Allergi?

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Noen med babyer som har reagert på matvarer her? Hvilke matvarer, hvor lang tid mellom inntak og reaksjon, og hva var reaksjonene?

Noen med babyer som har reagert på matvarer her? Hvilke matvarer, hvor lang tid mellom inntak og reaksjon, og hva var reaksjonene?

Mi på 12 mnd reagerer på melkeprotein. Fant det ut d hun var 2mnd. Vi hadde flere symptomer som gjorde at jeg tenkte at det var noe som plaget henne.
  • Veldig, veldig flytende bæsj, typ akutt lekkasje overalt hver gang hun bæsja
  • Mye slimete og grønnlig bøsj
  • Av og til små blodspor i bæsjen
  • Mye kolikkskrik, særlig rett før hun bæsjet
  • Innmari urolig på dagtid, i en periode sov hun omtrent ikke en skit mellom 8:30 og 17. Hele dagen gikk på å roe henne ned
  • Sov Ok på natt, gråt lite på nettene
  • Skrek mye under amming på dagtid, lite ro ved brystet
Jeg ammet, så kuttet da alle matvarer med innhold av melk. Bæsjen ble faktisk mer mot normal etter bare 5 melkefrie dager hos meg (kumelk kn henge igjen inntil 8 uker). Og hun slutta å gråte så mye. Men - urolig og klistremerke var nok en del av sånn hun var likevel. Sov utelukkende i bæresjal/sele frem til hun var nærmere 7mnd :joyful: Hun hadde også en skikkelig låsning bak i skulderbladene som det tok tid å finne ut at hun hadde.. Men hun ble mye roligere under ammeøkter etter ett besøk hos kiropraktor.

Ved kumelkallergi skal man forsøke introduksjon ved 1 år da mange har vokst det av seg da. Hun fikk noe ved et uhell i brød rett før 1 år så fikk sett reaksjonen da. 7 timer etter hun hadde spist brødet ble hun veldig urolig i flere timer på kvelden, gråt/sutret og skulle bare bli bært . Litt som da hun var liten baby, men helt ulikt henne nå så jeg skjønte ingenting før jeg leste bakpå brødposen. Morgenen etter hadde hun også temmelig løs avføring (denne er normalt helt fast nå).

Melkeproteiner her også, symptomene var
- forstoppelse
- luft i magen
- skrek mye, trolig magesmerter
- atopisk eksem
- sov dårlig, våknet hvert 20 min i perioder og i hvert fall hver time
- urolig dag og natt

vi fant ut av det da han var seks mnd, bedring etter noen uker uten melk. Sov bedre og all eksemen forsvant, bæsjet også normalt ofte og uten smerter. Han vokste det av seg da han var mellom 2,5 og 3 år. Er fortsatt allergisk for en del andre ting, men ikke mat.

Melkeprotein: symptomer fra han var 1 mnd
- kraftig forstoppet (presset i mange dager før det kun kom bittelitt)
- kraftige magesmerter som resulterte i høylytt gråt / kollikk skrik igjennom hele dagen
- litt bedre på natt da han drakk mindre melk på natt

Roet seg kun i bæresele på dagtid, gikk timesvis ute og inne. Kunne sove litt i egen seng på natt. Vokste det av seg når han var 3 år.

cøliaki: symptomer fra han var 1 år
- diaré, bleielekasje ved hver avføring (måtte dusjes fra ryggen og ned til anklene )
- vektnedgang og vokste lite i lengden
- mangel på energi - utviklet seg veldig sent grov motorisk, men veldig god utvikling finmotorisk (lå kun på et sted på lekematta med finmotoriske leker)

En som har reagert på laktose, ble da våt avføring som inneholdt slim, og tidvis blod. Vokste det av seg.
Han andre tåler ingenting av sitrusfrukter eller steinfrukter, da blir det elveblest innen en time, diaré og eksemutbrudd i etterkant av elveblest. I de største inntakene også feber.

En som har reagert på laktose, ble da våt avføring som inneholdt slim, og tidvis blod. Vokste det av seg.
Han andre tåler ingenting av sitrusfrukter eller steinfrukter, da blir det elveblest innen en time, diaré og eksemutbrudd i etterkant av elveblest. I de største inntakene også feber.

Sikker på at det ikke var melkeprotein hen ikke tålte? Laktoseintoleranse er en permanent tilstand

Begge mine har/har hatt matallergier.

Eldste reagerte på melk, soya og egg. Vokste det av seg rundt femårsalderen. Vi merket symptomer helt fra fødselen av, tok dessverre noen uker før vi fikk hjelp av helsevesenet og ikke bare ble stemplet som hysteriske førstegangsforeldre. Hun hadde stille refluks, forstoppelse, illeluktende blodige bleier når det endelig kom noe, sov ikke hverken dag eller natt, generelt mye gråt og uro, tydelig mageknip og smerter i hals/spiserør pga refluksen. Alt bedret seg etter to dager uten melk i kostholdet mitt.

