Alle som spør...

Felina

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Augustlykke 2022 ❤️
Hva sier du til alle som spør "hvorfor er du sykemeldt?" eller "Er du gravid?" eller lignende... Mange har jo fått en mistanke, og skal fiske og få deg til å røpe noe...
Enten du treffer kollega på gaten eller kommer tilbake på jobb etter sykemelding, så er jo de spørsmålene obligatoriske :( Når man ikke en gang har fortalt nærmeste familie om graviditeten, og vil vente til uke 12 med å dele det, så er slike spørsmål utrolig unødvendige synes jeg!

Om jeg ikke hadde ville at folk skulle vite det, så hadde jeg sagt at jeg var sykmeldt pga rygg eller skulderproblemer. Og om de spør om jeg er gravid, så svarer jeg: nei, jeg er bare feit.
En kollega av meg som også heter Kristin ble spurt om hvordan det gikk med henne og da med flere blikk ned til magen, og hun bare: eh. Jeg er ikke gravid altså, bare feit.
Da hadde de tydligvis overhørt at Kristin var gravid, men hadde glemt at vi er to på jobb som heter det ;)
Forøvrig er det ikke hemmelig til meg mer, sier det til alle jeg. Men har full forståelse for at du synes det er litt ekkelt når familien ikke vet det enda. Synes folk kan la være å spørre om slike ting!

Synes det er litt frekt å spørre om sånt jeg. Hvorfor man er sykemeldt er det jo ingen som har noe med hvis du ikke vil si noe om det.
Var en på jobben min som spurte, men det var ikke så direkte så da klarte jeg å unngå spørsmålet. De vet jeg har mistet noen ganger så de er heldigvis litt forsiktige med å spørre.

Hva sier du til alle som spør "hvorfor er du sykemeldt?" eller "Er du gravid?" eller lignende... Mange har jo fått en mistanke, og skal fiske og få deg til å røpe noe...
Enten du treffer kollega på gaten eller kommer tilbake på jobb etter sykemelding, så er jo de spørsmålene obligatoriske :( Når man ikke en gang har fortalt nærmeste familie om graviditeten, og vil vente til uke 12 med å dele det, så er slike spørsmål utrolig unødvendige synes jeg!
Ja mange er dessverre veldig nysgjerrig når det gjelder sånt. Synes det er litt frekt å spørre om jeg. Det kan jo være mange grunner til at en er sykemeldt og slett ikke alle vil dele hvorfor. Man må iallefall få muligheten til å dele slikt selv. Og en graviditet er jo personlig så det holder, så det er snodig hvor fort det blir allemannseie. Enig i at dette er veldig unødvendig ;-)

Jeg har bare sagt nei. Enkelt og greit.
Men er helt enig i at jeg synes det er utrolig frekt av folk å spørre om noe sånt helt uten videre. Dersom det er noe jeg har lyst å dele med mine kollegaer så gjør jeg det og det vet de.

Jeg har sagt "det har ikke du noe med" til de jeg møter som ikke har noe med det å gjøre.

De jeg jobber på team med har stort sett vært veldig forsiktig, spurt hvordan formen er istedefor hvorfor jeg er syk. Og ei spurte om hun kunne få lov å spørre... det synes jeg var litt søtt.
Jeg hadde uansett tenkt å si det til alle de flotte damene i teamet mitt i dag, så da hun spurte i går så sa jeg det bare...
I dag ble det annonsert uhøytidelig rett før vi var ferdig, men det ble applaus og klemmer. Veldig koselig med en sånn gjeng i ryggen

Svarer til de som spør om jeg er gravid "nei det er jeg ikke, da har jeg gått glipp a no I såfall "

Jeg hadde sagt nei, uten ytterligere forklaring.

Synes forøvrig det er utrolig rart at folk får seg til å spørre :o
Jeg tør ikke å spørre folk om det, tenk om de ikke er gravid da :o

Selv er jeg litt sånn som ikke tørr å spørre noen før jeg er heelt sikker, livredd for å spørre også er det feil :P Derfor synes jeg det er helt merkelig med folk som bare spør uten å tenke seg om i det hele tatt... frekt... man deler når man er klar for det :)
Har faktisk fått gravidspørsmålet flere ganger før, til og med fra ukjente, når jeg ikke har vært gravid, og de blir jo passe flau når de skjønner at jeg bare er litt tjukk... :P
Husker det kom en helt fremmed dame bort til meg en gang (da var jeg sliten, stod sikkert og slapp magen ut, og hadde på meg en tunika som var vid over magen), hun klappet meg på magen og sa "så koselig, er det jente eller gutt?" :laughing001

Jeg fikk følgende direkte spørsmål fra min leder " jeg skal vel ikke spørre, men har du bolle i ovnen?" (!). Jeg svarte: "Nei, det skal du ikke spørre om, men jeg kan si at jeg er sykemeldt med noe som ikke er smittsomt, og det er ikke relatert til arbeidsplassen". Hvis jeg ikke har sagt noe selv så skal man ikke spørre, de kan tro hva de vil, men dette er en privatsak inntil jeg bringer temaet på banen.

