Allerede lagt på meg, og det stresser meg!

Bkno9234472

Blir kjent med forumet
Jeg er bare 6+3 idag, men har vært ekstremt kvalm og kastet en del opp tidligere. Etter å ha vært hos legen fikk jeg råd om å spise hver andre time for å holde kvalmen i sjakk- noe som hjelper.

Men frem til nå har jeg allerede lagt på meg nesten 3 kg. Dette stresser meg litt for mye. Fra tidligere har jeg slitt med spiseforstyrrelse, og vektoppgang er noe jeg ikke takler så godt. Hadde troer det skulle gå bra siden det var svangerskapsrelatert, men dette er jo direkte flesk siden jeg BARE spiser.

Prøver å spise sunt (druer, eple, youplait yoghurt...), men er avhengig av litt store måltider som metter for å unngå kvalme

Trengte bare å få en liten utblåsning...
 
Det er helt normalt å gå opp i vekt i starten av svangerskapet! Husk at blodmengden i kroppen skal også økes som igjen gir litt vekt! :D noen legger såvidt på seg og andre fyker opp 30 kg og begge deler er helt normalt! :Heartpink
 
Sniker fra mars! Forstår godt at det er vanskelig for deg når du har hatt utfordringer med mat og vekt tidligere. Jeg har det slik selv og har vært veldig bekymret for vektoppgangen min så langt i svangerskapet (11+2 nå). Jeg la på meg ganske mye fram til uke 8, men så stagnerte det litt. Var hos legen i går, som var tydelig på at det bare er bra at jeg har lagt på meg. Jeg vet ikke hvordan vekten din er, men ved lavere startvekt er det jo også anbefalt å legge på seg mer. For meg hjelper det å ikke veie meg så ofte! Jeg spiser også mye og ofte, og selv om det meste er sunt blir det en del snacks også fordi det hjelper på kvalmen..
 
Kroppen binder litt vann, fordøyelsen går tregt, blodvolumet øker osv. Du må jo spise minst 21000 kcal i tillegg til anbefalt inntak for å faktisk legge på deg 3 kilo. Det tør jeg gjette at du ikke har gjort. Jeg hadde også «lagt på meg» 2 kg allerede ved uke 7 fordi jeg må spise hele tiden for å holde kvalmen unna. Men det virker som det har stoppet opp litt nå som Hattifnatt også sier (er 8+4) Tenk for en omstilling det er for kroppen alt sammen.

Kanskje det blir mye lettere å takle dette når magen begynner å vise? Det gleder jeg meg til!!
 
Back
Topp