Hei,
Alkoholinntak for mannen har ikke så mye å si å det hele tatt. Jeg tillot min mann med dårligere svømmere å drikke. Vi skulle uansett ha ICSI. Legen vår sa og studier viser at et moderat alkoholinntak ikke har noen betydning. Vi fikk tips om at man kunne ta multivitamin fra møllers (to daglige tabletter, Dvs 1 dagsdose) kunne hjelpe litt over tid. Sæden mannen har er produsert 3 mnd tilbake. Gjerne vil kvalitet være bedre om vinteren grunnet lavere temperatur. Altså bedre å ikke ha på setevarmen i bilen.
Det å gjennomgå ivf kan være svært krevende for parforholdet. Begge parter har behov for å leve litt. Til og med 1 glass eller 2 rødvin av og til vil kunne være helt greit for kvinnen. Det øker sirkulasjon og det gjør deg mere avslappet i forhold til den situasjonen man er i.
Vi valgte å prøve å leve så normalt som mulig under alle forsøkene. Vi hadde både dårlig eggkvalitet og sædkvalitet. Det var i følge legen ikke noe jeg kunne gjøre for å bedre min eggkvalitet, kosthold og alkohol ville ikke påvirke det. I all hovedsak lå hovedproblemet på min side.
Ved siste forsøk trumfet mannen gjennom at vi skulle på tapasrestaurant og kose oss kvelden før innsett. Drakk 2 glass vin og jeg ble gravid .J 19 uker nå og venter en gutt.
Dette var det 9ende forsøket.
Jeg har prøvd nesten alt tror jeg: endret kosthold, vært avholds, akupunktur, fjernet endometriosevev, fjernet polypp i livmoren, scratching.
Vi pusset opp huset og var uten kjøkken fra april ut august og levde stort sett på grillmat.. legen sa det ikke hadde noe å si. :-D vi var bekrymret for at vi ikke hadde spist bra nok.
Men uansett når det kommer til stykket må du gjøre valg som er komfortable for deg.