Alkoholfritt

Mrs White

Forelsket i forumet
Nå kjenner jeg at jeg må sutre litt..

Jeg sitter nemlig igjen med litt dårlig samvittighet etter at jeg drakk en Munkholm igår, jeg følte at det gikk litt "opp i hodet mitt", men det skal jo være alkoholfritt (dvs inneholder 0,4-06 prosent alkohol) så jeg borde ikke ha kjent noe. Men jeg syntes da jeg gjorde det, men det kan jo også være en sleng av svimmelhet som jeg får innimellom...

Men det sies faktisk at det ikke skal være noen fare (ref. f.eks: http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article591984.ece). Mens samboern min gir meg litt dårlig samvittighet og henviser til Forbrukerportalen (http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2001/1024494806.38) *dumme samboer* (han er jo bare urolig for at noe skal skje så han er ganske søt da) :)

Men når en er ute og skal kose seg med en bit mat så synes ikke jeg at det er særlig festlig å drikke farris, og brus liker jeg ikke noe særlig. Jeg trodde i tillegg at det var greit med de alkholfrie alternativene, men ble litt skuffa når jeg så at de ikke er helt alkoholfrie allikevel. Jeg vil gjerne tillegge at jeg har holdt meg helt unna både alkohol og Munkholm/alkoholfritt de 3 første månedene, men nå har vi hatt ferie og da har jeg villet kose meg litt ekstra og ved tre tilfeller har jeg drukket en alkoholfri øl (per gang, så tre totalt utstrakt på 4 uker). Men det har vært med en sur smak etterpå pga bl.a det som står på forbrukerportalen...

Hvordan gjør dere det damer? Kanskje dere har noen fine tips på drikke når man går på pub/restaurant med kjære og venner?

jeg drikker av og til "alkoholfritt" med god samvittighet.: munkholm, erdinger eller freeze, eller  Hansa Null% :)

holder meg til brus eg...
tror ikkje du trenger ha dårlig samvittighet

Jeg handler det inn hver helg! Drikker det til middag, når vi får besøk og vi skal kose oss, på kveldene til en god film.. Ja, egentlig hver gang jeg føler for det :) Nomnom!

har ikke drukket siden jeg fant ut jeg var gravid, men fant det ikke ut før ca uke 8, så jeg hadde vært på en "fyllekveld" med venniner, og hatt en flaske vin på 8,5 % å følte ikke jeg ble så veldig full av det, heldigvis var jeg ikke i form, så jeg tok ikke imot "spritdrinker" som de prøvde å lokke imeg.. for da hadde jeg i hvertfall hatt dårlig samvittighet ..

og i et annet tilfelle var vi på middag, med flerne "øl" , da jeg ikke hadde fått kjøpt inn vin, så da ble det butikk rusbrus.. liker normalt ikke det, men kjøpte 6 stk for å prøve noe nytt.. jeg klarte vell 4 stk den kvelden , før det sa stopp, orker ikke mer, kalmt..

jeg innbiller meg at der er kroppen min sin måte å gi beskjed at nå bør du ikke drikke mer..
(normalt kunne jeg ha drukket mye mer uten problem (( nå hørdes jeg ut som alkis, men er ikke det :P ) )

så trøster meg med det, det kunne vært verre, om kroppen ikke hadde sakt jeg ikke orker mer.. 
hadde det vært for 3 år siden når jeg og en venninde var ute på gøyale fantestreker, så hadde vi vært på sprit fylla hver fredag og lørdag.. :S så gla jeg har blitt mer voksen å ikkje er så "tørst" lengre.. :)

Det var jeg faktisk ikke klar over. Men syns ikke du skal ha noe dårlig samvittighet for dette. 0,5 % alkohol er veldig lite, og bare en liten del av det er vel tilgjengelig for opptak for babyen tenker jeg (selv om jeg ikke er skråsikker på dette). Jeg koser meg ihvertfall med en Munkholm en gang i blant med god samvittighet :)

Det gikk nok bra skal du se:) Drikker ikke alkoholfri øl, men drikker ikke vanluig øl heller. Og holder meg unna brus mest mulig siden jeg spiser nok sukker ellers,  så her går det i vann vann og vann. Jej;)

Godt å høre flere som har et avslappet forhold til alkoholfri øl, jeg tror jeg skal slutte å ha dårlig samvittighet ;-) Men jeg skal også bli flinkere fra nå av med å ikke spise så mye godteri! Det fristet ikke i det hele tatt de første tre månedene, men nå i ferien så har det blitt en del søtt og jeg må prøve å la vær altså.. Tror det blir lettere nå som jeg er tilbake på jobb fra mandag av også *krysser fingrene* hehe Fortsatt god helg jenter!

