Alkofri øl

Jeg var på polet idag og skulle kjøpe alkoholfri vin. Det sto 0,5% på etiketten og jeg sa til dama i kassa at jeg var gravid og om jeg kunne drikke den. Å det mente hun at skulle bare gå bra. Den var alkoholfri. Flere av mine veninner har også drukket den. Så jeg blir allefall å smake ;)

Jeg hadde nok ikke drukket noe med bare litt prosent, det påvirker fosteret mere enn deg som voksen, så evnt. muncholm er en øl uten noe alkohol...:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Barnet får dobbelt promille har jeg hørt, men et lite glass går nok fint :)

Sendt fra mobilappen

Jeg googlet dette da jeg har fått helt sansen for carlsberg uten alkohol, og den er med 0,5 %. Sto at under 0,7 var regnet som ikke alkohol.. ble litt usikker på om jeg skal drikke mer nå.. munkholm smaker fælt iforhold til den carlsbergen :)

"Alkoholfritt øl er øl i skatteklasse A. Det kan ha inntil 0,7% alkohol selv om det selges som alkoholfritt øl. I Norge er det særlig merkene Munkholm fra Ringnes og Clausthaler fra Hansa som benevnes som alkoholfritt øl. Man må ikke opplyse om alkoholinnholdet i øl så lenge det ikke inneholder over 1,2% volumprosent alkohol. En helt alkoholfri ølart er vørterøl."
Jeg har drukket Hansa null tidligere. Tror den er 0% alkohol, siden det står det på boksen...?

Sent from my iPad using BV Forum

Har hentet følgende fra matportalens nettsider (altså Helsedirektoratets kostholdsråd til gravide):
Øl som går under betegnelsen alkoholfritt og inneholder mindre enn 0,7 volumprosent alkohol anses som et produkt som også gravide kan drikke uten å være bekymret for alkoholens negative virkninger.

Alkoholfritt øl kan inneholde inntil 0,7% alkohol. Dette selv om det står 0% på etikett. Dette skjer i gjæringsprosessen i brygging av øl. Men dette er helt ufarlig! Som en over sa, dette forsvinner i magesekken før det går over i blodet. Og det finnes like mye alkohol i ferskt grovbrød og surmelk og gravide blir ikke anbefalt å holde seg unna grovbrød pga alkoholinnhold. Kos deg du. Det gjør jeg på solrike dager :)

Munkholm kan også inneholde alkohol. Alt som er under 0,7% kan selges som alkoholfritt og trenger ikke opplyses om på boksen.

Back
Topp