alkohol..igjen..

Dilbertina

Forumet er livet
*Aprilbaby 2018*
Hei dere!
vet dette har blitt diskutert før, men trenger et konkret svar.. jeg hadde el hundre prosent sikkert forrige fredag, og jeg KAN jo være gravid.. Saken er at jeg er bedt i supriseparty for bestevenninna mi på lørdag.. jeg har jo lyst til å drikke, men d er kanskje ikke så lurt...? Vet vi ikke har felles blodbane enda, men.. Tror dere det kan være skadelig med en flaske vin?...

Siden du ikke vet om du er gravid så hadde jeg personlig drukket en flaske vin med god samvittighet. Jeg levde et normalt liv i sus og dus en måned før jeg viste at jeg var gravid hvilket er helt normalt [;)]

Jeg var i bryllup når jeg først trodde at jeg var gravid og klarte ikkje å drikka pga en ekkel følelse.
Var glad jeg sto over,for testen var positiv [:D]
Men det skader nok ikkje så lenge det ikke er sikkert er bare jeg som er litt redd av meg.

Det anbefales at man IKKE drikker i det hele tatt i et svangerskap. Nå vet jo ikke du om du er gravid, så det er ganskje ikke så lett å motivere seg. Men tror du at du blir bekymret om du tester positivt rett etter festen?

personlig ville jeg ikke ha drukket. Jeg hadde fått dårlig samvittighet etterpå. Jeg er avholds nå i prøveperioden, noe som er rart, siden jeg egentlig ikke spytter i glasset i festlige lag. Jeg drikker alkoholfri vin uten å si fra til de jeg er sammen med[;)]

Lykke til!

M

Det er ikke farlig å drikke selv om du KAN være gravid, barnet får ikke noe av det uansett de første ukene. Det er mange mennesker som har drukket uten å være klar over at de er gravide. Men får du dårlig samvittighet er det en ting som du må takle selv, men farlig er det ikke så tidlig.

Strengt tatt er det vel ikke farlig å ta seg en fest nå før du har fått bekreftet svangerskapet (og det i så fall er så nytt), men det som til syvende og sist må avgjøre er om du selv har lyst. Om du tror du er gravid og ikke vil ta noen som helst sjanse, og tror at du vil få dårlig samvittighet om du tar en positiv test etter festen så la være.... om du ikke er redd for at noe skal skje så la det stå til - det blir mange nok fester å drikke brus på i fremtiden da...

Lykke til med valget - håper jeg ikke bare forvirret deg mere nå.

Og lykke til med testen også!![;)]

Jeg håper det ikke er så farlig så tidlig ihvertfall.

Selv hadde jeg siste mens med start 13/10. Tok en test nå i helga (lørdag 5/11) og den var negativ, så da festet jeg, siden vi hadde planlagt denne festen i flere mnd.
Testet positivt tirsdag, og fikk vel litt dårlig samvittighet når jeg tenkte tilbake på alkoholen som ble konsumert. Men ikke værre enn at jeg klarer og leve med det.

Testet jo etter IKM, og når den ble neg så måtte jeg bare ta sjansen [:D]

Kjenner mange som har tatt en skikkelig fest tidlig i svangeskapet, og barna er friske og fine.

Takk for svar jenter! [:)] jeg blir litt i tvil, men tror jeg kommer til å kjøpe en flaske vin å ta med. jeg trenger jo ikke å drikke hele flaska! Sist gang jeg var gravid, drakk jeg meg full en gang tidlig i svangerskapet. Aaaante ikke at jeg var gravid, men gutten ble jo sunn og frisk.. Men jeg har jo også lest at toleransegrensen for alkohol varierer fra foster til foster.. Det er jo ikke noe sikkert at jeg er gravid, det finner jeg vel ut først om en uke. Blir spennende... [:D]

hadde det vært meg, så hadde jeg tatt meg en fest...Var selv redd for at jeg var gravid i juni og visste ikke helt om jeg skulle drikke, men så sa mamma til meg at hvis jeg skulle tenke sånn hele tiden, så ville jeg blitt tullete..
også er det litt teit hvis du ikke er gravid..Så tidlig tror jeg det skal gå bra [:D]

Du bør ikke drikke alkohol når det er den minste sjanse for at du er gravid. Små mengder kan være skadelig, i verste fall medføre hjerneskader på barnet. Jeg vet om en kvinne som nå har en gutt på to år, han har nettopp fått påvist underutvikling i hjernen, som kanskje skyldes at hun drakk alkohol før hun visste at hun var gravid.

Selv drakk jeg hyppig en måned og tenkte at jeg sikkert ikke var gravid likevel... etter fem uker skjønte jeg at jeg var det, og mistet allerede dagen etter den positive testen. Jeg kan love deg at du aldri vil tilgi deg selv om du finner ut at du er gravid og vet at du har drukket alkohol!

Du kan jo gå på festen og si at du er sjåfør for noen, evt. si at du har urinveisinfeksjon og går på antibiotika. Alkohol bedøver medisinen, slik at du ikke vil bli frisk om du drikker.

Back
Topp