Nå har ikke jeg vært sykemeldt, og ettersom jeg har en del kilo ekstra, vises det ikke. Men, jeg har lyst til å skrike det ut! Noen kollegaer og venninner har skjønt det, uten at jeg har sagt noe, men det har bare vært koselig :-) Så er bare folk jeg stoler på, og som jeg kan få støtte av, om det, gud forby!, skulle gå riktig galt. Føler det er lurt med gode mennesker rundt seg :-) Men all respekt til alle som venter <3

Overrasket over at så mange har opplevd å bli spurt om graviditet!!

Selv føler jeg det vises selv om jeg ikke er så langt på vei(er i tidenes dårligste form med litt ekstra på magen i tillegg til at jeg er oppblåst så det holder) men klarer ikke engang forestille meg at noen på jobben skulle spurt meg om det! Haha, da hadde jeg nok fått sjokk:D
Nei, graviditet er en privatsak som man ikke spør om, hvis noen vil dele det sier de det jo selv! Ærlig talt, hva feiler det folk?

Folk er så sensasjonshungrige..
Bare si at det har de ikke noe med.
Ingen spør: "Hvorfor er du sykemeldt 'a, har du kreft?" ...

Selv er jeg litt sånn som ikke tørr å spørre noen før jeg er heelt sikker, livredd for å spørre også er det feil :P Derfor synes jeg det er helt merkelig med folk som bare spør uten å tenke seg om i det hele tatt... frekt... man deler når man er klar for det :)
Har faktisk fått gravidspørsmålet flere ganger før, til og med fra ukjente, når jeg ikke har vært gravid, og de blir jo passe flau når de skjønner at jeg bare er litt tjukk... :P
Husker det kom en helt fremmed dame bort til meg en gang (da var jeg sliten, stod sikkert og slapp magen ut, og hadde på meg en tunika som var vid over magen), hun klappet meg på magen og sa "så koselig, er det jente eller gutt?" :laughing001
Å herregud :p da hadde jeg sagt stolt at dette er matmage, og deretter spurt hvor langt hun er på vei :D

Bra svar. Det skal jeg også svare :) Har blitt 50% sykemeldt i dag, og vet at spørsmålet kommer etterhvert. Så kan de spekulere selv. Vi har mistet ganske sent to ganger. Så vi har ikke sagt noe til familie enda, men klart de kommer til å skjønne tegninga på jobb. Bare redd det kommer på bygda. Lita bygd der både min og mannens familie bor. :shifty:

Jeg fikk følgende direkte spørsmål fra min leder " jeg skal vel ikke spørre, men har du bolle i ovnen?" (!). Jeg svarte: "Nei, det skal du ikke spørre om, men jeg kan si at jeg er sykemeldt med noe som ikke er smittsomt, og det er ikke relatert til arbeidsplassen". Hvis jeg ikke har sagt noe selv så skal man ikke spørre, de kan tro hva de vil, men dette er en privatsak inntil jeg bringer temaet på banen.

Bra svar. Det skal jeg også svare :) Har blitt 50% sykemeldt i dag, og vet at spørsmålet kommer etterhvert. Så kan de spekulere selv. Vi har mistet ganske sent to ganger. Så vi har ikke sagt noe til familie enda, men klart de kommer til å skjønne tegninga på jobb. Bare redd det kommer på bygda. Lita bygd der både min og mannens familie bor. :shifty:

Man er jo litt sårbar på denne tiden, og det siste en trenger er å måtte gjennomføre informasjonskampanje om det skulle gå galt. Jeg gikk til direktøren og fortalte om min leders direkte spørsmål, st jeg som en av få kvinner på arbeidsplassen normalt "tålte" en god del, men at denne var drøy. Som sagt så er det en enorm forskjell på hva folk tror og hva de spør om, og som jeg fortalte direktøren så var det ingen åpenbar årsak eller nødvendighet for arbeidet at jeg skulle informere noen i 6. (!) uke! Som sagt er vi få kvinner, jeg er eneste kvinnelige lederen og føler ansvar foe å si ifra på vegne av de som kommer etter meg også. Du har all min støtte hvis du velger å være ordknapp, og jeg synes det er helt på sin plass å påpeke at slike spørsmål kan forventes av ens rmeste, men ikke på arbeidsplassen. You go girl!

Jobben har absolutt ikke noe med det når det er så tidlig. Både sjefen og andre på jobben min er nysgjerrig, men jeg sier at det ikke er arbeidsrelatert og at det sikkert snart går over.
Jeg tør ikke si noe før etter uke 12. Har mistet tre ganger før og er glad jeg ikke fortalte det på jobben de andre gangene.

Back
Topp