Alkohol i svangerskapet...

• Trådstarter Trådstarter Byebye
  • Opprettet Opprettet
B

Byebye

Guest
Mange mener det er greit å ta seg et glass vin i svangerskapet og at det bare er sunt... min jordmor sier at før i tiden så var det greit, men nyere forskning på det viser at det så absolutt ikke er greit, selvom det er i små mengder...

Jeg tar total avstand og syns ikke det er greit... selvom det er noen som gjør det og det går bra så er ikke det en sjangse jeg vil ta... alkohol er ingen nødvendighet for meg og om jeg hadde vært kjeempe glad i vin til maten f.eks så finnes jo alkoholfri vin...

Grunnen til at jeg tar det opp er fordi det virker som om det er veldig mange som mener at det er helt greit og at vi som tar total avstand er hysteriske...

Hva syntes du?

vet at endel gjør blemmen å tenke at lett øl er ok... men de finner som regel fort ut av det.

Jeg har nulltolleranse!

I svangerskapsbøker for 20 år siden sto det at det var greit faktisk, og vet at en lege sa til moren til en venninne av meg at hun gjerne kunne ta seg ett glass vin selv om hun var gravid.

Men de siste årene har de funnet ut at det skal være nulltolleranse til alkohol. Pga. skader på fosteret. Det har også gått en stor reklamekampanje om dette fra folkehelsen for 2 år siden.

Tror nok de fleste gravide er informert om dette i Norge. Jeg har ikke hørt en eneste gravid si at hun drikker ett glass vin for eksempel.

Det er evt. folk som er uvitne og en "tradisjon" som henger igjen fra gamle dager som henger igjen i befolkningen. Tror de fleste gravide er helt avholdende.

Jeg rører ikke alkohol når jeg er gravid, ser ikke poenget. men når det er sagt så tror jeg ikke at fosteret hadde tatt skade av om jeg tok ett eneste glass med vin i kveld for eksempel. Men det gjør jeg jo selvfølgelig ikke uansett.

Jeg fikk beskjed av legen at det ikke er farlig å ta seg et glass vin en gang i blant når man er gravid.. Men jeg har ikke behov for å drikke egentlig, så jeg tar avstand fra alkohol under svangerskapet. Livet i magen er så vidunderlig at jeg rett og slett ikke har lyst til å gjøre noe som kan risikere noe..

Jeg tror vel ikke det er helt krise å ta seg et glass, men jeg har som sagt ikke noe behov for det, så hvorfor skal jeg det da??

Så jeg er helt enig med deg[:D]

Her er det også totalavstand.

Virker såklart veldig koselig i den rette settingen å kunne ta seg et glass vin, men vet du hva -har hatt og kommer til å få nok av anledninger til det resten av livet, så det ser jeg absolutt ikke på som noe problem! [:)]

Her er det lillingen som er førsteprioritet ja [;)]

ORIGINAL: m08

her er det totalavstand!drikker nesten aldri ellers heller så tenker ikke over det en gang!
for et par år siden jobbet jeg i en restaurant.vi arrangerte en jobbfest og der var det faktisk et par gravide som drakk vin,var også med noen babyer og hun ene satt og drakk vin mens hun ammet...har hørt at det er verre å drikke når man er gravid fordi fosteret får samme alkoholinnhold i blodet som moren.og tenk et glass vin i den bittelille kroppen[:o]

Hadde hun med seg babyen på jobbfesten?

Det går fint ann å drikke når man ammer, man kan pumpe seg eller gi erstatning og så amme igjen når man er kjørbar, da er man også klar til å amme igjen.

Etter at barnet er 6 uker så sier de at man kan drikke ett glass vin/øl, men prøve å la det gå litt tid før man ammer da.

ORIGINAL: Vugge

"Alkoholfri" vin er heller ikke alkoholFRITT bare sånn at dere vet det..
Alt under 1,2% alkohol kan selges som alkoholFRITT.. Så dvs at munkholm og clausthaler osv er heller ikke fritt for alkohol ofte.. Så om man tar en slurk vin i ny og ne eller en flaske alkoholfritt blir det ganske likt [;)]

har ikke gjort så mye research på det jeg, men finnes det ikke alkoholfri vin som er heeelt uten alkohol?

Dama til kompis av sambo sa følgende til meg:

Du må ikke høre på alt hysteriet om alkohol i svangerskapet... du kan fin fint drikke en flaske vin bare du har spist deg mett først og du ikke blir brisen... du må bare stoppe hvis du begynner å bli svimmel...

Jeg satt bare og gapa da hu sa det...

