alkohol!

Bkno9443172

Første møte med forumet
Hei! Jeg tenkte meg ikke om å tok en halvliter øl til maten kl 10 på kvelden igår. Søkte litt på Google å så etterpå at man ikke skal ta noe som helst alkohol før 6 uker etter termin!? Jenta mi er 3 uker på søndag og hadde egentlig termin 20 desember så hun kom i uke 37. Har ikke tørt å amme henne enda og pumpet meg nå kl 05:30 idag. Hva burde jeg gjøre? Hvorfor må man vente så lenge med alkohol? Forbrennes det senere å når er det trygt for meg å amme henne igjen nå? Burde jeg kaste det jeg pumpet 05:30 som er 7 og en halv time etter jeg tok en halvliter? Er veldig engstelig for at hun skal få noe i seg..

Dette svaret kommer veldig sent, men etter så mange timer er den halvliteren ute av systemet for lenge siden. Promillen i morsmelken faller takt med promillen i blodet. Det er derfor ikke nødvendig å pumpe og kaste melk. ( ref Gro Nylander). Årsaken til at man skal vente til seks uker etter termin er at babyens lever er umoden ved fødsel, og trenger 6 uker før den er modnet nok til å bryte ned noe. For barn født for tidlig er det korrigert termin som gjelder, altså at du må vente ni uker hvis babyen er født tre uker før termin. Et nyfødt barn trenger hyppig mat, og man rekker ikke lange nok ammepauser til at man kan drikke alkohol. Gro Nylander sier at man kan ta ett glass vin hvis det er tre timer til neste gang du ammer, så fremt det har gått seks uker etter fastsatt termin. Ganske slitsomt, men plutselig ammer man ikke lenger og kan drikke hva man vil. Nyt tiden med den lille, det går så altfor fort.

Back
Topp