ikke sove, gruer meg til fødsel og tankene kverner
Første gang var jeg hjemme i ubetalt perm med minstemann, så da var jeg ikke sykemeldt (25jan 2022).

Andre gangen det skjedde (nå 31jan) var jeg sykemeldt fra skole 3 dager, å jobb i 10. (Morsom lege som mente det var langtidssykemelding)

Jeg merker nå at det var både positive og negative sider med å starte opp så fort igjen, men andre gangen var det på en måte "lettere" selv om det blir feil og si.

Det var vel mer det at man visste mer hva man gikk til når det først skulle skje igjen.

Vi har valgt og ikke se de etter fødsel eller ha noen egen begravelse. Det ble rett og slett for mye for meg.

Vi fikk et kort med vekt og lengde og klokkeslett for fødsel, samt hånd og fotavtrykk med 2024-jenta, men ingenting med 2022-gutten. Da visste jeg heller ikke at man kunne spørre om slikt.

De ligger i en felles Minnelund på en kirkegård i regi av sykehuset.
De ordnet med alt av søknader og papirer, å vi trengte bare og skrive under. Man får støtte av Nav til en slik type gravferd i allefall.

Mitt tips er iallefall å spørre masse. Ikke føl at du bryr noen. Det å sitte med spørsmål i ettertid er nesten værre :Heartred
 
Last edited:
Back
Topp