Alkohol i svangerskapet

Lykkeliky

Gift med forumet
Fikk hakeslepp i går da to gravide kollegaer drakk vin til maten under en middag med jobben. Det er faktisk første gang jeg har sett gravide som drikker, men da jeg overhørte dem så virket det som det er en vanlig ting å gjøre? Kan ikke hjelpe for det, men de sank en del hakk i mine øyne etter dette ja...

(da de prata om det gikk det i de vanlige frasene om at deres foreldre drakk og det gikk bra med dem, det er så mye man må holde seg unna, man kan ikke være overhysterisk heller, det gikk fint med førstemann.. osv osv.. [8|] ) Kjente det raste i meg innvendig, men jeg lot være å si noe.

Er det virkelig normalt å ha seg et glass vin innimellom når man er gravid? Jeg håpet og trodde det motsatte.

Aldri sett eller hørt noen som synes det der er greit [:@]

Nei, det er ikke normalt. LANGT fra normalt!

En sjelden gest fra min side, men jeg pynter litt her med disse:

[:@][:@][:@][:@][:@][:'(][:'(][:'(][:'(][:'(][:@][:'(][:@][:'(][:@][:'(]

ORIGINAL: Sjakkruta

Samme her. Jeg tror faktisk ikke at jeg hadde klart å la være å si noe...

Har ikke vært borti noen som synes det er ok[8|] hverken sett eller hørt

jeg ville aldri gjort det men det er vel som med alt annet her i verden tenker jeg folk gjør det de selv mener er greit tenker jeg.... men jeg er nok av de som mener att de 9 mnd det tar får man la helt være...... velger man å bære frem ett barn så får man vente...

Legen her drakk vist ett glass vin av og til da hun var gravid, synes det er forkastelig!

ORIGINAL: Bare Kari

Angrer litt på at jeg ikke sa noe. De som satt rundt var liksom enig i at det ikke var farlig å drikke litt som gravid, (men det var unge jenter som ikke har barn) .. Jeg satt litt unna så det passet seg ikke at jeg blandet meg inn i samtalen.

Det er IKKE greit.
Jeg hadde en venninne som lurte på om jeg ikke bare kunne drikke et glass, for det hadde hun sett andre gjøre da hun var i utlandet. Jeg sa bare at det ikke er en sjanse jeg tar, og da jeg forklarte hvorfor var hun jo enig.

Jeg hadde nok ikke sagt noe... Inntil de kom med "unnskyldningene". Da spørs det om jeg hadde klart å holde meg...

gjerne alkoholfri??

Ikke normalt for meg iallefall!

Synes det er grusomt at folk gjør det i dag[&o]

Alkohol under graviditeten er faktisk verre enn kokain. Forskere innrømmer jo at de ikke vet helt om SMÅ mengder alkohol er skadelig, men de fraråder det naturligvis på det sterkeste siden de mulige skadene er så store, og siden man ikke kan vite hvor grensa går.

Oldeforeldrene til barna mine (på min kjære sin side altså) syntes jeg var helt latterlig som ikke kunne drikke i svangerskapene mine. Både oldemor og farmoren til ungene hadde da både røyket og drukket i alle sine svangerskap og det gikk jo helt fint- jeg var jo hysterisk........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Jeg har faktisk heller aldri vært borti noen som gjør det, og jeg er muligens naiv, men trodde det var allmenkunnskap. Jeg vet at om folk som røyker, spiser salami og svolværpostei, ikke bryr seg om at de spiser sunt og trener riktig og masse andre ting folk (meg selv inkludert) har gjort "feil" mens de har vært gravide, men jeg har aldri hørt om noen som har drukket alkohol med baby i magen før.

Jeg tror kanskje jeg hadde spurt på en så pen måte som mulig hvorfor de ikke heller drakk alkoholfri vin.

Men seriøst- det høres helt absurd ut synes jeg....... var det ingen andre som reagerte på at to gravide satt og drakk vin???? Ikke en eneste person som sa noe???

Aldri toucha et eneste glass med alkohold i svangerskapet hvertfall!!! Og kunne aldri falt meg inn heller.. Hallo, er tross alt bare 9 mnd av ens liv....

Trodde det var allmennkunnskap jeg at alkohold ikke skal drikkes under svangerskap....

Det er en del folk og til og med en del leger og jordmødre som vil finne på å si til gravide at det er greit med et glass vin, og jeg vet om ei som fortalte at hun hadde drukket en øl og et glass vin en sjelden gang mens hun var gravid.

Jeg syns det er hundre prosent uakseptabelt. Du hadde ikke gitt vin til en nyfødt baby.

Back
Topp