NULL toleranse her!
hvorfor i all verden risikere noe med gullet mitt liksom? [8|]

ORIGINAL: tistin85

jeg ska innrømme at jeg har tatt meg 1 munkholm på boks i sommer :P
men fikk vete av jordmor at det ikke var no som betydde no...så da betrygga jeg meg på det :P

Men så skal det sies at det er forskjell på munkholm og vin da... hvor mye alkohol inneholder en munkholm? vin inneholder vanligvis fra 8 til 12%

Kall meg gjerne blond, men jeg har alltid trodd at lettøl inneholdt litt alkohol, mens alkoholfritt øl faktisk var alkoholfritt... har aldri drikki lettøl eller alkoholfri øl så jeg vet ikke, men det er det jeg alltid har trodd :P hehe...

ORIGINAL: kajann

Det er ikke alkohol i munkholm!! Om det hadde vært det så er det sikkert mange som hadde dumma seg ut, for hvor mange er det ikke som kjører etter å ha drukket noen munkholm?? Jeg drikker munkholm med god samvittighet på varme sommersdager, og kommer til å fortsette med det utover sommeren [:)] Men jeg drikker ikke alkoholholdig drikke, der er det nulltoleranse!

Jeg trodde liksom (kan høres rart ut) at alkoholikere kunne ta seg en alkoholfri øl, men om det er alkohol i alkoholfri øl (selvom det er små mengder) vil de ikke da falle tilbake på gamle trakter?

selv så tror jeg ikke at litt skader, og det lille som er i det som er alkoholfritt er nok ikke farlig i det heletatt.
som forskerne sier så vet de rett og slett ikke hvor mye som er farlig og da er det likså greit og ta helt avstand.

så jeg har satt null toleranse på meg selv, men har tatt meg noen alkoholfrie øl i sommer,jeg stoler på JM og etiketten som sier at det er alkoholfritt. (altså ikke farlig)

Jeg drikker ikke alkohol når jeg er gravid, er ikke så godt at jeg risikerer å skade fosteret...Klarer meg fint uten i 9 mnd........[:)]

Her går det på alkoholfritt øl, som det kan være opptil 0,7% i (det er grensen som er satt) google it. [;)] Den alkoholen forbrennes nesten før den treffer magen. Er mange som dessverre mener at det er greit med ett glass vin eller to....og det henger jo igjen fra gamle dager. Tror nok de fleste er såpass opplyste at de holder seg unna.

Har nulltolerangse på alkohol i svangerskapet!!
Klarer fint å holde meg i 9 mnd uten. Gulle i magen skal ha den beste starten på livet som bare er mulig!! 
Men innrømmer å ha smakt noen dråper men baileys (stukket fingen ned i glasset til sambo [8D]), å da er det faktisk snakk om dråper.. hehe.. [:)]

Er veldig glad i rødvin, svingers har sakt mange ganger at et glass ikke gjør noe som helst. Kjenner jeg blir litt irritert når dem sier slik når dem vet hvordan syn jeg har på det. Alkohol og svangerskap hører ikke sammen!

er man gravid så drikker man ikke alkohol overhode....
vil heller være en hysterisk dame enn å utsette mitt barn for den fare det medfører å drikke under svangerskapet

jeg har og fullstendig nulltoleranse når det kommer til alkohol i svangerskapet...

men jeg har aldri vært den som har drukket noe særlig, så er faktisk ingen endringer eller savn for min del...før jeg ble gravid drakk jeg maks 3-4 ganger pr år...

Her er det også nulltoleranse gitt! [:)] Hadde jeg villet festet og vært på fylla så hadde jeg da ikke blitt gravid! Hehe! Har fått det spørsmålet en del ganger fra andre studenter, om jeg savner å feste! Det ser jeg som det minste "offeret" for å si det mildt [;)]

Men har savnet en iskald øl til fotballen i ny og ne, men fortsatt ikke noe problem å holde seg uten! [:D]

Jeg syns IKKE det er greit! Når man vet såpass lite om senvirkninger av inntak av alkohol som det man gjør, så er ikke jeg villig til å ta sjansen..

Ved en anledning har jeg sagt at jeg hadde lyst på en kaffebailey's og da sa de to personene jeg hadde med meg at det skulle jeg da baaaaare ta!! (Jeg tok IKKE bailey's!!)

Jeg har vært uten røyk, alkohol og snus i snart 7 måneder, og jeg klarer meg FINT i 7 måneder til.. [:D]

Har kjempeliten/ingen respekt for dem som velger å drikke/røyke/snuse under svangerskapet... De er rett og slett ignorante og velger å misbruke den lille sjansen for at barnet kan bli født med senskader...

Back
Topp