Alle dere nybakte ammende mammaer!!

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Det BLIR BEDRE. Det er IKKE unormalt at barnet dier mer enn noe annet de første ukene! Melka kommer ikke skikkelig før dag 3-4, så ikke fortvil om du ikke har fulle mugger med en gang. Gi bryst MASSE, så tar kroppen hintet. Da vil også puppene bli store, harde og vonde, men dette går over. Jeg fikk svære Pamela Anderson-pupper, de forsvant etter en uke (dette varierer fra kvinne til kvinne)

Jeg blir litt forferdet av å se så mange innlegg fra nybakte mødre som med bekymring spør om noe er galt fordi deres 2 uker+\- gamle babyer ligger på puppen nesten hele døgnet. Er det virkelig så lite info om amming som går rundt på barsel? Dette er NORMALT. Dere har ikke for lite melk eller for lite næringsrik melk. Puppen er mer enn mat - den er trygghet midt i en stor omveltning. Vil ikke babyen ligge for seg selv og sove? Babyen vil være hos mamma, slik som den har vært i flere måneder. Den er ikke vant til noe annet og da kan man ikke forvente noe annet heller. Du skjemmer ikke bort en baby ved å gi den trygghet.

Stol på deg selv, du er BRA NOK!

Etter hvert avtar ammingen på naturlig vis. Ikke stress, nyt tiden. Ikke få dårlig samvittighet over alt annet som burde vært gjort i huset. Du har fått et barn, barnet bør være førsteprioritet!

Puh, da fikk jeg sagt det og håper det når ut. :p Det er synd om den første tiden skal fylles med usikkerhet og bekymringer.

Edit: Og én ting til, helsesøstre og leger vet ikke alt om amming, mange av dem er faktisk udugelige på feltet. Jeg fikk elendig hjelp av min helsesøster.
Er du bekymret, snakk med ammehjelpen! De vet hva de prater om.

ImageUploadedByBV Forum1465548720.446382.jpg
 
Last edited:
Takk! Det ble masse styr med amming på barsel hos meg, fikk super hjelp av noen og dårlig av andre. Nå i ettertid er det mye jeg skulle visst og fått råd til om sugesvak nyfødt som sovnet ved puppen, så kanskje produksjonen min hadde kommet igang fortere :( vi jobber enda med saken! Føler så mye løste seg når vi kom hjem og det ikke ble styr med at jeg ikke måtte amme han i søvne og sånn. Han får mat når han vil og så lenge han vil nå, ferdig snakka, så får vi bare håpe vektoppgangen er god nok så vi slipper å styre med mme igjen slik vi måtte på barsel! Og uansett skal vi få til dette :)
 
Ja! Så bra skrevet! :D
 
Bra om innlegget kan være til nytte! :) Jeg la til litt mer som jeg ser ikke alle mødre vet/har fått info om.
Har sett noen som ble stresset av barsel fordi melkeproduksjonen ikke kom på dag to. Det syns jeg er ganske dårlig av fagpersonell.
 
Synes dette er et bra innlegg. Når jeg hører om mødre som forteller ar de slet med amming og ikke fikk det til og sluttet (delvis) tenker jeg ofte (veldig ofte!) at dette kunne vært unngått. Fordi det de forklarer som "ammeproblemer" er helt normalt (feks babyen lå på puppen hele tiden på kvelden, ja den skal jo det). Og så finnes det enkle løsninger på mye, men de har ikke kunnskapen de burde fått.
 
Jess!
 
Synes dette er et bra innlegg. Når jeg hører om mødre som forteller ar de slet med amming og ikke fikk det til og sluttet (delvis) tenker jeg ofte (veldig ofte!) at dette kunne vært unngått. Fordi det de forklarer som "ammeproblemer" er helt normalt (feks babyen lå på puppen hele tiden på kvelden, ja den skal jo det). Og så finnes det enkle løsninger på mye, men de har ikke kunnskapen de burde fått.

Nettopp det samme tenker jeg.
 
Denne var fin! Deler den inne hos junijentene jeg, mange som skal i gang med amming for første gang i disse dager :)
 
Skulle ønske jeg hadde kommet over denne tråden da jeg lå på barsel og ikke ante opp eller ned på puppene mine. Min baby sov MYE og var umulig å vekke for mat og istedenfor hjelp, fikk jeg NAN. Noe som resulterte i skummende gulp hos min 2 dager gamle baby som hun ikke fikk opp og hun holdt på å kveles! Nærmest rømte fra barsel og har kun for kort tid siden blitt venn med amminga etter brystbetennelse, blødende brystknopper og sopp, hvor fastlege nektet å gi meg behandling og jeg måtte gjennom ammepoliklinikken for å bli hørt og tatt på alvor.
Mitt tips (og memo til meg selv til neste gang) er: hvis det minste i tvil, gå direkte til ammehjelper og/eller ammepoliklinikk!! Ikke ta sjansen på dårlige råd/bli avfeid av annet helsepersonell på dette området!!
 
IMG_3992.JPG Jeg følte alt gikk kjempe bra, kosa meg med amming hadde ikke såre knopper eller vond spreng. Da snupps var 4dager gammel hadde hun liggi ved puppen i nesten 3 timer (annahver). Jeg hadde ingen smerter eller plager, men som førstegangsmor var jeg redd for å gjøre feil. Så jeg ringte barselpoliklinikken; det skulle jeg aldri ha gjort! Ble fortalt at jeg ble brukt som smokk og måtte koble henne av og prøve å gi smokk. "Dum" som jeg var tok jeg rådet, og der tror jeg min karriere som fullammer gikk skeis. Kort fortalt:
Snuppa gikk ikke opp i vekt og helsesøster sa at vi måtte gi mme.

Nå som jeg ser tilbake på det så hadde jeg fortsatt som jeg gjorde, byttet pupp fra den ene til den andre, så lenge jenta mi hadde hatt behov for det.

Nå delammer jeg, og koser meg med amminga. Har prøvd alt for å øke produksjon utenom reseptbelagt medisin.

Drikker en veldig god ammete som jeg kjøper via IHerb.

Lar henne die til hun sovner og slipper puppen selv. Tror hun får mest mm på natta. For jeg ammer ca hver 2.time fra kl 20 til kl 07. Noen ganger står vi ikke opp før 9☺️ Får mme og mm på dagtid.
 
Back
Topp