Alkohol under svangerskap??

Jorlin86

Betatt av forumet
Holdt på å ramle av stolen da legen spurte, intenst, om jeg fortsatt drakk alkohol! Noe jeg absolutt IKKE gjør! Er det virkelig så mange som gjør det at dette må spørres om gang på gang?? Greit, jeg er sliten, glemsk og en god dose distrè. Men den tok jeg nesten personlig..
Hva er folks tanker rundt alkohol?
Er det virkelig noen som drikker uten å forstå at dette ikke er bra??

Alkohol under svangerskapet er for meg et stort IKKE. Jeg mener at hvis man ikke klarer å holde meg unna alkohol i den tiden for barnets skyld har man et problem...

De er vel pålagt å spørre... Men tror det er flere som drikker alkohol enn det man tror!

Jeg fikk det samme spørsmålet fra min jordmor. Men for meg også er det en selvfølge å holde seg unna alkohol i svangerskapet.

Har ei venninne som er gravid i Australia, og der hadde doktoren sagt at litt var ok! Så ho tok et lite glass rødvin i lystig lag. Ble lettere sjokkert. Absolutt avholds i svangerskapet her. 

Heldigvis har ikke alkohol vært et problem å holde meg unna, og det har ikke vært spesielt savnet heller (Selv om et glass rødvin hadde vært godt.-) ) Så her har jeg klart å ha fullstendig avhold:-)

Synes ikke alkohol er så viktig i livet mitt generelt så det er ikke akkurat noe problem å holde seg unna nei. Skjønner liksom ikke helt det at mange ikke klarer å slappe helt av uten et glass i hånda, men det er nå meg da...

Tror det kan komme av det på folkemunne fortsatt er en del som sier at bare litt ikke gjør noe, men det kommet frem forskning de siste årene om at kun litt også er farlig. Det påvirker sammenføyning av nevroner i hjernen. Jordmoren min var også mer pågående nå enn sist sv.skap. Fikk en følelse av at det var for å gjøre meg standhaftig på mitt nei til alkohol hvis jeg skulle havne i en situasjon hvor noen venninner sier; :"ja, men noen slurker vin gjør vel ikke noe".

Her er det totalavhold fra vi startet å prøve! Tar ingen sjangser:))

Totalavhold under svangerskapet her også!
siden dette var veldig planlagt har eg vert avholden lenge før eg blei gravid også :)

men svigermor spør altid om eg vil ha et glass vin.. eller ho spør: "du tør vel ikkje å ta litt vin, eller??"
sukk.. nei eg TØRR ikkje.. hehe.. er ingen savn i det heile!

Jeg er også selvfølgelig totalt avholds i svangerskapet. Jeg ble gravid mens jeg gikk på pilla, og har da drikki en gang som jeg var gravid. Og jeg tenker på dette hele tiden. Skikkelig dårlig samvittighet. Men jeg kunne ikke vite det :(

Men faktisk har jeg fått noen rare blikk når jeg sier nei til et glass rødvin. Det kan virke som for de litt eldre at det ikke har noe å si med et eller to glass. Jeg syntes det er kjempe unødvendig.
Jeg har min egen lille regel..... Og det er at når jeg er gravid skal jeg ikke drikke, og slutte å røyke. Det har jeg klart .

Enig med dere her, forstår ikke at det skal vær så vanskelig å holde seg unna alkohol i et år! Har også hørt at et glass vin ikke gjør noe, men tenker som så at dersom noe skulle være galt skal min samvittighet være ren på at jeg ikke har gjort noe som har utsatt lille gull for fare.

Er ikkje noko å ta personleg, det er eit av spm dei alltid stiller.

Men, det som er skummelt er jo at det er ein grunn til at dei spør! Er altfor mange som tenker at eit lite glas ikkje gjer noko. Kunne aldri falt meg inn å drikka noko som helst - har ikkje gjort det sidan før eggløysinga - men trur mørketala for det er ganske store.

Du ble nok spurt pga at det er et punkt på helsekortet som skal fylles ut; om alkohol og røyking i svangerskapet. Jordmor spurte meg også selv om hun regnet med jeg ikke gjorde det.

Er selvfølgelig avholds og synes ikke det er noe problem å klare det :)

Helt enig med dere andre. Det er rett og slett så egoistisk å drikke eller røyke under svnagerskap. Du ville jo ikke gitt babyen alkohol på tåteflase eller så å pæææse røyk nedi en barnevogn... Men desverre så er det noen som ikke tar hensyn til sin lille baby i magen. Jeg kjenner ei som har brukt flere 100 tusen kr på å få til prøverørsbarn da de slet i mange år. Det gikk etter mange forsøk, men alikevel klarer denne dama å drikke et glass eller to vin nå og da under svangerskapet...å kaller det å være avslappet til graviditeten.
Man er jo ikke hysterisk om man faktisk er så fornuftig at man ikke røyker og drikker under svangerskapet, det er etter min mening og vise ansvar for en baby!
Det styggeste jeg ser er gravide som røyker eller drikker, gjør meg direkte irritert! For meg synes jeg det er nesten et lite tegn på omssorgsvikt. Eller damer som står å vugger vogna frem og tilbake med en sneip hengende i munnen, og du ser røyk skyen vandrer rundt vogna...Fysj!
Ha en fin dag jenter med fornuftig tanke gang for den lille:) Eller det er jo rett og slett bare sunn fornuft :)  Fin dag til dere som drikker også for all del, men synes det er fryktelig ego. Og som ei anna her har skrevet, skulle det vært noe galt med babyen så vet du i hvertfall at du har gjort ditt for at alt skal gå bra :) :)

Back
Topp