Alle dere som jobber i butikk!

Sicily

Forumet er livet
Minstelønn for de over 18 iflg tariff er 124,48 kr timen.
Ub-tillegg har man ikke rett på med mindre butikken har tariffavtale. Får man det likevel, er det kun velvilje fra bedriften og kan fort falle bort..

At butikken er  en kjede er INGEN garanti for lønnsnivå, trygghet eller seriøsitet. Den beste måten å sikre seg på, er å organisere seg. Det kan du gjøre her; www.handelogkontor.no

Hvis du i tillegg får vervet dine kollegaer (ca halvparten +-), kan dere kreve tariffavtale, og bedriften an ikke nekte. Da kan dere med loven i hånd kreve lønn etter ansiennitet og tariff, 5.ferieuke, UB-tillegg, mer overtidstillegg, overtidstllegg etter 7,5 time i stedet for etter 9 timer og mye mer.. [:)]

I tillegg får dere jo forskringsfordeler gjennom LO-favør (Europas beste hjem og innboforsikring, ulykesforsikring ++), gratis rådgivning og hjelp, gratis juridisk bistand om det skulle trenges.. All trygghet som fagforening gir. [:)]

Sjekk også alltd arb.kontrakten opp mot arbeidstilsynets standardkontrakt som ligger på deres sider. Det gjelder ALLE, og ikke bare butikkansatte. [:)]

Igjen; www.handelogkontor.no www.hkungdom.no

ORIGINAL: AnnaFrost

Lagret den andre tråden som favoritt, flott at du la ut den infoen.

Var så lite.. Dette jeg driver med.. [;)] Har dere spørsmål; fyr løs.. Har hovedavtalen og butkoverenskomsten her nå som jeg kan slå opp i.. [8D]

ORIGINAL: Sicily

Var så lite.. Dette jeg driver med.. [;)] Har dere spørsmål; fyr løs.. Har hovedavtalen og butkoverenskomsten her nå som jeg kan slå opp i.. [8D]

da tar jeg deg på ordet[;)]

kan man kreve overtid når man har fastlønn.. og det IKKE står noe om det arb. kontrakt?

ORIGINAL: _Milla_

kan man kreve overtid når man har fastlønn.. og det IKKE står noe om det arb. kontrakt?

Fant ikke noe om det i avtalen, men det står nok i arbeidsmiljøloven. Jeg svarer ja, med forbehold.. Jeg er ikke helt sikker. Det står nemlig ingenting om fastlønn og overtid, men at alt utover ordinær arbeidstid skal regnes som overtid. Står ingenting om fastlønn overhodet, faktisk.. [;)] Men som sagt, rimelig sikker på at svaret er ja. Arbeidstid sal jo være definert i kontrakten selv om du har fastlønn. 

ub-tillegg er vel også noe man bare får om man er fast ansatt og jobber over et visst antall timer i en gitt periode?
(eller var det bare sånn da jeg jobbet i meny for en kvinnesalder siden...)

ORIGINAL: _Milla_

Fant ikke noe om det i avtalen, men det står nok i arbeidsmiljøloven. Jeg svarer ja, med forbehold.. Jeg er ikke helt sikker. Det står nemlig ingenting om fastlønn og overtid, men at alt utover ordinær arbeidstid skal regnes som overtid. Står ingenting om fastlønn overhodet, faktisk.. [;)] Men som sagt, rimelig sikker på at svaret er ja. Arbeidstid sal jo være definert i kontrakten selv om du har fastlønn. 

oki.. takk[:D]

hadde du jobba som ass.bs?

ORIGINAL: nøstebarn

hva med de forskjellige lønnstrinnene? hva kreves for hvert trinn?

Vet bare noen av dem og de andre er myyye å skrive. Men vet at trinn I er å være over 18. Trinn III er over 25 eller fullført studiekompetanse. Hvert ansiennitetsår er ett trinn. Hvert utdanningsår er et trinn. Utdanning, alder og praksis må dokumenteres. Barn gir også ansiennitet.

Back
Topp