Alle barn er et lite mirakel <3 - min historie

*snart mamma*

Flørter med forumet
Før fødselen tok jeg det faktisk for gitt at vi kom til å få en frisk, liten jente. Vi hadde vært på flere UL og sett at alt sto bra til med gullet. Jeg hadde også et
drømme-svangerskap uten noen plager i det hele tatt, jeg kunne til og med trene de siste ukene. Ikke ett sekund tenkte jeg på noe annet enn at det skulle gå bra, de tankene hadde jeg kun hatt frem til første UL.

Selve fødselen isolert sett synes jeg var det kuleste jeg har opplevd. Det ble en tøff fødsel siden hun nesten satt bom fast og måtte hjelpes ut med sugekopp. Alt foregikk helt uten smertestillende, men følte aldri at jeg mistet kontrollen og jeg tenkte hele tiden at "smertene blir ikke verre enn jeg kan takle". Jeg skjønte mot slutten at det var dramatisk, de ga beskjed om at de satte igang forberedelser til hasteKS i tilfelle hun ikke kom ut på de neste riene. Jeg hadde nesten ikke rier, så endte med at jeg klarte å presse henne ut på viljen, ved hjelp av sugekoppen da. Jeg besvimte flere ganger og sprengte blodkarene i og rundt øyet, så det så ut som jeg var banket opp i dagene etterpå :) De hadde gitt beskjed om at de kom til å ta henne med seg med en gang hun kom ut. Det føltes alikevel ikke dramatisk, alle beholdt roen og jeg trodde ikke det var så ille.

Det viste seg at hun hadde fått altfor lite oksygen mot slutten av fødselen, og var i den tilstanden man er i ved drukning. det eneste som fungerte på henne var at hjertet fortsatt slo... Hun fikk 2-3-3 på Apgar-testen, hun fikk etterhvert litt uttelling for at blåfargen forsvant da de begynte å puste for henne.

Kort fortalt er behandlingen at de kjøler babyen ned til 33,5 grader i 72 timer. I løpet av denne tiden skal hjernen ha minst mulig stimulering. Det betyr at vi ikke skulle stryke på henne, snakke med henne og kunne selvsagt ikke holde henne. Jeg så henne først fem timer etter fødselen, der hun lå nedkjølt, kald og sovende. Nå i ettertid har det slått meg hvor dramatisk det var. At jeg fødte et barn som jeg ikke kunne gi den omsorgen og kjærligheten man gir sitt nyfødte barn.

I løpet av disse 72 timene kunne de ikke si noe om hvor omfattende skadene var. Hun kunne være alt fra alvorlig hjerneskadet med Celebral Parese til helt frisk, det var umulig å si noe om sannsynligheten. Det var de tøffeste 72 timene i mitt liv. Vi prøvde å tenke positivt og jeg ser nå at vi var i en liten boble. Jeg pumpet meg hver fjerde time, og følte hvertfall da at jeg bidro med noe, hun fikk morsmelk fra meg fra starten, men i sonde.

Kort fortalt så endte det med at behandlingen var svært vellykket og da de tok MR av hjernen kunne de ikke finne noen skader. Så litt over en uke etter fødselen kunne vi dra hjem fra intensivavdelingen med en frisk jente. Jeg kommer aldri til å glemme første gang jeg fikk holde henne. Fire dager gammel og med ledninger overalt. Men det var et magisk øyeblikk hvor jeg følte at vi hørte sammen!

Jeg takker hver kveld - selv etter tøffe dager - for at vi har vært så heldige og fått en liten datter og tenker over hvor nærme vi var. Følelsene blusset opp igjen etter nyhetsoppslag om komplikasjoner ved fødsler som fører til barn med skader. Så nå tar jeg ikke barn for gitt og uansett hva som skjer er de små mirakler <3

Det var bra historien endte godt:) jeg tenkte før at når man har kommet seg til rundt termin var det en selvfølge at man kom til å få barnet sitt. Er førstegangs og aldri satt meg helt inn i det med graviditet osv.. Vet jo ting kan skje, men aldri tenkt over. Så nå når jeg har lest noen historier om de som drar hjem fra sykehuset uten en liten en så blir jeg så lei meg på deres vegne:( og såå utroooolig takknemlig for at jeg har fått min lille. Kan ikke tenke meg hvordan det er å ha gått i ca 40 uker, gledet seg over en fremtid med babyen og alt man har gjort klart til babyen, også bare gikk det ikke sånn som det skulle. TENK om jeg skulle dratt hjem tomhendt tenker jeg etter å ha lest noen sine historier.

