ALLE med kolikk erfaring. TRENGER hjelp

løgndetektoren

Glad i forumet
Hva kan jeg gjøre for åhjelpe jenta mi?[:(] Hun bare gråter og gråter

Har du prøvd med bæretøy?
Trappegåing?
Dype knebøy?

Får hun lett til å rape?
Om dere sliter med rapingen, kan det være låsninger i nakken som gjør det.

Har du prøvd sukkervann?
Har ikke hatt små med kolikk, men de hadde sine kvelder med magevondt, og da hjalp sukkervann!

Fysioterapeut!!! Det er gratis og hjalp oss veldig!

Varmt bad,baby massasje,akupuntur,minifom(omtalt legemiddel)

Sønnen min hadde både KISS og kolikk.... Her var det manuellterapeut og minifom som hjalp

ORIGINAL: ehterg

kiropraktor eller manuellterapaut!

Stemmer i med egterg her, vår lille skrek sammenhengende hver kveld og natt fra fødsel til vi kom oss til kiropraktor når hun var nærmere 8 uker.... [&o] Vi prøvde ALT som var å prøve, men ikke noe hjalp. Viste seg hun hadde låsninger i bekken og nakke, så
ikke rart ingen av de andre rådene funket.

Råder deg til å ta kontakt med en el annen terapeut omgående, da vil dere alle få det så mye bedre!!

Lykke til!! [;)]

Bæretøy er en fin ting. Da kan du gjøre andre ting mens ungen er våken og skriker, samtidig som du bærer henne... f.eks støvsuge eller ta ut av oppvaskemaskinen el. Så kan du legge deg ned og slappe av de minuttene hun er rolig[&:].

Sukkervann kan gi deg 5 minutter avbrekk fra skrikingen

Jeg fikk tak i Colic Calm gripewater fra usa. en type aktivert kull (helt svart på farge) - dette hjalp litt...

Paracet stikkpille når du MÅ ha to timers søvn i strekk...

Trilletur i grøftekanter og på brostein

Slutte å amme - begynne med flaske (så slipper du å bebreide deg selv for at babyen gråter og du kan lettere få avlastning. Amming er også energikrevende, og energi er vel noe kolikk-mødre mangler...

Det går over..!

Jeg sier som kiropraktoren OG manuellterapeuten vår sa til meg: "at noen i 2009 kan kalle det for kolikk når et barn gråter, er helt utrolig!!!". De mener at det stort sett alltid er små låsninger og skeivheter i skjelettet som kan skyldes seteleie eller tverrleie under fødselen, rask fødsel, veldig lang fødsel, hard/tøff fødsel, keisersnitt, tang/sugekopp osv.. Kiropraktoren mente at alle som hadde vært igjennom noe av det jeg nevnte burde ha blitt henvist til kiropraktor (eller manuellterapeut) med en gang. Det er bare små låsninger som er nok til at det irriterer, og da spenner de seg for å unngå irritasjonen.. og når de spenner seg så gir det utslag som magevondt. Sånn er det med de små, får ofte vondt i magen når det er noe annet som plager dem også.
Vi gikk både til manuellterapeut og kiropraktor, så prøv det! Men sånn akutt så vet jeg ikke jeg.. jeg gikk rundt og bysset og vugget og prøvde å ikke kaste ungen i veggen[X(][:-] ellers kan du ta en titt her og prøve noe av dette: http://www.youtube.com/watch?v=aivfKI6Vjdg
Sliter babyen med avføringen så vet jeg ikke hva du skal gjøre, maltextrakt skal de jo ikke ha lenger, for det inneholder det samme som honning[&o] Lykke til, stakkars deg og stakkars babyen!

Kiropraktor snarest! Dess fortere, dess bedre og ikke minst kortere behandling.

Det er mange ting du kan prøve. Jeg har hatt kolikkbarn og prøvd mye, men ingenting hjalp. Men selv om det ikke virket for oss, kan noe muligens hjelpe for dere.