Hun hadde allergi av typen som ikke vistes på blodprøver/prikketest. Og sentreagerende, kunne ta 24-48 timer fra inntak til reaksjonen kom.

Minstemann reagerer på melk og soya. Mye av de samme symptomene som eldste, men eksem i tillegg. Tok litt lenger tid før det ble tydelig at han også reagerte, tror han var nesten to mnd før vi kuttet melk. Heller ikke på han gir det utslag på blodprøver/prikketest. Og det tar ett døgn eller to før eksem blusser opp, og magen slår seg vrang, ved uhell i kosten.

Laktoseintoleranse er ikke alltid en permanent tilstand, nei. Det kommer helt an på hva årsaken er.

Ja, og barn kan vokse det av seg.

Etter å ha lest litt skjønner jeg nå at det finnes både primær og sekundær laktoseintoleranse. Hvor primær laktoseintoleranse er en permanent tilstand og sekundær intoleranse kommer på bakgrunn av en eller annen mage infeksjon. Blir infeksjonen borte så blir også laktoseintoleransen borte. Så da lærte jeg noe nytt :)

Takker for alle svar :)

Jeg tester melkefri kost pga eksemen hans ofte blusser opp. Bare jeg som syns dette er utfordrende?? :P glemte meg helt igår og spiste en ferdigpizza... Han som var så fin i huden er nå full av eksem i ansiktet. :(

Og noen med barn som har reagert med utslett/elveblest og oppkast av egg?

Alt dette er nytt for meg. De andre to har ikke reagert på noe bortsett fra eldste som ble litt rød av tomat da hun var litt under ett år.

Jeg tester melkefri kost pga eksemen hans ofte blusser opp. Bare jeg som syns dette er utfordrende?? :p glemte meg helt igår og spiste en ferdigpizza... Han som var så fin i huden er nå full av eksem i ansiktet. :(

Alt dette er nytt for meg. De andre to har ikke reagert på noe bortsett fra eldste som ble litt rød av tomat da hun var litt under ett år.

Melkefri kost er utfordrende ja. Man kommer inn i det etterhvert. Jeg har vært melkefri i snart ett år nå. Mye rart man ikke tenker på som kan ha melk. Men generelt alt av halvfabrikat på leses på, også potetgull og snacks og Zendium tannkrem inneholder fader meg litt melkeprotein det også.

Mine har ikke reagert sånn på egg, men vet at elveblest pluss oppkast er ganske alvorlig reaksjon. Får dere oppfølging av barnelege, hvis ikke ville jeg bedt om en henvisning til det :) da kan man ta prikktest og blodprøver. Ikke alltid det slår det ikke ut på små barn selv om de reagerer på maten, men da får man oppfølging over lenger tid og veiledning til hvordan man kan prøve å introdusere matvarene etterhvert.

Melkefri kost er utfordrende ja. Man kommer inn i det etterhvert. Jeg har vært melkefri i snart ett år nå. Mye rart man ikke tenker på som kan ha melk. Men generelt alt av halvfabrikat på leses på, også potetgull og snacks og Zendium tannkrem inneholder fader meg litt melkeprotein det også.

Mine har ikke reagert sånn på egg, men vet at elveblest pluss oppkast er ganske alvorlig reaksjon. Får dere oppfølging av barnelege, hvis ikke ville jeg bedt om en henvisning til det :) da kan man ta prikktest og blodprøver. Ikke alltid det slår det ikke ut på små barn selv om de reagerer på maten, men da får man oppfølging over lenger tid og veiledning til hvordan man kan prøve å introdusere matvarene etterhvert.

Ja, hele samfunnet er jo bygget opp rundt melk, føler jeg :P Jeg vil amme så lenge som mulig så håper han vokser det av seg :rolleyes:

Det var barnelegen på 6 månederskontrollen som anbefalte meg å prøve en melkefri uke. Tenkte å ta opp reaksjonen hans på neste time på helsestasjon. :) Syns det er rart at det ikke vises i bleia at han reagerer på melken, da. Virker som det er veldig vanlig. Skal vel være glad for det:rolleyes:

Ja, hele samfunnet er jo bygget opp rundt melk, føler jeg :p Jeg vil amme så lenge som mulig så håper han vokser det av seg :rolleyes:

Det var barnelegen på 6 månederskontrollen som anbefalte meg å prøve en melkefri uke. Tenkte å ta opp reaksjonen hans på neste time på helsestasjon. :) Syns det er rart at det ikke vises i bleia at han reagerer på melken, da. Virker som det er veldig vanlig. Skal vel være glad for det:rolleyes:

Kan nok være bare eksem som symptom også, eventuel uro i løpet av døgnet i tillegg. Du må egentlig være melkefri i 6 uker før du introduserer melk igjen, da melkeprotein kan finnes i kroppen din i 6-8 uker etterpå. Men jeg ble anbefalt 2 helt melkefrie uker også teste se an, de fleste babyer begynte man å se endring på innen de ukene, men at det kunne gå inntil 6 uker før full effekt av melkefri diett. Men det var så tydelig endring i bæsj og mageknip her at jeg ikke gadd det. Og har jo sett nå ved 1 år at hun ikke har vokst det av seg enda, men håper for hennes del at det går over innen 3 år. Er mye mer styr om man skal spise hos venner, i bursdag osv.

