Alenetid for mor

Mami2b

Forelsket i forumet
Marsboere 2020
Aprilspirene 2024❤️
Av ren nysgjerrighet, har dere noen gang i løpet av døgnet fri fra baby? :hilarious:

Lille har vært lite sammen med andre i familien, naturligvis på grunn av Corona. Hun har i det siste vært litt med bestemødrene, men synes det er vanskelig da hun ofte blir urolig og gråter uten meg. Barnefar er på jobb store deler av dagen og hun er da ikke like knyttet til han.
Far har forsøkt å legge henne om kvelden, men ender bare med at jeg må steppe inn fordi hun gråter helt til jeg legger meg sammen med henne.

Føler jeg aldri kan gjøre noe annet uten å bli engstelig for at at hun ikke har det bra. Kjenner et ekstremt behov for å bare være litt alene innimellomxsmile2
Er det vanlig at baby blir så avhengig av bare mamma? Bør jeg eksponere henne mer for andre enn meg selv? Hun er nå 12 uker gammel, og vi delammer slik at det er mulig for andre å kunne mate henne.
 
Blir lite av det i går hadde vi barnefri og dro på butikken. Kom tilbake etter 1,5 t til en super overtrøtt baby fordi oldemor ikke skjønner at ungen ikke vil/burde bli snakket eller stirret på når det skal sove... barnefar er en del hjemme men Klarer ikke roe han like bra som meg (selvsagt) så han gir opp eller blir frustrert og jeg stepper inn. Vi prøver å dele på leggingen men jeg kan ikke være langt unna da heller, ettersom han som noen ganger vil ha litt påfyll fra puppen før øynene skal lukke seg. Har tenkt flere ganger at det er rart barnefar ikke ser hva jeg gjør og gjør som meg, og jeg synes det er vanskelig å si i fra om ting for å ikke ta fra barnefar muligheten til å finne ut av ting selv. Og jeg vil heller ikke være belærende med at det kun er min måte som skal brukes, han må jo venne seg til å bli håndtert på ulike måter av ulike mennesker.
 
Fri og fri. Får en sjelden gang dusjet alene uten at guttungen er med eller ligger på gulvet. Får alenetid når rene klær skal henges til tørk eller brettes.
Skal også innrømme jeg fint kan legge han i lekegrinden slik jeg kan slappe litt av alene i sofaen. Barnefar er hjemme med oss for tiden, men det er jeg som står for alt stell og soving på dagen. Han leker mest med ham og tilbyr av og til å prøve å roe han hvis han er veldig urolig hos meg.
 
Blir lite av det i går hadde vi barnefri og dro på butikken. Kom tilbake etter 1,5 t til en super overtrøtt baby fordi oldemor ikke skjønner at ungen ikke vil/burde bli snakket eller stirret på når det skal sove... barnefar er en del hjemme men Klarer ikke roe han like bra som meg (selvsagt) så han gir opp eller blir frustrert og jeg stepper inn. Vi prøver å dele på leggingen men jeg kan ikke være langt unna da heller, ettersom han som noen ganger vil ha litt påfyll fra puppen før øynene skal lukke seg. Har tenkt flere ganger at det er rart barnefar ikke ser hva jeg gjør og gjør som meg, og jeg synes det er vanskelig å si i fra om ting for å ikke ta fra barnefar muligheten til å finne ut av ting selv. Og jeg vil heller ikke være belærende med at det kun er min måte som skal brukes, han må jo venne seg til å bli håndtert på ulike måter av ulike mennesker.

Kjenner meg såå igjen i dette!
En del av meg har så lyst til at andre skal ha henne, samtidig som jeg føler at alt må gjøres på «min måte» for at hun skal ha det bra :facepalm: jeg er også opptatt av at vi holder på rutinene våre, noe jeg har best kontroll på. Barnefar merker nok at jeg ofte retter på han eller ikke gir han nok tillit sammen med lille..
 
Ehm barnefri? Enten er det baby eller søsken som krever sitt. Noen ganger er jeg litt heldig om hun sover i bilstol etter vi kommer hjem. Da får jeg en liten stund. Noen ganger litt hjelp undet middag så vi får spiser, men da har vi søsken...
 
Tja, min alenetid er vel helst på dagen når baby sover. Og litt på kvelden når begge barna sover :) men folk har nok litt ulike behov. For min del trenger jeg ikke alenetid enda, så blir nok en stund til før vi har barnevakt.
 
Som kronisk syk må jeg ha alenetid innimellom. Derfor forsette jeg å pumpe melk til oss selv i tillegg til melkebanken. Da kan far gi flaske om behovet er der.

Ofte er det bare en kopp te i fred jeg rekker. Av og til må det kombineres med ærend som når storebror måtte ha nye sko e.l. og at jeg går å henter i bhg. Det tat bare et kvarter bort, men veldig deilig de minuttene. På vei hjem får og storebror litt alenetid med meg.

Av og til er det vanskelig å ta den koppen med te i fred for baby vil bare ha mamma og gråter, men jeg må lukke ørene for det. At jeg går tom for skeier vil hvertfall gå ut over baby. Om dere føler dere går tom for skeier er det viktig å si ifra om det.

Har hatt lyst til å skrike at mannen må se til å få på seg bæreselen for det gir ofte ro. Men nå har faktisk mannen begynt med det uten at jeg må dirigere.
 
