Alenetid med hvert enkelt barn

twinsplusone

Betatt av forumet
Vi har tvillinger fra før, to jenter på snart 4 1/2 år. De har alltid gjort alt sammen, kun en gang har de vært delt opp. Da ble tv2 med meg på butikken for å handle, tv1 ble med besteforeldrene hjem. På handlerunden sa tv2 at hun savnet tv1 og gledet seg til å se henne igjen. Det var her snakk om maks 2 timers adskillelse.

Vi som foreldre tolker det som at de ikke har hatt behov for å deles opp og ha egentid. De er ikke superavhengig av hverandre. I barnehagen kan de godt deles opp i forskjellige grupper, så lenge de vet hvor den andre er.

Men så fikk de en lillebror på sensommeren, og nå merker jeg godt på spesielt tv1 at hun har behov for mer mammatid. Litt vanskelig per nå når lillebror ammes x antall ganger i løpet av ett døgn, men på sikt er det kanskje lurt å innføre litt egentid når han begynner med litt annen mat.

Hvordan løser dere med tre eller flere barn dette? Vi er heldige og har besteforeldre som stiller opp og gjerne vil ha besøk av barnebarn. Men jeg regner med det ikke er bare blandt tvillinger det fort blir blodig urettferdig om den ene får noe den/de andre ikke får. Og hva pleier dere å finne på når barnet har egentid? Og hvor mye tid pleier dere vanligvis å sette av?

Vi har tvillinger fra før, to jenter på snart 4 1/2 år. De har alltid gjort alt sammen, kun en gang har de vært delt opp. Da ble tv2 med meg på butikken for å handle, tv1 ble med besteforeldrene hjem. På handlerunden sa tv2 at hun savnet tv1 og gledet seg til å se henne igjen. Det var her snakk om maks 2 timers adskillelse.

Vi som foreldre tolker det som at de ikke har hatt behov for å deles opp og ha egentid. De er ikke superavhengig av hverandre. I barnehagen kan de godt deles opp i forskjellige grupper, så lenge de vet hvor den andre er.

Men så fikk de en lillebror på sensommeren, og nå merker jeg godt på spesielt tv1 at hun har behov for mer mammatid. Litt vanskelig per nå når lillebror ammes x antall ganger i løpet av ett døgn, men på sikt er det kanskje lurt å innføre litt egentid når han begynner med litt annen mat.

Hvordan løser dere med tre eller flere barn dette? Vi er heldige og har besteforeldre som stiller opp og gjerne vil ha besøk av barnebarn. Men jeg regner med det ikke er bare blandt tvillinger det fort blir blodig urettferdig om den ene får noe den/de andre ikke får. Og hva pleier dere å finne på når barnet har egentid? Og hvor mye tid pleier dere vanligvis å sette av?

Vi har ikke tre barn da, har «bare» to, med ca samme aldersforskjell som tvillingene og lillebror hos dere. Her er det foreløpig bare storebror som har behov for alenetid, men sørger for at han får det med oss i alle fall ukentlig. Vi har besteforeldre som gjerne låner barnebarn. På sikt, når det evt blir urettferdig, så kan man jo lage et system/kalender som viser hvem sin tur det er til å ha alenetid med foreldre/besteforeldre :)

Vi har to barn og helt ifra starten har vi ryddet plass til storebror til tross for mye amming, en tur i butikken, gå i svømmehallen osv. Trenger ikke å ta lang tid men pass på begge får kjekke aktiviteter og like mye sånn ca.

4 barn her.. Prøver å sette av 15-30 min alt ettersom, når det er mulighet. Største har mest behov, blir gjerne ukentlig. De to neste får det kanskje annenhver/hver tredje uke. Men dette er i tillegg til at vi bruker ammestundene med minste, til å bytte på hvem jeg leser for. De kaller det selv da sin tid, og ser på det slik. Skulle gjerne hatt mer alenetid med hver enkelt, men det er da noe ;-)

Kanskje ikke helt det du spurte om, men tenkte jeg skulle dele noe jeg bet meg litt merke i på et kurs jeg var på. Det ble sagt at det var lurt å sette av ti min hver dag til hvert av barna, hvor det får egentid med og full oppmerksomhet fra en av foreldrene, og at det man gjør da er på barnas premisser.
Det er kjempefint å kunne ta med ett av barna på noe, men det er ikke alltid det skal så mye til før barnet føler seg sett og verdsatt <3
Kursholderen fortalte også at når hun opplevde «mye styr» fra ett av barna, så brukte hun å tenke at «oi, nå har jeg satt av for lite tid til han/henne», og prøvde da å få brukt litt ekstra tid til det barnet som trengte det mest.

Har 3 barn og de får ca 20 min aleine tid når jeg legger de om kvelden. Sitter på sengen med alle. De er 4, 10 og straks 12 år. Fortsetter med det så lenge de vil. Syns det er en enkel måte at de Skal føle seg sett og hørt hver dag.

Det er umulig å få til i hverdagen her, jeg er alene med barna meste av tiden og har ingen hjelp i hverdagen av andre. Vi har nok med å få unna lekser, aktivitet og middag, når kvelden kommer så har jeg ikke mer å gi. Tenker ofte på at det er noe som hadde vært fint få til, om noen år så kan den minste klare seg litt mer selv så håper tiden kommer da :)
Men barn er ikke krevende sånn, så en liten gå tur, en tur i bokhandelen her da, i ferier så drar vi ofte å spiser en is. Her er det vel sånn at minste får mest da det er lettere å hente tidligere i barnehagen enn det er å gjøre det samme på skolen

Har 3 barn på 3 år, 2 år og 6 uker. Nr 3 får egentid når de to andre er i barnehagen. De to andre er like tett knyttet som tvillinger og vil helst gjøre det meste sammen i hverdagen, men pappaen og jeg har fokus i helgene på at vi bytter på å gi de litt alene tid hver med mamma og pappa. Det kan være alt fra å dra på butikken, bade i badekaret, en er inne og den andre er ute / en er på stua mens den andre er på kjøkkenet. Legger lista lavt for aktiviteter, det viktigste er at de får mamma / pappa litt for seg selv. Nå til jul lager de julegaver til mamma og pappa mens de har alene tid.

Back
Topp