Bare si ifra om du savner noe spesifikt av melkefrie produkter - tror jeg har prøvd alt som finnes det siste året :hilarious:

Ja, hele samfunnet er jo bygget opp rundt melk, føler jeg :p Jeg vil amme så lenge som mulig så håper han vokser det av seg :rolleyes:

ja det er melk i de utroligste ting. Merkes det godt når eldstemann fikk konstatert melkeprotein allergi. Det er mye å sette seg inn i i starten også går det mer på automatikk etterpå. Heldigvis finnes det gode melkefrie alternativer som er lett tilgjengelig i matbutikk. Vi ble anbefalt, som veivalsa, melkefri diett i 2 uker for å se. Merket bedring den første uka med gradvis bedring i 5-6 uker. Så gav vi han melk igjen for å være sikker på at det virkelig var melken som var årsaken. Han ble skikkelig dårlig igjen, deretter bra igjen når vi sluttet med melk.

Jeg tester melkefri kost pga eksemen hans ofte blusser opp. Bare jeg som syns dette er utfordrende?? :p glemte meg helt igår og spiste en ferdigpizza... Han som var så fin i huden er nå full av eksem i ansiktet. :(

Frøkna mi har melkeproteinallergi, og jeg gikk på en smell til tider jeg også :hilarious: spesielt i starten.. men man kommer inni det og det finnes veldig mange gode produkter i butikken! :Heartpink Nå skal hun utredes for cøliaki også!:sorry:

Kan nok være bare eksem som symptom også, eventuel uro i løpet av døgnet i tillegg. Du må egentlig være melkefri i 6 uker før du introduserer melk igjen, da melkeprotein kan finnes i kroppen din i 6-8 uker etterpå. Men jeg ble anbefalt 2 helt melkefrie uker også teste se an, de fleste babyer begynte man å se endring på innen de ukene, men at det kunne gå inntil 6 uker før full effekt av melkefri diett. Men det var så tydelig endring i bæsj og mageknip her at jeg ikke gadd det. Og har jo sett nå ved 1 år at hun ikke har vokst det av seg enda, men håper for hennes del at det går over innen 3 år. Er mye mer styr om man skal spise hos venner, i bursdag osv.

Bare si ifra om du savner noe spesifikt av melkefrie produkter - tror jeg har prøvd alt som finnes det siste året :hilarious:

Håper hun vokser det av seg ❤️ Ja, er mer styr. Har hatt en i mellomste sin klasse som ikke kunne få melk, så da laget jeg alt uten, men ikke alle som gjør det, tror jeg.

Ja! ❤️ Jeg sliter med rask mat. Altså når en er sulten mellom frokost og middag liksom. Og pålegg. Og skulle gjerne visst om kjøpepizza.
Brukte vegetardag(?) sin revet ost på pizza ikveld. Fant ut at jeg kan like godt la være å ha ost på:rolleyes:

Frøkna mi har melkeproteinallergi, og jeg gikk på en smell til tider jeg også :hilarious: spesielt i starten.. men man kommer inni det og det finnes veldig mange gode produkter i butikken! :Heartpink Nå skal hun utredes for cøliaki også!:sorry:

Å, dumt med cøliaki og :/ Den er vel kanskje litt mer vanskelig.
Ja, håper det blir bedre. To tabber på en halv uke, liksom...

ja det er melk i de utroligste ting. Merkes det godt når eldstemann fikk konstatert melkeprotein allergi. Det er mye å sette seg inn i i starten også går det mer på automatikk etterpå. Heldigvis finnes det gode melkefrie alternativer som er lett tilgjengelig i matbutikk. Vi ble anbefalt, som veivalsa, melkefri diett i 2 uker for å se. Merket bedring den første uka med gradvis bedring i 5-6 uker. Så gav vi han melk igjen for å være sikker på at det virkelig var melken som var årsaken. Han ble skikkelig dårlig igjen, deretter bra igjen når vi sluttet med melk.

Ja, får teste i to uker. Får jo ikke sjekket ordentlig når man tabber seg ut. :P

Vet du forresten om noe god sjokolade, sjokolademelk eller iskaffe? :bag:

Back
Topp