Alle lærere - se her!

sola90

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Marsboerne 20 18
Hei. Jeg kontaktet utdanningsforbundet i kommunen jeg jobber, for å høre om dette med lengde på ferie i permisjonstiden. Det stemmer at undervisningspersonale har fått økt ferie fra 4+1 uker til 5 uker. Dere kan lese på disse to linkene. Håper det ordner seg for alle :)

https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/ks-hovedtariffavtalen/
https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/ferie/

Min kjære er lærer, så dette kom godt med. Tusen takk for at du ville dele:)
Men lurer på en ting. Vi har lurt på om han har rett til permisjon med lønn ved fødsel. Vet du det? Og blir disse 2 ukene (se under) trekt fra fedrekvoten/felleskvoten?

Fant denne paragrafen i hovedtariffavtalen:
8.3.5 Omsorgspermisjon for foreldre/partnere
• I forbindelse med fødsel har faren rett til 2 ukers omsorgspermisjon med full lønn for å bistå moren.

Men lurer på en ting. Vi har lurt på om han har rett til permisjon med lønn ved fødsel. Vet du det? Og blir disse 2 ukene (se under) trekt fra fedrekvoten/felleskvoten?

• I forbindelse med fødsel har faren rett til 2 ukers omsorgspermisjon med full lønn for å bistå moren.
Far har ingen rett på permisjon ved fødsel av det som inngår i foreldrepenger "Nav permisjonen". I så fall er det arbeidsgiver som betaler. For far kan ikke ta av "Nav permisjonen" før 6 uker etter fødsel. Med unntak av ved keisersnitt eller annen sykdom hos mor, kan 6 uker av "mamma" permen overføres til far. Men da mister mor disse ukene.

Far har ingen rett på permisjon ved fødsel av det som inngår i foreldrepenger "Nav permisjonen". I så fall er det arbeidsgiver som betaler. For far kan ikke ta av "Nav permisjonen" før 6 uker etter fødsel. Med unntak av ved keisersnitt eller annen sykdom hos mor, kan 6 uker av "mamma" permen overføres til far. Men da mister mor disse ukene.

Ok. Men siden det står i hovedtariffavtalen at far har rett på 2 ukers lønna permisjon i forbindelse med fødsel, så er det nok arbeidsgiver som dekker den.

Ok. Men siden det står i hovedtariffavtalen at far har rett på 2 ukers lønna permisjon i forbindelse med fødsel, så er det nok arbeidsgiver som dekker den.
Ja, det er det da [emoji6]

NAV opererer bare med 4 uker + 1 dag ferie. Så under permisjonen får jeg bare lov å ha 4 uker ferie. Overfører derfor min 5. Ferieuke til 2019. Jeg jobber i helsevesenet, men tror det er det samme siden det er NAV sine regler :)

Far har rett til to uker permisjon ved fødsel, men det er opp til arbeidsgiver ol den er lønna eller ikke. Foreldrepermisjon er utenom dette :)

Far har rett til to uker permisjon ved fødsel, men det er opp til arbeidsgiver ol den er lønna eller ikke. Foreldrepermisjon er utenom dette :)

Ettersom jeg har forstått er den alltid lønna i det offentlige mens valgfritt indet private

Han skal høre med arbeidsgiver til uka:) Hadde vært veldig fint om han hadde hatt to uker lønna perm hjemme med meg og bebisen.

Back
Topp