Alle røykere

Latterfrosken

Forumet er livet
Jeg har heller ikke klart å slutte helt... er nede i 5-6 om dagen. Så et innlegg fra kissaa tror jeg hun het, hvor hun skrev at det gjør store skader på foster osv... det eneste jeg har hørt er at barnet kan bli født for tidlig, og at det kanskje veier mindre! Ikke skrem oss du! Min mor røyket 20 om dagen i 9 mnd, og jeg er normal! Vi får håpe at vi klarer å slutte , men det er jaggu ilkke like lett!!! Andre som er enige?

Nei det er jeg enig i. Har dårlig nok samv. fra før jeg... Jeg røyker marlboro light. Varierer mellom 5 og 6. Skal slutte helt før babyen kommer... og det hjelper jo litt det og.

har desverre ikke klart å slutte jeg heller[:'(]

Jeg røyker også den lyseblå barkley....det er den absolutt mildeste av alle,så jeg tenker at det blir lettere å slutte etter en mild røyk ,enn en vanlig"sterk" røyk.
Så målet mitt er 1 sept...da er det total slutt.....

kryss fingrene for meg..

klem poca

Jeg kjenner ei som har født tre barn (alle svangerskap har hun røyka) Og jenta hennes døde i krybbedød. Hun fikk beskjed av legen at det er ikke sikkert det hadde skjedd hvis hun hadde sluttet. Tenk å si noe sånt til ei som hat mistet sin lille da?????[:@]

Det er ingen vits å gå rundt med dårlige følelser selovom man røyker for det påvirker også barnet.

Har selv klart å slutte og er kjempe stolt av det!!![:D]

Lykke til.[:D][:D][:D]

Jeg er IKKE enig med deg!!!![;)]

hei....jeg er ikke helt enig,røyker selv men nå er jeg ikke gravid ennå.de beste er jo selfølgelig å slutte når man bestemmer seg for å prøve.men å røyke mens man er gravid kan jo ha store å mange negative virkninger på den stakkars lille.spontanabort,adhd,krybbedød,nesatt fødsels vekt,nedsatt konsentrasjon senere i live osv,å det er bevist at et foster som får i seg røyk,reagerer sterk negativt på det.uff stakkars, jeg sier til meg selv at jeg skal slutte når jeg ser to blå, å håper jeg klarer det.

sjønner at det er vanskelig,å det er mange gravide som røyker å det har gått bra,men tenk om det ikke gjør det?det er jo så mye annet som kan oppstå i tillegg,så jeg personlig vil gjøre alt jeg kan for å utelukke det jeg kan,så får det gå naturens gang!

Det kan faktisk være mye vanskeligere å bli gravid når man røyker også!!!!

Neivel, det må du da få lov til. Men ikke døm oss som røyker! Andre drikker, og gjør verre ting! Greit at vi gravide røykere ikke er alene her, og har noen å støtte seg til!

Hei. Jeg er fullstendig enig! Er faktisk litt flau over at jeg ikke har klart å slutte! Folk sender stygge blikk hvis de ser at en med gravid mage røyker, prøver såp godt jeg kan å kutte ut, og på et tidspunkt før jul, skal jeg klare det!!!!!

Dette har vel ikke noe med at man dømmer noen.Jeg røyket selv før.Jeg sluttet med det en mnd.før jeg ble gravid.Jeg tørte ikke ta sjansen på og skade ett lite uskyldig liv.Hvis det er en støttegruppe for gravide røykere du prøver og oppnå med dette, så synes jeg det blir feil[;)]Når man er gravid å røyker, fortjener man og høre at det er feil.For det er det jo! Ingen vits i å prøve og få det til å høres ut som at det ikke er så farlig.Fort gjort at man tenker "jammen det er så mange andre som gjør det".Motiver heller andre med og fortelle hvor farlig det er,slik at man tar seg selv i nakkeskinnet og slutter!!! Alle klarer og slutte å røyke.Ihvertfall når man skader ett uskyldig lite liv.Hilsen en eks røyker[;)][;)]

HVILKE FØLGER KAN DET FÅ FOR BARNET DERSOM DU RØYKER MENS DU ER GRAVID?

Mindre oksygen og næring gir dårligere vekst og utvikling, også for viktige indre organer som hjerne, hjerte og lunger.
Økt risiko for DNA- skader, som kan føre til misdannelser på fosteret.
Økt risiko for forstyrrelser i utviklingen av sentralnervesystemet, noe som kan føre til lærevansker og atferdsproblemer i oppveksten.
Dårligere immunforsvar og nedsatt lungefunksjon.
Mangedoblet risiko for krybbedød.

HVILKE FØLGER KAN DET FÅR FOR BARNET DERSOM DET UTSETTES FOR PASSIV RØYKING ETTER FØDSELEN?