Hvis min nestemann blir kolikkbarn, kommer jeg likevel til å prøve mauellterapeut. Det er verdt et forsøk, og jeg tror det kan ha noe for seg i en del tilfeller.

Men hvis du følger alle rådene du får her, og ingenting hjelper (slik det var for oss). Så er rådet mitt likevel: Ikke fortvil. Barnet vokser det av seg etter hvert. Dere har prøvd ting og gjort så godt dere kan. Det eneste dere kan gjøre da som gjenstår, er å trøste, vise kjærlighet og være nære. Det er godt vite med seg selv at man i hvert fall har vært der følelsesmessig for barnet, selv om man ikke kunne ta bort smerten.

ORIGINAL: Tanntrollet09

Det virker for noen, men langt fra for alle. For oss hjalp det ingenting. Jeg synes det er litt farlig å tro på at kiropraktor er det eneste saliggjørende, og jeg blir litt forbanna på kiropraktorer som sier sånne ting som han over her.

Ja, kiropraktor kan hjelpe. Ja, det kan være virkelig verdt å sjekke om det er noen låsninger noen steder. Men det er ikke sånn at det ALLTID er dette som er feil. Etter min mening og personlige erfaring, så er det fortsatt noe som heter kolikk.

Jeg synes også det er rart med råd om å gi flaske i stedet for å amme. For det første så blir det mer luft i magen av flaske enn av amming. For det andre så gir amming en egen nærhet og ro (synes i hvert fall jeg, personlig mening her). Og er det noe man trenger når man har et barn som har kolikk og har det vondt, så er det noen gode opplevelser som har ro og nærhet i seg. Synes jeg.

ORIGINAL: Anna Anka

Bæretøy er en fin ting. Da kan du gjøre andre ting mens ungen er våken og skriker, samtidig som du bærer henne... f.eks støvsuge eller ta ut av oppvaskemaskinen el. Så kan du legge deg ned og slappe av de minuttene hun er rolig[&:].

Jeg fikk tak i Colic Calm gripewater fra usa. en type aktivert kull (helt svart på farge) - dette hjalp litt...

Slutte å amme - begynne med flaske (så slipper du å bebreide deg selv for at babyen gråter og du kan lettere få avlastning. Amming er også energikrevende, og energi er vel noe kolikk-mødre mangler...

Det går over..!

oooog jeg ville ikke ha sluttet å amme, for om babyen sliter med magen, så er mme MYYYE hardere for fordøyelsen for en allerede skjør mage..[:)] men om du tror det er noe du har spist, men ikke finner ut hva det er, så er det jo et alternativ da.. skal jo ikke slite seg ut heller! MEN som sagt, finn GRUNNEN til "kolikken".. kiropraktor eller manuellterapeut (som er en fysioterapeut med videreutdanning og som er gratis).

Og hvis INGENTING av disse rådene fungerer, prøv å sett på springen!! Vårt barn sluttet å skrike så fort springen var på, og skrek ikke mer etterpå. (og ja, han hadde kolikk). men, det hjelper kanskje ikke i lengden..[8|]

ORIGINAL: lelo

Det går over..!

oooog jeg ville ikke ha sluttet å amme, for om babyen sliter med magen, så er mme MYYYE hardere for fordøyelsen for en allerede skjør mage..[:)] men om du tror det er noe du har spist, men ikke finner ut hva det er, så er det jo et alternativ da.. skal jo ikke slite seg ut heller! MEN som sagt, finn GRUNNEN til "kolikken".. kiropraktor eller manuellterapeut (som er en fysioterapeut med videreutdanning og som er gratis).

Hvis du hadde funnet GRUNNEN eller årsaken til kollikk ville du blitt en meget rik kvinne[;)].

Det er gjort endel forskning på kolikk, og jeg tror jeg har lest mesteparten[&:]. Kiropraktor har ikke beviselig effetkt på kolikk (samme med manuellterapi osv) OG det å redusere problemet til et muskel-skjelett-problem (som disse terapeutene gjør) blir litt for enkelt. Kiss/kidd er heller ikke anerkjent som diagnoser i Norge - det er mer komplekse problemstillinger enn disse beskriver...