Åhh,herlighet..der kjente jeg tårene trykke på...Fint skrevet og takk for at du delte<3
Man skal jaggu ikke ta det for gitt at man har et frisk barn nei, eller for den del har et barn i det hele tatt<3
Jeg priser meg lykkelig over hver eneste dag at vi fikk Oliver James, for alle er neimen ikke så heldige!:)

For en sterk historie! Er SÅ glad på dine vegne at det gikk bra :)

Dette var det jeg var aller mest redd for før fødsel, forrige gang også.... Jeg har jobbet endel på sykehus og har sett og hørt ting dere aldri kunne ha forstilt dere :( Da storebror ble født fikk jeg beskjed på slutten om at jeg kun hadde EN sjanse til å presse han ut selv, hvis ikke tok de han med vakuum. Jeg sa; gjør hva du vil, bare få han ut! Han hadde dårlig fosterlyd på slutten under riene, men kom ut skrikende og sprellende :) Det første jeg tenkte var; Han er FRISK! :)

Glad vi alle tenker på hvor heldige vi er :)

Det er så rart at jeg aldri tenkte på at noe kunne gå galt under fødselen, der var vi totalt forskjellige Sphynx. Det var dagen etter jeg hadde født, og hun lå nedkjølt, at det ble lagt ut innlegg her på forumet om barnet som døde. Det var faktisk "life changing" hvor vi gikk fra å være usikre på hvordan det ble med et barn med multihandikap til å bare være glad for at hun var i live <3

Herregud, for en tøff start dere fikk :( Sitter her med tårer i øynene. Såååå bra at alt gikk så godt til slutt! Kos dere masse med fine jenta deres :) <3

Sent from my iPhone using BV Forum

Utrolig sterk historie! Så godt at det gikk bra. Helt sant at man ikke skal ta barna sine for gitt. De er små mirakler :)

En fin og sterk fødselhistorie :) godt det endte bra, og dere nå kan leve sammen som en familie :) masse lykke til videre;)

☆★hilsen meg★☆

Huff .. for en sterk historie. Så godt at det gikk bra til slutt <3

Nusser litt ekstra på gutten min og takker for at jeg fikk en frisk og rask baby med meg hjem. Det er ingen selvfølge som dere poengterer, og jeg sender tusen varme tanker til de som måtte oppleve et sånt mareritt <3

Sendt fra mobilen.

Så utrolig rørende å lese<3 og så utrolig godt i hjertet mitt det gjør å lese at alt gikk bra!

Jeg priser meg lykkelig for at Ciljan ville være i magen så lenge som 35 uker og var frisk og rask <3 de er noen mirakler! Og når man ikke vet hvordan det går- ja da lærer man virkelig og sette pris på de små øyeblikkene <3

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Kjenne tåran presse på :/ godt at alt endte bra før dåkker, husk å snakk om opplevelsen du har hatt, reaksjoner kan komme!
Eg har vært litt motsatt av andre, eg har næmmelig vært overbevist om at eg skulle få et barn som var "syk"....
Så etter to friske barn (alvorligste de har er den ene me astma).... Regnet jeg egentlig me at nr 3 var den som kom til å gi oss utfordringer... Og da bestevenninen min fikk beskjed om at hennes sønn har en muskelsykdom fikk jeg sjokk.... Var jo jeg som skulle det og ikke henne.... Fikk beskjed i den tiden da jeg skulle på OUL, så da de mistenkte lite fostervann hos meg fikk jeg en følelse av at nr 3 var alvorlig syk.....
Og da fødselen gikk som smurt og hun kom ut helt frisk var det enda et sjokk....
Men priser meg lykkelig over at de er friske og raske alle tre. :)
Ja jeg er litt rar.... Men en av mine venner fikk da hun var 18 år en sønn med alvorlig hjerneskade og cp, jeg passet han mye og har i de siste jobbet tett me han, så er kanskje derfor jeg ikkje har tatt det som en selvfølge at jeg skulle få friske barn...., veit ikkje.....

Tårene triller! For en sterk ogvakker historie. Så glad det gikk bra! Nyt tiden sammen :D

Back
Topp