Allergi mat

m og mj

Forumet er livet
Novemberlykke 2015
Jeg planlegger dåp til mini og den ene fadderen er gluten og laktose alergiker så tenkte å lage mest mulig av maten fri for slik at alle spiser det samme. Men hun tåler ikke laktose fri lett rømme og lurer da på om det er noen her inne som har et alternativ til hva jeg kan bruke I steden. Skal lage potetsalat og kanskje noe dressing. Å vil gjerne lage den tradisjonelle potetsalaten :) bare fri for:)
Takk:)

Melkefri "rømme", laget å soya? Butikker med godt utvalg i allergimat har et godt utvalg av "fri for"

Hvis du går på helsekost har de rømme basert på soya der :) Vaniljeisen basert på soya er mye bedre enn vanlig vaniljeis.
Det er ogsa sånn vaniljepudding i små kopper, 4pk. Den kan brukes som vaniljekrem på ting, eller i kake. Glutenfri kakemix/mel får du i de fleste store butikker og på helsekost.

Hvis du går på helsekosten vil de sannsynligvis ha det du trenger der :)

Jeg planlegger dåp til mini og den ene fadderen er gluten og laktose alergiker så tenkte å lage mest mulig av maten fri for slik at alle spiser det samme. Men hun tåler ikke laktose fri lett rømme og lurer da på om det er noen her inne som har et alternativ til hva jeg kan bruke I steden. Skal lage potetsalat og kanskje noe dressing. Å vil gjerne lage den tradisjonelle potetsalaten :) bare fri for:)
Takk:)

Hvis hun ikke tåler laktosefri rømme, tåler hun andre laktosefrie melkeprodukter da? Er ikke melkeallergi hun har da? Det er litt mer styr nemlig...

Hvis du går på helsekost har de rømme basert på soya der :) Vaniljeisen basert på soya er mye bedre enn vanlig vaniljeis.
Det er ogsa sånn vaniljepudding i små kopper, 4pk. Den kan brukes som vaniljekrem på ting, eller i kake. Glutenfri kakemix/mel får du i de fleste store butikker og på helsekost.

Vi finner det samme og mere til (mange typer ost, flere typer melk etc) på meny. Vår lokale meny har virkelig et bredt utvalg "fri for"

Takk :) lurte på hva jeg kunne bruke som vaniljekrem nemmelig :))

Vi finner det samme og mere til (mange typer ost, flere typer melk etc) på meny. Vår lokale meny har virkelig et bredt utvalg "fri for"
Ja har tenkt på å kikke på meny, har en meny I byen som har mye bedre utvalg enn de andre, skal å kikke I sverige for det virker som om at de har mer der:) takk :)

Hvis hun ikke tåler laktosefri rømme, tåler hun andre laktosefrie melkeprodukter da? Er ikke melkeallergi hun har da? Det er litt mer styr nemlig...
Jeg spurte og hun sa hun ikke tålte laktosefri rømme, men hun tåler alle de andre laktosefrie produktene, er nok noe I rømmen hun reagerer på.

Takk :) lurte på hva jeg kunne bruke som vaniljekrem nemmelig :))

Du får tak i melkefri vaniljekrem på meny og enkelte rema 1000. Oatly tror jeg produsenten heter. Den er helt kurant. Om hun tåler laktosefri kremfløte, kan du jo lage den selv. Tror og pulveret man lager vaniljekrem av selv er uten laktose ihvertfall, så kan man lage den med laktosefri melk. Det er og mange alternativ med ris og soya. Spør hun som er allergisk hva hun bruker..
Kakemixer og mel uten gluten er det jo ganske godt utvalg av. Og endel av 123-kakene til Toro er faktisk gluten og laktosefrie :)

Og de har mye bredere utvalg i Sverige enn her!

Lykke til :)

Back
Topp