Skulle ønske det var så enkelt som låsninger, og at kiropraktor/manuellterapi hadde vært løsningen... Sånn er det desverre ikke....

Og når gode råd ikke strekker til, kan det å slutte å amme være en god egenomsorg for mor. Det er ikke MME som gir kollikk!

ORIGINAL: lelo

Det går over..!

Hvis du hadde funnet GRUNNEN eller årsaken til kollikk ville du blitt en meget rik kvinne[;)].

Det er gjort endel forskning på kolikk, og jeg tror jeg har lest mesteparten[&:]. Kiropraktor har ikke beviselig effetkt på kolikk (samme med manuellterapi osv) OG det å redusere problemet til et muskel-skjelett-problem (som disse terapeutene gjør) blir litt for enkelt. Kiss/kidd er heller ikke anerkjent som diagnoser i Norge - det er mer komplekse problemstillinger enn disse beskriver...

Skulle ønske det var så enkelt som låsninger, og at kiropraktor/manuellterapi hadde vært løsningen... Sånn er det desverre ikke....

Og når gode råd ikke strekker til, kan det å slutte å amme være en god egenomsorg for mor. Det er ikke MME som gir kollikk!

Jeg synes dette var godt skrevet. Og jeg ser poenget at å slutte å amme kan være en god egenomsorg for mor også. Men det kommer litt an på hvordan man opplever kolikken og hvordan man opplever ammingen. For meg var det slik at ammingen ga noen gode stunder i en ellers tøff hverdag. Men andre kan jo ha det annerledes.

ORIGINAL: Sonja Borge

ORIGINAL: Tanntrollet09

Det virker for noen, men langt fra for alle. For oss hjalp det ingenting. Jeg synes det er litt farlig å tro på at kiropraktor er det eneste saliggjørende, og jeg blir litt forbanna på kiropraktorer som sier sånne ting som han over her.

Ja, kiropraktor kan hjelpe. Ja, det kan være virkelig verdt å sjekke om det er noen låsninger noen steder. Men det er ikke sånn at det ALLTID er dette som er feil. Etter min mening og personlige erfaring, så er det fortsatt noe som heter kolikk.

Jeg synes også det er rart med råd om å gi flaske i stedet for å amme. For det første så blir det mer luft i magen av flaske enn av amming. For det andre så gir amming en egen nærhet og ro (synes i hvert fall jeg, personlig mening her). Og er det noe man trenger når man har et barn som har kolikk og har det vondt, så er det noen gode opplevelser som har ro og nærhet i seg. Synes jeg.

Signerer hvert eneste ord. Dette var alle tankene mine og til nå[:)]

vår manuellterapeut som var kåret til årets manuellterapeut nettopp pga ekspertise på babyer ba oss ikke komme inn før hun var minst to måneder. Han sa at alle babyer har mer eller mindre låsninger de første tre månedene, og det er mye sunnere for kroppen å få rettet disse ut naturlig. Han ville derfor heller vente om det ikke var ekstremt.

ORIGINAL: STJERNE*

Og hvis INGENTING av disse rådene fungerer, prøv å sett på springen!! Vårt barn sluttet å skrike så fort springen var på, og skrek ikke mer etterpå. (og ja, han hadde kolikk). men, det hjelper kanskje ikke i lengden..[8|]

Eller støvsugeren. Eller radio mellom to kanaler.

Med fare for å banne i kirka, har du prøvd en flaske erstatning? 

Hun  har problemer med å rape.Og  eneste tiden hun er rolig og ikke gråter er om vi kjører med bussen Eller om hun  blir ammet.

Ringte til helsestasjonen  idagtidlig og fikk time til fysioterapeut .Den timen til fysioterapeaut kan ikke komme kjapt nok.

tusen takk for  alle tips,trengte virkelig å høre fra andre mødre med erfaring.[:)]

Back
Topp