Alle-manns-eie? Hva er greit og ikke?

mammatildennis2014

Betatt av forumet
Må bare dele en opplevelse med dere! Jeg satt for noen uker siden på venterommet hus NAV. Og der sitter det også ei veldig ung jente (Max 18-20år kan jeg tenke meg) med barnevogn og en ganske nyfødt unge oppi. Jeg ser på hele jenta at hun er smånervøs og ikke kjempe komfortabel der hun sitter. Så kommer det en gammel dame trillende med rullatoren sin bort til jenta og stapper hodet ned i vogna for å se på ungen. Det neste som skjer er at med frekk stemme så begynner hun å kjefte på den unge mammaen fordi hun mener at ungen har for mye klær på seg til å være inne og tar av ungen lua. (Det var en tynn bomullslue, så jeg kan ikke skjønne hva som var problemet, for er vanligvis ikke på NAV man er inne så lenge før man skal ut igjen.. var jo ikke snakk om at babyen var overpåkledd og nedpakket)
Hallo? Om noen hadde funnet på å gjøre det med min unge hadde jeg blitt forbanna å svart tilbake at hva ungen min har på seg må da være opp til meg. Den unge usikkre mammaen ble nok bare veldig skremt og jeg fikk virkelig vondt av henne! Heldigvis kom det ei anna ung jente bort til henne å snakket fint med henne etterpå!

Hva kan få folk til å tro at sånn er OK å gjøre? Eier de ingen form for intimgtenser?

Samme har jeg noen ganger tenkt på nå som jeg er gravid og alle og enhver skal ta på magen mi ? Hva er spesielt med en litt rund mage egentlig? Noen ganger har jeg hatt lyst til å spørre hvorfor de skal tafse på fettet mitt, men har prøvd å være så koselig som mulig selv om jeg ikke synes det er sååå morro at magen blir "alle-manns-eie" fordi den er rundere enn vanlig! En ting hadde jo vært om folk som kjente meg hadde tatt på magen, men når fremmede mennesker bare kommer bort å tar på.

Var også med ei venninne å skulle ta bussen for en stund siden og hun har en baby som da var 2 mnd i tillegg født i uke 35 og var liten og svak. Plutselig stapper en dame hodet ned i vogna til babyen når hun står å røyker, hallo? snakk om å ta tensyn! Venninna mi røyker selv, men aldri i nærheten av barna, og når vi er sammen så passer jeg barna hennes mens hun går rundt hushjørnet eller ut så barna ikke skal komme i nærheten av røykinga hennes. Synes hun er veldig flink til å ta hensyn og for å si det sånn så gikk det en god kule varmt når den dama med røyken stappa hodet ned i vogna! :)

Hva tenker dere?

De to historiene sjokkerer meg ikke, for folk tar seg sånne friheter hele tiden virker det som. Men jeg blir like irritert hver gang jeg hører om sånt.
Skjønner ikke hva som gjør at noen tror alle med barn og gravidmager er allemannseie.
At noen står å røyker og gjør sånn, er i tillegg direkte ugreit. Da hadde jeg blitt så sint!

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Nesten gang noen tar meg på magen som jeg ikke kjenner så får de høre det altså: hvorfor i svarte står du å stryker meg på fettet, gjør du det med alle tykke?
(Da vil de forhåpentligvis snu å gå vekk)
Så slipper jeg så jævlig mye spørsmål om ting folk ikke har noe med.
Uff følte virkelig for hun stakkars jenta på nav altså, jævla folk som ikke skjønner at de trør over grenser bare ved å stikke hue nedi vogna til andre, det er en ting med folk man kjenner og de vet jo også som regel sin plass når det gjelder å blande seg borti, men sånne folk som ikke kjenner en virker som de ikke kjenner deg for en grunn;-)
Hater uansett at folk tar seg frihet til å dømme mine barn, altså: de kommentererhun ene dattra mi støtt for at hun er så vakker med det flammerøde håret med krøller, men de kommenterer aldri de to andre. Eller når de sier så søte barn du har, også oppdager de hun med det vakkre håret og bryter ut: men herlighet for en vakker skapning.
Da tenker jeg for det første hva føler de to andre som har like vakkert hår(Blondt med fall og litt krøll), og hvor urettferdig det er for de. Folk bør tenke seg litt om. Min eldste som har fått hårfargen etter meg som da er blond, han begynte rett og slett å gråte når det kom en dame bort å kun sto å dulla og tulla og kommenterte lillesøstra hans, han begynte å gråte og lurte på hvorfor han ikke hadde fått vakkert hår og hvorfor han ikke var vakker. Jeg forklarte han at han var like vakker og at damen bare var frekk som ikke sa noe om han og at han var den vakkreste gutten mamma viste om. Det er sånt som knuser et mamma hjerte. Jeg gjør aldri forksjell på mine tre barn og skal heller ikke gjøre noe forskjell når nr fire kommer. Men blir så sint når folk jeg ikke kjenner meiner de har rett til å bedømme mine barn og gjøre forskjell på de.

Utrolig hvordan folk tror at de bare kan ta seg til rette når det gjelder gravide og barn.
Har møtt mange som er veldig hyggelige og bare vil se på baby i vogna, da spesielt mange eldre, og det er forsåvidt bare hyggelig, men så finnes det dessverre enkelte som ikke har hemninger angående å kommentere ting de overhodet ikke har noe med ..

Husker spesielt to spørsmål som irriterte meg grenseløst med storebror.
*Er han snill da? Ehh selvfølgelig er vel et spedbarn snilt. Om han så ikke sov på nettene ville han jo uansett ikke vært slem.
*Har du nok mat til han da? Nå hadde jeg jo det, men hadde jeg ikke hatt det hadde det ikke vært så veldig gøy å snakke om. Dessuten har de vel ikke no med det heller ..

Skjønner ikke hva det er med folk. Jeg er full av hormoner og gruer med litt til å gå ute blant folk, for jeg er redd for kommentarer. Er første barnet mitt og det er klart jeg blir usikker på om jeg gjør de riktige tingene, og da vil jeg ikke at andre skal kommentere.
Har gått bra hittil heldigvis.
Men merker at jeg blir litt stressa hver gang noen titter oppi vogna.

Sniker fra januar
Folk er frekkere enn flatlusa! Og gamle folk har liksom alle rettigheter, de kan alt. Sier man imot er man frekk. Hvis noen stikker hodet ned i vogna kommer jeg til å dra de opp, det er ikke greit! Der ligger mini, helt hjelpeløs, så komner et ukjent hode inn i vogna? Glem det!

Jeg slo vekk hånda på de som prøvde å ta på meg når jeg var gravid. Syns ikke man blir allemannseie fordi man er gravid, babyen er ikke for alle den heller.. Også er det jo de som spør hvor mye du har lagt på deg. Av meg fikk de svaret "like mye som deg. "

Sent from my iPhone using BV Forum

Ikke greit.

Men, for at folk til slutt skal forstå at det ikke er greit så er det viktig at vi sier ifra om noen går for langt. Og at vi prøver å vise med ett tydelig kroppsspråk at vi ikke ønsker at andre tar på magen og at de ikke skal stikke hodet inn i vogna. Jeg sier ikke at det er enkelt, og det finnes ikke en fasit for alle ;) Og det er dessverre en del som ikke er så gode på å lese sosiale signaler... Men det er mine tanker i alle fall. Si ifra om noe du ikke ønsker at skjer skjer :)

Back
Topp