Allergi og graviditet

sollise

Elsker forumet
Hei!

Vet noen av dere hvorfor man ikke skal ta kortisonsprøyte for pollenallergi når man er gravid?

Jeg visste ikke at jeg var gravid da jeg fikk sprøyta, og SA ikke lenge etterpå... Tenker fortsatt på om grunnen var sprøyta...

Klem
 
Det hender dessverre en sjelden gang at legemidler som er tatt under graviditet, skader fosteret. Slik skade kan føre til abort, dødfødsel for tidlig fødsel ellerutviklingsforstyrrelser hos barnet. Noen få typer legemidler vet vi med sikkerhet skader fosteret. (Det var tilfellet med Thalidomide, som førte til et stort antall misdannete barn i Norden.)
De fleste legemidler ser likevel ikke ut til å skade fosteret om de tas i svangerskapet. Men på vitenskapelig grunnlag er det vanskelig eller umulig å garantere at et legemiddel ikke gir fosterskade. Det er derfor vanlig å råde gravide til å bruke minst mulig legemidler og alltid rådføre seg med lege eller apotek. Dessuten er det en allminnelig regel å advare gravide mot å bruke nye legemidler før de er grundig undersøkt.
I noen tilfeller blir legemidler brukt dersom fordelen for mor oppveier risikoen for barnet.
( kilde: lærebok)

Ei jeg jobber med fortalte at legen ikke lot henne gå på allergimedisiner da hun var gravid med de to barna sine. Men de to somrene hadde vært de beste i hennes liv, sa hun. Hun hadde aldri hatt så lite allergi-plager som da.[8|]
 
Jeg nyser snart hjernen ut!! [:'(]
Pokkers pollen! [:@]
 
Hei!

Fikk kortisonsprøyte rett før jeg ble gravid. All repekt til den! Mine gjennom-sausa øyne ble bra på to timer.
Jeg tror grunnen til at man ikke skal ta kortisonsprøyta når man er gravid, er fordi den går på nyrene. Er ikke farlig i ny og ne for mor, men sikkert litt heftig for en liten tass der inne.

Jeg går også på allergipiller. Er så og si umulig for meg å ikke ta de, selv om legen sier at allergier blir mildere under en graviditet. Jeg gikk på cetrezin, og det skal visst ikke være bevist farlig for fosteret, men legen byttet til noen piller som het : Polaramin. Det er visst mer forsket på de, og ikke vist at det er farlig for fosteret.

Mvh Alika

Grattis forresten! :)
 
Jeg blir så irritert på leger som ikke er enige om ting! Synes det stadig dukker opp ting der vi har fått forskjellige svar!
Jeg har fått beskjed om å IKKE ta sllergimedisin i det hele tatt! [:@]
 
Hmmm visste ikke at allergipiller var så omstridt.

Hmm kanskje noe jeg burde sjekke litt mer grundig enn bare en klarering fra legen?
 
På det siste medisinkurset jeg var på, sa legen at man ikke under noen omstendigheter skulle ta allergimedisin ved graviditet. Men det kan jo være dette da, med å veie fordelen for mor opp mot risikoen for barnet . [8|]
 
Greit nok at jeg hadde blitt temmelig sausa hvis jeg ikke tok allergipillene, men hadde da klart meg ut sommersesongen uten.....

Hadde kanskje ikke blitt en kvalitetstid, men hadde da gått på et vis....

Skal på sjekk neste uke. Kan tyne legen litt da....
 
Jeg blir GANSKE FORVIRRA HER SELV... Jordmor sier kortisonsprøyta kunne ha forårsaket aborten, mens legen sier at det antageligvis ikke har gjort det, og at jeg bare kan ta mine medisiner...
 
I utgangspunktet skal vel alle gravide holde seg unna medikameneter så langt det lar seg gjøre, enten det gjelder skolemedesin eller naturmedesin. Alt som virker har som regel en bi-virkning! Jeg har brukt Aerius mot allergi-plager hver vår med svært god effekt, og legen så ingen grunn til å ikke bruke disse under graviditeten. Jeg brukte også Lomudal øyedråper, men ikke noe som innholder kortison som jeg har tidligere har brukt siden de da vet at det ikke er bra for fosteret. Div. typer antihistaminer blir jo også brukt under svangerskapskvalme uten risiko, så det burde være dekning for å bruke de fleste allergi-tabletter idag. Uansett så bør en ikke undervurdere fosterets tilstand når mor konsekvent har det fælt med nysing, stress, pusteproblemer, osv. Det påvirker jo det også. Alt blir en avveining av hva som er viktigst og når alt kommer til alt er det bare du som barnets mor som kan avgjøre dette hvor mye du plages.
Persolig så synes jeg det er en vesentlig forskjell på om fosteret muligens har det kjip i mors mage, eller blie direkte skadet av medesiner.
 
