Alkohol under svangerskapet.

Mandarinpiken

Forelsket i forumet
Altså, dette gjelder ikke meg, bare for å ha det helt klart for oss, men en venninne av meg som nå er 25 uker på vei. Jeg traff henne i helgen, og hun kjøpte seg en øl, og satt og drakk av den..

Hvordan forholder man seg til dette? Hvordan sier man i fra? Jeg hadde mest lyst til å riste henne og skjelle henne ut, men jeg ble rett og slett satt fullstendig ut.. Det er jo ingen som gjør dette?!

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan ta dette med henne?

Åneeei! Hadde jeg sett venninna mi så hadde jeg sagt i fra hvilke meninger jeg har om dette. Pluss at jeg hadde tilegnet meg en god del kunnskap om hvor farlig dette er for barnet. Skremt henne skikkelig tenker jeg! Sånne ting er så totalt unødvendig. Fysj. Du er sikker på at det var skikkelig øl med alkohol og ikke munkholm?

Ja, dessverre, for det var flaske, og jeg tok den opp og så selv at det ikke var alkoholfri utgave. Jeg tar gjerne en alkoholfri selv, så jeg tenkte at kanskje de hadde fått en alkoholfri utgave av denne. Ble så sjokkert når jeg så det var alkohol i den...

Er det mulig???? Jeg hadde sagt ifra!!

Det er jævli drøyt altså!!!

Syns du kan riste henne litt også slik du hadde lyst til!

Jeg har jobbet med to alkoholskadde barn, der mor drakk under sv.skap. Herregud sier jeg bare!
Jeg hadde sagt i fra tydelig hva jeg mente om jeg var deg.. Uff, så unødvendig!

Hadde ikkje nølt eit sekund med å sagt AKKURAT det eg meiner....når dei sitter åpenlyst å drikker alkohol når de tydelig er gravide så må de bare forvente at folk reagerer og kommentere! Samme gjelder de som røyker! Fy fader, blir provosert eg

Jeg hadde sagt klart i fra til henne!

Hadde det gjentatt seg og jeg hadde observert henne drikke mye, ville jeg meldt henne til barnevernet for oppfølging. Uansett hvor "god" venninne dette skulle være.

Helt forferdelig at gravide drikker øl!!! I dag vet vi så altfor godt at dette ikke er bra. samme med røyk!! Synes altfor mange røyker selv om de er gravide, sier det er et fritt valg osv. Men hva med barnet? Vet om flere som røykte da de var gravide(selv om de kuttet ned som de selv sa) som alle har barn med astma/allergi,eksem osv. Skjønner meg ikke på de damene!!!! :smiley-angry019 Eller mannfolka deres som ikke sier fra til dem og hjelper dem til å slutte. Deres barn også.

Tusen takk for gode råd. Jeg holdt på å bli tullete. Tenkte at "nå er du hysterisk", så godt å vite at jeg ikke er det:) skal ta meg en god prat med henne!

Høres bra ut! Det går rykter om at noen leger til og med sier det er greit med et glass rødvin i ny og ne. Jeg tar ihvertfall aldri sjansen på det. Frister ikke heller!! Bedre å være føre vàr enn etter snar. :)

Snakket med henne, og det gikk skikkelig dårlig. Har ingen ide om hva jeg skal gjøre videre, hun nekter høre på fornuft. Lever i sin egen lille boble der alt hun gjør er riktig. Nå nekter hun å snakke med meg også, så da er det ikke så mye mer jeg kan gjøre?

Seriøst..? Stakkars baby...håper virkelig hun tok det til seg selv om hun der og da ikke hørte på deg...

Ta kontakt med helsestasjon og rådfør deg om hvordan dette kan tas tak i på best mulig måte. Jeg kunne iallefall ikke latt være å gjøre noe....

Kontakt barnevernet! Fy faen altså....

Huff, dette er bare trist... Og folk har udugelige forsvar på hvorfor det er greit. "Jeg gjorde sånn og sånn under svangerskapet og fødte en frisk og fin unge" Jaja, hva med senskader? Oppmerksomhetssvikt, utviklingsforstyrrelser, astma, allergier og alt det der? Du vet ikke om ungen din er frisk før den er voksen! Og knapt nok da. Blir bare så irritert på at folk ikke klarer å styre seg i noen få måneder i livet sitt!

Jeg hadde faktisk meldt henne til barneværnet eller skremt henne med det! Skade barnet sitt på den måten kan få skumle skader!!!!

Back
Topp