Allergimedisiner

Lille91

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
Marshmallows2021
Skuddårsspirene 2024
God morgen proggo’s :)

Dere med pollenallergi, hva gjør dere mtp medisiner nå etter dere testet positivt?
Sist jeg var gravid var det ingen leger eller apotekmedarbeidere som direkte ville ambefale og ta medisiner og at det ble litt på eget ansvar.

Jeg blir helt gåen av tanken på og kutte ut mine :hungover:
 
Sniker. De fleste allergimedisiner er trygge i svangerskapet og amming. Jeg bruker aerius, dobbel dose hele året :) gikk både gravid på de og ammer nå på dem.
 
Forrige svangerskap fikk jeg beskjed om at man kunne spise de fleste allergimedisinene :) du kan også sende inn spørsmål på trygg mammamedisin.no
 
jeg fortsetter med mine, selv om jeg bruker telfast. den er ikke førstevalg for gravide, men andre fungerer ikke.
 
Sniker fra annet gruppe. Min lege sa jeg ikke skulle ta allergimedisin min. Har ikke så sterke reaksjoner for tiden uansett da. Bruker normalt cetirizin. Kan være greit å ta en tlf til lege for sikkerhet skyld for avklaring før man fortsetter på medisinene.
 
Sniker fra annet gruppe. Min lege sa jeg ikke skulle ta allergimedisin min. Har ikke så sterke reaksjoner for tiden uansett da. Bruker normalt cetirizin. Kan være greit å ta en tlf til lege for sikkerhet skyld for avklaring før man fortsetter på medisinene.
Sniker
Greit med telefon til lege, men relis og tryggmammamedisin er jo laget av leger det også
 
Sniker
Greit med telefon til lege, men relis og tryggmammamedisin er jo laget av leger det også

Vet ikke hvorfor de kommer med ulike råd, men tenker at egen lege i alle fall ofte sitter med mer informasjon om pasienten sin historie? Men på den annen side er der merkelig hvis noen leger sier det er OK uten å sjekke mer hvis det potensielt ikke er OK.
Min lege sa i alle fall jeg måtte holde meg unna min medisin...
 
Vet ikke hvorfor de kommer med ulike råd, men tenker at egen lege i alle fall ofte sitter med mer informasjon om pasienten sin historie? Men på den annen side er der merkelig hvis noen leger sier det er OK uten å sjekke mer hvis det potensielt ikke er OK.
Min lege sa i alle fall jeg måtte holde meg unna min medisin...
Jeg fikk beskjed av min som sjekket de samme sidene som meg at det var trygt med aerius iallefall. Han sa også at de aldri sier det er trygt hvis de ikke har nok data
 
Her fortsetter jeg å ta mine. Bruker aerius, så inntil jeg får annen beskjed med legen, tar jeg de :)
 
jeg har også brukt Telfast, men som du sier er de ikke førstevalg :)

jeg testet alle flere alternativer og var innom alle virkestoffer for noen år siden da fastlegen hadde fått pålegg om å skrive ut billigere medisiner.. Eller noe. ingen virket. så da var det en grei sak når vi diskuterte det sist jeg var gravid på sommeren.
 
Generelt vil jeg anbefale tryggmammamedisin.no når det gjelder bruk av alle medisiner. Det er mange fastleger som ikke er oppdaterte, og det er dumt hvis man frarådes å bruke ting som egentlig er innefor, som gir den gravide bedre livskvalitet. På tryggmammamedisin er det apotekere som er oppdatert på nyeste forskning hele tiden :D
 
Last edited:
Generelt vil jeg anbefale tryggmammamedisin.no når det gjelder bruk av alle medisiner. Det er mange fastleger som ikke er oppdaterte, og det er dumt hvis man frarådes å bruke ting som egentlig er innefor, som gir den gravide bedre livskvalitet. På tryggmammamedisin er det apotekere som er oppdatert på nyeste forskning hele tiden :D


Fastlegen min henviser alltid til tryggmammamedisin/relis, og sier selv at de er mer oppdaterte enn han. Så har ingen betenkeligheter med å sjekke der uten å konferere med han når det gjelder allergimedisiner :) Men jeg er andregangs da, og har gått denne veien en gang før, med alvorlig allergi.
 
Sniker. Fikk klarsignal på cetrizin
 
Jeg bruker cetrizin og astmamedisin, alternativet å ikke bruke det er forholdsvis utrivelig for meg. Brukte akkurat samme i forrige svangerskap og hadde ingen problemer. Klarert med fastlege.
 
Sniker fra annet gruppe. Min lege sa jeg ikke skulle ta allergimedisin min. Har ikke så sterke reaksjoner for tiden uansett da. Bruker normalt cetirizin. Kan være greit å ta en tlf til lege for sikkerhet skyld for avklaring før man fortsetter på medisinene.

Sniker. Samme beskjed har jeg også fått. I alle mine svangerskap. I 2002, 2010, 2018 og nå 2020. Sist sa legen at så lenge jeg ikke var ille plaget så skulle jeg ikke ta noe. Men siste 2 ukene har vært såpass ille at jeg måtte ha brukt (og bruker) cetirizin, øyedråper og nasespray mot pollen. Har jeg ikke vært gravid så har jeg bedt om kortisonsprøyte. Denne sommeren og disse plagene nå har vært helt jævlig.
 
Fikk GO fra legen min for å bruke Loratadin, samt. nesespray. Det sto i pakningsvedlegget at det ikke skulle brukes under graviditet, men da jeg ringte legen sa hun at det bare var tull, og at legemiddelfirmaet nok ønsket at gravide skulle kontakte lege (så de står uten ansvar vil jeg tro).
 
Back
Topp