Allergi katt og besøk.

All song

Forumet er livet
Julibarna2014
Aprillykke 2016
Jenta på 7 år fikk påvist at hun er allergisk mot katt og 2 andre ting. Hun går på medisiner hver morgen og nese spray x 2.
Men så er spørsmålet hvordan man gjør det i forhold til besøk hos venner? Alle hennes venner har katt:( Vil ikke at hun skall miste sine venner pga allergi.

Må nesten bare prøve. Nesespray og øyedråper (om hun reagerer i øynene) en halvtimes tid før besøket kan hjelpe.

Svigermor hadde katt i mange år, som pleide mer eller mindre bo hos naboen når vi kom på besøk. Fast stopp på en bensinstasjon en halvtimes tid før vi er fremme for drypping og spray, og kjøre på med full dose av det morgen og kveld hele ferien. Strategisk overnatting hos svigerfar 2-3 ganger fordelt over ferien = kattefri natt.

Det har gått for vår unge, men det går ikke for alle.

Jeg kunne ikke dra på besøk til folk som hadde dyr.
Kommer helt an på allergien, er den alvorlig, eller kan hu bruke nesespray og øyedråper for å komme seg igjennom det? Jeg hadde kjæreste med katt for en periode og ble sjukt dårlig hver gang jeg var på besøk…
Vi må nok prøve det ut for da må søke etter nye venner visst hun ikke kan besøke de:( 4 av de hun er med har katt. hun klør ikke i øyer eller øyer renner ikke det er ju mest at hun har vart tett i nasen og klødd en hel del.

Må nesten bare prøve. Nesespray og øyedråper (om hun reagerer i øynene) en halvtimes tid før besøket kan hjelpe.

Svigermor hadde katt i mange år, som pleide mer eller mindre bo hos naboen når vi kom på besøk. Fast stopp på en bensinstasjon en halvtimes tid før vi er fremme for drypping og spray, og kjøre på med full dose av det morgen og kveld hele ferien. Strategisk overnatting hos svigerfar 2-3 ganger fordelt over ferien = kattefri natt.

Det har gått for vår unge, men det går ikke for alle.
Takk ja jeg tror vi skall prøve det ut. Hun reagere ikke på øyer:) det er at hun er tett i nasen og har klødd en del. Hun sier selv at kløe har vart mye mindre de siste døgnet. Hun starte på medisiner i torsdags:)

Jeg ville vært med henne på besøk de første gangene, og vært oppmerksom på symptomer. Min eldste kan ikke besøke folk med hund, fordi han sliter med å puste og merker det ikke selv, men folk med katt går fint noen timer hvis vi skifter alt og vasker håret før han legger seg. Vi kjenner ikke mange med hund, men om vi hadde hatt besøk av noen med hund ville vi stengt av rommet hans den dagen. Allergier endrer seg mye hos barn også, men jo eldre barna blir, jo lettere er det for dem å passe på selv.

Jeg ville vært med henne på besøk de første gangene, og vært oppmerksom på symptomer. Min eldste kan ikke besøke folk med hund, fordi han sliter med å puste og merker det ikke selv, men folk med katt går fint noen timer hvis vi skifter alt og vasker håret før han legger seg. Vi kjenner ikke mange med hund, men om vi hadde hatt besøk av noen med hund ville vi stengt av rommet hans den dagen. Allergier endrer seg mye hos barn også, men jo eldre barna blir, jo lettere er det for dem å passe på selv.
Jeg har vart med henne på besøk før 2 uker siden og de såg ut som hun klarte puste veldig fint og hadde det greit.Dette med kløe og tetthet har hun hatt en stund men vi fikk tatt test i torsdag og fikk bekrefte det.

Jenta på 7 år fikk påvist at hun er allergisk mot katt og 2 andre ting. Hun går på medisiner hver morgen og nese spray x 2.
Men så er spørsmålet hvordan man gjør det i forhold til besøk hos venner? Alle hennes venner har katt:( Vil ikke at hun skall miste sine venner pga allergi.
Opplys foreldrene til vennene hennes, så de kan ha katten ut. Ellers kan de leke ute. Er de ekte venner mister hun de ikke pga dette..

Går ant å ta allergi/astmamedisin før besøket å, og ha et vindu åpent om hun må være inn med katten. Ikke ha katten i fanget. Vask hendene hvis hun rører den.

Om det er venner hun besøker ofte bør hun gå fast på allergimedisiner. Å kun ta medisiner rett før besøk har ikke like stor effekt. Virker som hun allerede tar dem fast nå, det er bra :)

I tillegg kan du snakke med henne om at når hun er hos folk som har kan så kan hun prøve å unngå å ta seg i ansiktet (selvfølgelig vanskelig for et barn å huske på). Om hun glemmer seg og klapper katten må hun vaske hender etterpå. Når hun er hjemme fra venner som har katt ville jeg byttet til nye klær (og aller helst også dusjet raskt).

Jeg ville fulgt med på allergien, om den blir verre bør hun være minst mulig hos folk med katt (dette fordi allergien kan utvikle seg og bli alvorlig). Om den holder seg stabil kan dere fortsette som før.

Her kan eldstemann fint dra på besøk til venner med dyr utenfor den verste pollen sesongen, men når det er er gult eller rødt nivå av pollen kan han dessverre ikke dra på besøk (får puste problemer). Har får utfordring i barnehagen også hvis han i pollen sesongen sitter på fanget til et personal med hund eller katt. Har derfor avtale med barnehagen om at personalet har eget tøy de skifter til når de kommer i barnehagen.

Opplys foreldrene til vennene hennes, så de kan ha katten ut. Ellers kan de leke ute. Er de ekte venner mister hun de ikke pga dette..

Går ant å ta allergi/astmamedisin før besøket å, og ha et vindu åpent om hun må være inn med katten. Ikke ha katten i fanget. Vask hendene hvis hun rører den.
Har opplyst foreldre og helt fantastisk er de så sier moren til hennes venninne at da skall vi ta og støvsuge for jenta kommer på besøk og sende ut katten :)
Har oxå snakket med min jenta at hun ikke skall klappe eller holde katten i fanget:)

Guttungen her reagerer ulikt. En del hjem går det greit i, mens hos andre kan han reagere. Dette er noe man bare må prøve seg litt frem på. Men å gi medisin før besøk er lurt. Også må man jo gi beskjed til hjemmet til venner sånn at de i alle fall kan unngå at dyret er så mye i kontakt med barnet ditt, evnt om det kan være ute i mens :-)

Back
Topp