Mangedoblet risiko for krybbedød.
Økt risiko for kolikk i forbindelse med røyking i ammeperioden.
Økt risiko for ørebetennelse, luftveisinfeksjoner, bronkitt, lungebetennelse, astma og allergi. Passiv røyking øker også risikoen for hjernehinnebetennelse.
Større risiko for å bli innlagt på sykehus enn barn som ikke blir utsatt for røyk.
Økt risiko for hjerte- og karsykdommer og lungekreft senere i livet.

ikkje bli sinte no då[:)] håper dere klarer å slutte...men eg som aldri har røykt , veit nok ikkje kor vanskelig det er..uansett lykke til alle sammen[:)]

Hallo!! Er vel ingen som dømmer her vel??? Men når en lurer på om røyking er farlig for fosteret, så kan en jo lure litt eller hva?? Røyking er jo farlig enten man er gravid eller ikke!!
Hilsen røykfri siden 2 blå strek...[:)]

Vi kan ikke si at vi ikke trenger å slutte å røyke for det er min sykdom. Det høres litt rart ut! Jeg hadde den "sykdommen" og jeg klarte det.

Det finnes også mange som er alkoholikere og narkomane som klarer å slutte. Det vet jeg....

Uansett hva man trøster seg med i livet finnes det ALLTID en måte å slutte med det på!!!!

Snakker av erfaring her. Det er kun snakk om viljestyrke!!!

Prøver ikke å oppnå noen støttegruppe! Men det er ganske mange i lik situasjon, og det er ikke kult! Har kuttet ned fra ca 15-17 om dagen til nå ca 5 om dagen, begynner med det, for så å kutte ut helt! Hørte med jordmor og lege, og de sa at det var bedre å ta seg en røyk enn å bli skikkelig stressa hvis man ikke gjør det! Men jeg prøver å slutte! Et annet spm: Ser du er fra oppegård, hvor på oppegård bor du? Og hvor gammel er du? Bor selv på myrvoll.

Det burde ikke være noe problem å slutte, når du vet at babyen trekker seg sammen og får kramper ved hvert trekk du tar..

Synes de som røyker alltid finner trøst i at "andre har også røyka og har fått friske barn"

Men hva om barnet får ADHD, astma, er andre skader som DU er skyld i..og som du skal leve vidre med...

Når en velger å bære fram et barn,,kan en ofre litt for den lille...Det er snakk om kun 9 mnd. for mor
og resten av livet for barnet..

Dømmer ingen, men tenk litt...Her er det snakk om viljen..
Ingen er så avhengig at det er umulig..
Har selv røyka,, så det vet jeg!!

Tinka

Har selv astma, allergi og alt annet man får av røyking! Er det sant at barnet krymper seg sammen ved hvert trekk man tar? Det har ikke jeg lest noe eller hørt noe om? Og jeg stoler jo på det jordmora og leger forteller...

Jeg har også hørt at barnet krymper sammen for hvert trekk!!!!

Jeg fikk Svangerskapsboken "til mor og til far" ved første legekonsultasjon..
Der står det en del om røyking, og kramper som babyen får..
Fikk også brosjyrer der det står..

Jeg dømmer ingen,, men en god måte og slutte å røyke er å lese nettopp slike brosjyrer.. For det er mange der ute, som bare tror fosteret blir litt mindre og thats it..

Håper alle klarer å slutte, med tanke på den lille hjelpesløse babyen..

Dette fant jeg nå:

SLIK PÅVIRKER EN SIGARETT DEG OG BARNET DITT:
Oksygen.
Luften vi puster inn består blant annet av oksygen. Blodet tar opp en del av oksygenet og fører det rundt i kroppen. Fosteret får selvsagt oksygen fra moren. Ingen kan leve uten oksygen.

Kullos.
Når du røyker, inhalerer du gassen kullmonoksyd (kullos). Dette er den samme giftige gassen som kommer ut av bilens eksosrør. Kullosen tar opp en del av den plassen som oksygenet skal ha i blodet. Det er derfor man blir så kortpustet når man røyker. Fosterets blod tar opp dobbelt så mye kullos som morens blod. Kullosen blir dessuten værende lengre hos fosteret enn hos moren. Hvis moren tar dagens siste sigarett kl.23.00, er blodet hennes uten kullos kl.06.00 neste morgen. Hos barnet har kullosen imidlertid ikke forsvunnet - halvparten er fortsatt til stede neste morgen. Dersom moren røyker flere sigaretter om dagen, betyr det at fosteret har kullos i blodet hele tiden.

Nikotin.
Nikotinet i sigarettrøyk får blodkarene i kroppen til å trekke seg sammen. Dette skjer også i morkaken, siden denne er full av blodkar. Når blodkarene i morkaken trekker seg sammen, minsker blodtilførselen til barnet og det får mindre oksygen og næring.

HVA GJØR FOSTERET NÅR MOR RØYKER?
På ultralyd er det mulig å se hvordan fosteret reagerer når mor tar en sigarett. Bildene viser tydelig hvordan barnet krymper seg, som i en slags avmakt og fortvilelse. Barnets hjerte begynner å slå raskere. Bevegelsene blir mindre, og pustebevegelser endrer seg. De kan ble krampaktig raske en stund, for så å stoppe helt. Dette mønsteret kan vare i opp til halvannen time etter at mor har røykt.

[:)]Hurra for mamma 84[:)]

Dette burde alle ha gnidd inn...for det er så grunnleggende for den lille kroppen,, som kommende mor må det jo være en selfølge mener jeg!!

Klemmer :-))

Håper ingen blir sinte på meg fordi jeg forteller meningen min,, men alle som røyker selv bare litt...
Les innlegget ovenfor fra mamma 84

Back
Topp