Alkohol i dessert

WP:]

Gift med forumet
Desemberskattene 2014
Marsboerne 2023
Spørsmål: jeg har lyst til å lage en amaretto- (mandellikør) /sjokoladepudding til dessert i kveld. Der skal melka kokes opp og blandes med mel og sukker også koke noen min før man tilsetter likøren og sjokoladen. Noen som vet om det er greit for meg å spise denne dersom jeg tilsetter likøren litt tidligere og koker opp en gang til? Det er snakk om 80ml likør delt på 4 porsjoner.. Vil ikke risikere noe..

Vet ikke om det gjør noe, men jeg er suuuuper var når det kommer til tobakk og alkohol, jeg går hvis noen tenner en røyk å tar totalt avstand fra all alkohol .. Jeg er kanske litt ekstrem men :p bedre safe than sorry ..

<3 venter en vinterbebi <3

Ja, jeg vil absolutt ikke risikere noe, men har hørt at alkohol fordamper ved en viss temperatur. Så om noen har peiling på hvor lenge det må koke før det er borte, så hadde det vært supert med tilbakemelding. :-D
Hvis ikke lager jeg bare kor annet, men den desserten er så god :-D

Alkohol fordamper ved ca 80 grader :)

--------------------------
Taster fra appen

Mener at det ikke skal være noe problem om den er kokt ;) blir jo som rødvinsaus, den er det jo ikke alkohol i fordi den er kokt :)

02.06.10

Mener at det ikke skal være noe problem om den er kokt ;) blir jo som rødvinsaus, den er det jo ikke alkohol i fordi den er kokt :)

02.06.10

I linken jeg fant skulle den koke noen timer å enda var det 5% alkohol igjen:) men jeg er jo ikke helt sikker da

Hadde jeg aldri tenkt over engang :) alkoholen fordamper den :)

To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 ❤️

Ej brukte mandelesses istaden for amaretto i Tiramisu. Ikkje optimalt men de fungerte og slapp å tenke på alkoholen. Jobba då på et gassanlegg ;-)

mor til to gull, 05 og 12

Må smake til da å ikkje bruke samme mengda

mor til to gull, 05 og 12

Vet ikke om det er samme greia. Men så en desser på en matbutikk som det var alkohol i. Å på pakken sto det anbefales ikke for gravide.. Men vet jo da ikke om det er det samme som å lage selv når det blir kokt.

hadde laget den jeg. er jo sånn at det meste damper vekk, og 5% fordelt på en hel dessert kommer verken du ellrr baby til å merke noe til :)

Vet ikke om det er samme greia. Men så en desser på en matbutikk som det var alkohol i. Å på pakken sto det anbefales ikke for gravide.. Men vet jo da ikke om det er det samme som å lage selv når det blir kokt.
Sikkert bare for å sikre seg mot evt klager og slikt .. I usa blir man jo saksøkt for å se på feil person omtrent .. Hehe .. Sikkert sånn "best før" opplegg

I første graviditet skulle vi feire noe og skulle ha is. Tok den der irish coffee isen er jo egentlig supergod. Mn da smakte den kun alkohol... aldri tenkt på at det var alk i den før mn æsj... tror ellers ikke at bittegrann alkohol i en dessert har noe å si, men synes samtidig ikke det er verdt det :)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Om det skulle være pittelitt alkohol igjen så er det forbrent lenge før det kommer frem til babyen.. I de alkoholfrie vinene er det også 0,5% alkohol..!

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg lot alkoholen koke nesten en halvtime, også hadde jeg den i desserten. Meget vellykket, og veldig mektig! Hadde bare i meg en sjettedel av oppskriften, så er ikke bekymret :-)
Men tusen takk for alle tilbakemeldinger!

Back
Topp