Jeg blir litt forvirra her jeg.... Bruker også allergimedisin, mest tabletter, og legen min sa ingenting på det. Så lenge det står at det ikke er skadelig å ta tablettene under graviditeten, kan det da vel være ingen fare...??? Vet ikke så mye rundt dette jeg, men skulle gjerne ha vist mer siden jeg er avhengig av å bruke medisin i sommersesongen.

 
Hei hei. Jeg også er drit lei pollen. Det enestte jeg får ta er øyedråper. Ikke astma medisin får jeg ta heller. Enda jeg har hard astma-Nå er det gress og burota som kommer, og da blir det værre! Nyser hvert annet minutt! De kunne jo funnet opp noe for oss også da?
Klem
 
[:o]Hei lena83!Jeg fikk beskjed om å slutte med Cetirizin jeg!Fikk øyedråper og nesespray isteden..ikke at det hjelper på så mye,når jeg er hoven i hele ansiktet,og hele kroppen klør som F..virker som om det er stor uenighet blant legene hvilke medisiner som er trygge og ikke...
 
jeg har også allergi/astma problemer. Da jeg ble gravid fikk jeg skrevet ut polaramin tabeletter istedenfor aerius. Polaramin tabeletter har vært så lenge på markedet at de har hatt anledning til å forske på evt fare under graviditet. Det har de ikke vist. Aerius derimot er et såpass nytt produkt, og har dermed ikke vært i bruk lenge nok til å se resultater. MEst sannsynlig er det ingen fare knyttet til bruk av antihistaminer under graviditet, men legemiddel industrien er som alle vet svært nøyaktig med sine advarsler. Polaramin er et gammelt antihistaminpreparat, og vel brukt. Jeg tar dette preparatet med god samvittighet ved behov. Når det gjelder astma medisiner, øyedråper, nesespray osv er alt dette lokal preparater som i hovedsak ikke får systemisk effekt slik tabeletter som oftest får, de har en lokal virkning. MEn man skal selsagt alltid vurdere risikoen av å ta medikamenteropp mot nytten. Kortison preparater er ikke det man vil proppe barnet fult av fra starten.
Jeg tviler på at det er særlig godt for fosteret at mor går rundt med konstant tett pust, rennende øyne, nese heftig nying. Det gjør mye mer med kroppen det. Pulsen øker og mye energi går med på å nyse, puste osv.. Ta allergimedisiner med fornuft..
 
ny signatur..
 
Hei du! Jeg har tidligere gått på kestine, og spurte legen om jeg kunne få Polaromin sidenjeg måtte kutte ut kestine! Han sa at Polaromin var det beviste bivirkninger nå nylig på foster, så han nektet å gi meg det. Kutt alle medisiner sa han til meg, selv om jeg er hyperallergisk mot stortsett alt sliter jeg, men det får gå. Rådfør deg med legen en gang til du. Klem
 
Skal til legen i dag, men har latt allergipillene ligge siden sist. Det er bare snakk om en måned eller to med snørr og nys. Og jeg er sikkert ikke en av de værste allergikerene, heldigvis! Rart med det, er alltid noen som har det værre enn en selv. Slikt setter perspektiv.

Var hos Gyno-dama i går og fikk ultralyd. Utrolig morsomt! Spesielt å se et foster ta helt av inni der. Er en framtidig rockestjerne jeg bærer på. Vet det nok!
[;)]

 
Hei hei. Gleder meg til UL 12 august. Kan nesten ikke vente! Håper på at alt er bra med gullet mitt inni der da! Mulig du har en World Idol inni der, man vet jo aldrig! Klem
 
eg tror man bare må være forsiktig, og heller slite litt... Selv om det er veldig slitsomt. Men jordmor sier at allergisprøyta nok er grunnen til min SA, men 2 legersierat det trolig ikke er det. I såfall burde vel legen min ha tatt en graviditetstest før sprøyta blei tatt, og sjekket i og med at jeg sa jeg hadde flere av symptomene... Har vært en utrolig tung tid nå etter aborten, og mange tanker hele tida...
 
Back
Topp