Jeg hadde sikkert drukket munkholm eller noe i den varianten. Men på pum så ber jeg de blande en alkoholfri drink jeg:) Men jeg er nøye med at jeg ser hva de tar oppi! Mange av de dringene er veldig gode

skjønner ikke helt at du har dårlig samvittighet for den munkholmen. Det står jo i artikkelen at grunnen til at det er uheldig at alkoholfritt øl har en liten mengde alkohol i seg er i forbindelse med kjøring og bruk av medisiner, da kan de slå ut på promilletesten som politiet utfører. Men det kan jo også helt vanlig mat eller sjokolade med likør eller fyll inni også. Det er mye som kan inneholde en minimengde alkohol uten at man vet det. Nei slapp av og nyt en munkholm med god samvittighet. Det er ikke noe verre å drikke en munkholm enn å styrte nedpå masse coca cola f.eks mener nå jeg da. jeg nyter selv en aas uten eller en munkholm hvis jeg har lyst på det. Drikker forøvrig en kaffe og cola hvis jeg har lyst på det også. Man skal jo leve selv om man er gravid og kose seg. 

ubeleilig skrev:
skjønner ikke helt at du har dårlig samvittighet for den munkholmen. Det står jo i artikkelen at grunnen til at det er uheldig at alkoholfritt øl har en liten mengde alkohol i seg er i forbindelse med kjøring og bruk av medisiner, da kan de slå ut på promilletesten som politiet utfører. Men det kan jo også helt vanlig mat eller sjokolade med likør eller fyll inni også. Det er mye som kan inneholde en minimengde alkohol uten at man vet det. Nei slapp av og nyt en munkholm med god samvittighet. Det er ikke noe verre å drikke en munkholm enn å styrte nedpå masse coca cola f.eks mener nå jeg da. jeg nyter selv en aas uten eller en munkholm hvis jeg har lyst på det. Drikker forøvrig en kaffe og cola hvis jeg har lyst på det også. Man skal jo leve selv om man er gravid og kose seg. 

Signerer denne :)

ubeleilig skrev:

Jeg synes da at dette er viktig ift den lille i magen - jeg synes faktisk at det er litt forskjell å kun måtte tenke på meg selv ift å måtte tenke også på en liten en. Og jeg synes ikke det føltes særlig deilig å få vite at det jeg tror er 100% alkoholfritt faktisk inneholder alkohol!

Men hvis du leser noen poster ned så har jeg tenkt å slutte ha dårlig samvittighet allikevel. Har lest litt mere om det her, og det er jo ikke så farlig som jeg først trodde og jeg kommer at nyte av "alkoholfri" øl hvis jeg får lyst på det ;-)

Det skal du IKKE ha dårlig samvittighet for! Vi drikker cider med 0,7% alkohol, og det tror jeg ikke gjør noe som helst.

Helsedirektoratet sier jo at gravide bør ha en "nulltoleransegrense". Grunnen til det er at de vet at alkohol er skadelig, men de vet ikke hvor grensen går. Dvs at sannsynligvis går grensen ikke ved null, men høyere. Men siden man ikke vet sikkert, er det tryggest med en nullgrense. Jeg er likevel av dem som tror at et halvt glass vin over en lang kveld har verken gravid eller foster noen skade av. På den andre siden - jeg har ikke det fnugg lyst på alkohol! Så slipper moralske dilemma ;) Snodig greie forresten, men hver gang jeg (tidlig i svangerskapet) leste om ting jeg ikke burde spise eller drikke, fikk jeg akutt ikke lyst på det! Satt med en halvspist brødskive leverpostei i hånda, og leste plutselig at man bør begrense (men ikke droppe) inntaket av lever (ren lever, ikke egentlig leverpostei) - og den brødskiva ble ikke akkurat ferdigspist for å si det sånn ;) Snodig hvordan kroppen (og hjernen?!) fungerer. En legevenn av meg hevder at grunnen til at mange er kvalme i starten av et svangerskap, er en gammel fysiologisk grunn fra før vi visste hva mat inneholdt og hva som var sunt - vi skal ikke ha lyst på det som er giftig for oss. Så kroppene våre er ganske smarte i grunn :)

det er bra du har bestemt deg for å ikke bekymre deg over det mer. Det er det jeg mener. Man kan lese og høre så mange ting som gjør at man bekymrer seg alt for mye og mer enn det som er nødvendig. Det er nok av ting å bekymre seg i angående det å gå gravid men det man spiser eller drikker burde ikke være en del av det. Man bekymrer seg nok for om barnet har det bra, sparker nok, beveger seg nok, og alt det så da burde man kunne kose seg med resten syns jeg.. I stedet for å se for seg pekefingre eller lese fy fy ting over alt:) 

Back
Topp