Alkohol og allergener!

HerQleZ

Elsker forumet
jentene i juni13
Tok meg ett glass vin i går og ventet de tre timene som anbefalt. Da begynte jeg å fundere... Hvor lang tid tar det egentlig før alkoholen er i melken?type fra første slurk eller tar det litt tid? (Jeg har ikke tenkt til å eksperimentere med noe, bare veldig nysgjerrig! )l

Det samme lurer jeg på med feks løk eller jordbær, eller andre matvarer man har erfart at junior ikke setter pris på at mor spiser. Hvis jeg spiser noe, når kommer det i melka og når er det "ute" igjen? Må man se på mors fordøyelse da? ?

-=[herq]=-

Hei :)

Alkoholinnholdet i melken er det samme som er i blodet ditt så det går ikke så lang tid fra du drikker til det når melken, nøyaktig hvor lang tid det tar kan jeg ikke si. Melken din vil ha samme promille som du har i blodet og alkoholen vil forsvinne fra melken i samme tempo som den forsvinner fra blodet. Du trenger altså ikke pumpe og kaste melken dersom du kan vente til alkoholen er ute av kroppen (bare du ikke får for mye spreng).

Når det gjelder matvarer som "går over" i melka så er det ingen eksakt vitenskap. En del mødre erfarer at babyen reagerer med vondt i magen noen timer etter at hun har spist enkelte matvarer selv om man ikke entydig har påvist en slik sammenheng i studier. Hvor lang tid dette kan ta må en nesten prøve seg litt frem til. Mest sannsynlig kan du spise all mat. Man ser at noen babyer som ikke tåler kumelksprotein kan reagere hvis mor inntar melkeprodukter, dersom babyen har mye vondt i magen kan mor forsøke å kutte melk fra kosten for å se om det medfører bedring for barnet. Da er det snakk om å eliminere kumelk i en uke for å se om det har effekt.. Tidligere anbefalte man å unngå å spise forskjellige matvarer for å forebygge allergi hos det ammede barnet, denne anbefalingen har man gått bort fra med mindre barnet har høy risiko for allergi.

Her kan du lese mer om kostråd for ammende :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)

takk for svar! litt klokere, og desto mer nysgjerrig; )

-=[herq]=-

Back
Topp