Alkohol i mat

Tiriltoppen

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Julikulene 2020
kanskje et dumt spørsmål, men jeg spør likevel!
Jeg er bedt på middag i morgen hvor det skal serveres fiskesuppe, med litt hvitvin i. Den skulle stå i ca 2 timer før den ble servert. Vil alkoholen kokes bort da? Eller skal jeg finne på en liten hvit en og holde meg hjemme? Er overnervøs for å gjøre noe galt med nurket! Har ikke rørt alkohol på 7 mnd og har ikke tenkt å gjøre det nå de siste to mnd liksom :p

Hva syns dere?:) er i uke 31 nå:)

Det koker nok bort, men hvorfor en hvit løgn og holde deg borte? Det et vel en kjent sak at du er gravid ettersom du er så langt på vei?

Det koker nok bort, men hvorfor en hvit løgn og holde deg borte? Det et vel en kjent sak at du er gravid ettersom du er så langt på vei?

Ja, alle vet det. Men det var liksom sånn "ntåhh, det koker jo bort da!! Du kan jo spise det!" Da jeg spørte om det var trygt for meg å spise. Følte meg litt dum i grunn da :p

Det reduseres bort for p kunn beholde smaken i vinen så du kan slappe helt av :)

Det reduseres bort for p kunn beholde smaken i vinen så du kan slappe helt av :)

Så du hadde kost deg med en svær bolle fiskesuppe med hvitvin i uten å bekymre deg?? For jeg elsker fiskesuppe, men jeg HATER å bekymre meg :laughing002

Alkohol er lettfordampelig, så den kokes ut leeeenge før det har gått to timer. Jeg var utplassert på resturant på ungdomskolen og lagde løksuppe der, med vin i. Fikk også bekreftet fra kokken at det var null alkohol når den ble servert, ellers ville det jo vært aldersgrense på suppa, de kan jo ikke servere alkoholholdig mat uten videre på resturant :)

Høh..?? Er det det?? :p

Man kaller det bare munnpromille, samme som i alkoholfri vin (0,5 promille). Det er så lite alkohol at det ikke kommer i blodet i det hele tatt. Kommer av gjæringa. Derfor kan man oppleve at gjærbakst som hever alt for lenge smaker litt spritaktig :)

Man kaller det bare munnpromille, samme som i alkoholfri vin (0,5 promille). Det er så lite alkohol at det ikke kommer i blodet i det hele tatt. Kommer av gjæringa. Derfor kan man oppleve at gjærbakst som hever alt for lenge smaker litt spritaktig :)

Aah! Så lærte man noe nytt idag også! :p

Heeeeelt trygt! Spis med god apetitt og enda bedre samvittighet. Jeg har spist godteri med alkohol, og der er det promille :p Ingen dårlig samvittighet.

Har spist mat med tequilasaus og kjørt bil etterpå. De kan jobikke servere slikt på resturant uten advarsel :)

Heeeeelt trygt! Spis med god apetitt og enda bedre samvittighet. Jeg har spist godteri med alkohol, og der er det promille :p Ingen dårlig samvittighet.

så jeger
Har spist mat med tequilasaus og kjørt bil etterpå. De kan jobikke servere slikt på resturant uten advarsel :)

Det er hjemmelaget, ikke på resturant :) men liker ikke å være så bekymret, hehe :p

Skjønner det :) men alkohol fordamper fort. Ellers ville vi hørt i media om økende beslag av førerkort pga alkohol i mat.
Pappa serverte meg rødvinssaus lenge før jeg var 18 og det gikk fort å lage den :)

Alkohol er lettfordampelig, så den kokes ut leeeenge før det har gått to timer. Jeg var utplassert på resturant på ungdomskolen og lagde løksuppe der, med vin i. Fikk også bekreftet fra kokken at det var null alkohol når den ble servert, ellers ville det jo vært aldersgrense på suppa, de kan jo ikke servere alkoholholdig mat uten videre på resturant :)
Synes ikke det er et dumt spørsmål! :-) Heller et fornuftig ett. Ikke alle som vet dette. Ser du har fått svar :-)

Synes ikke det er et dumt spørsmål! :) Heller et fornuftig ett. Ikke alle som vet dette. Ser du har fått svar :)

Siterte du feil? Ble litt forvirret på om du mente jeg hadde antydet at det var et dumt spørsmål. :)

Back
Topp