Sniker. Jeg har hatt veldig lite alenetid siden vi fikk sønnen vår i 2019. Han kunne passes noen timer om han sov og mellom mating rundt 2-3 mnd men så ble han ekstremt mammadalt og nektet flaske. Først når han bikket året løsnet dette, også mtp pappa.

vi prøvde å presse litt på en stund med at pappa skulle bli godtatt men gav fort opp. Dette går seg til nå de blir eldre og knytter sterkere bånd til far. I starten er vi jo livet og tryggheten demmes så får man bare kose seg med baby og tenke at tiden kommer aldri igjen <3
 
Alenetiden min er en halvtimes tid vær kveld cirka. Legger mini ved siden av pappaen eller i sengen sin selv . Jeg får dusje ifred å stelle meg for kvelden i fred og ro. Sjeldent avbrutt av litt ekstra mat eller ny bleie. Ammer og bare jeg som har skiftet bleie på han så langt.
 
Jeg skjønner at jeg er heldig! Har selvsagt alenetid når lille diktator sover, men han tilbringer gjerne kvalitetstid med pappa og storesøster også. Så lenge han er mett (og derfor ikke trenger og ammes), er de like flinke til å prate og underholde, og til å bysse han i søvn om han vil det (eller, ikke vil da, men trenger). Jeg bor i kort avstand til butikken, og kan fint ta noen kjappe turer dit mens babyen er våken og sammen med pappa eller storesøster. Denne uken var jeg for første gang borte fra baby i flere timer, og han måtte få to måltid av noen andre enn meg. Det gikk kjempebra for dem, selv om jeg knapt klarte å tenke på noe annet.
 
Jeg er tydeligvis også veldig heldig ift dette med egentid. Begge barna legger seg kl 19 hver kveld så vi har som regel timene mellom 19 og leggetid til å gjøre det vi har lyst til hjemme. På dagtid kan lillesøster de fleste dager ligge litt for seg selv så jeg får spist og tatt unna litt klesvask og ryddet opp på kjøkkenet. Utenom amming så deler vi ansvaret for lillesøster og storesøster likt mellom oss. Mannen min tar alle bleiene når han er hjemme, sånn gjorde vi det med storesøster også. For at jeg skal få tid med storesøster så tar mannen min lillesøster mye på ettermiddagen. Jeg prøver å få til at en av oss legger begge barna sånn at den andre kan trene, slappe av, rydde eller jobbe på det tidspunktet. Jeg har ikke prøvd å treffe venner uten babyen enda så jeg vet ikke hvordan det hadde gått.
 
Blir lite av det i går hadde vi barnefri og dro på butikken. Kom tilbake etter 1,5 t til en super overtrøtt baby fordi oldemor ikke skjønner at ungen ikke vil/burde bli snakket eller stirret på når det skal sove... barnefar er en del hjemme men Klarer ikke roe han like bra som meg (selvsagt) så han gir opp eller blir frustrert og jeg stepper inn. Vi prøver å dele på leggingen men jeg kan ikke være langt unna da heller, ettersom han som noen ganger vil ha litt påfyll fra puppen før øynene skal lukke seg. Har tenkt flere ganger at det er rart barnefar ikke ser hva jeg gjør og gjør som meg, og jeg synes det er vanskelig å si i fra om ting for å ikke ta fra barnefar muligheten til å finne ut av ting selv. Og jeg vil heller ikke være belærende med at det kun er min måte som skal brukes, han må jo venne seg til å bli håndtert på ulike måter av ulike mennesker.
Ååååh amen! Du satt ord på akkurat hvordan d er her hjemme innimellom!
 
Alenetid.. d kan defineres på forskjellige måter. Nils er flink til å sove på dagtid og natt. Så da har jeg «fri». D jeg kjenner på at jeg aldri er alene, jeg har alltid en baby,barn eller en mann rundt meg hele tiden. Å skal pappa’n legge så ender d alltid med at jeg må ta over. Mye fordi jeg ikke gidde å sitt å høre på, å for å bevise til far at «NEI han er ikke sulten, han er trøtt» :banghead: D skal ikke stå på at pappa’n ikke vil legge eller ro ned Nils, han bare er litt utålmodig når Nils ikke roer seg med en gang, å da er han super kjap med å si at han er nok sulten. :sour: Jeg bør nok tvinge han til å ta flere rutine situasjoner med Nils slik at han etter vært erfarer at d går helt fint, de fikser d fint uten meg der. For d gjør de! Helt sikkert å! Pappa er bare litt usikker..
 
Alenetid.. d kan defineres på forskjellige måter. Nils er flink til å sove på dagtid og natt. Så da har jeg «fri». D jeg kjenner på at jeg aldri er alene, jeg har alltid en baby,barn eller en mann rundt meg hele tiden. Å skal pappa’n legge så ender d alltid med at jeg må ta over. Mye fordi jeg ikke gidde å sitt å høre på, å for å bevise til far at «NEI han er ikke sulten, han er trøtt» :banghead: D skal ikke stå på at pappa’n ikke vil legge eller ro ned Nils, han bare er litt utålmodig når Nils ikke roer seg med en gang, å da er han super kjap med å si at han er nok sulten. :sour: Jeg bør nok tvinge han til å ta flere rutine situasjoner med Nils slik at han etter vært erfarer at d går helt fint, de fikser d fint uten meg der. For d gjør de! Helt sikkert å! Pappa er bare litt usikker..

Hehe, dette går igjen hos oss også. «Tror hun er sulten» er veldig lett å si så snart hun sutrer :p
 
Jeg har hatt litt alenetid. Nå på lørdag f.eks var vi en liten veninegjeng som var på restaurant og bytur å koste oss i 4 timer. Det var veldig deilig. Har også hatt noen andre slile "utflukter" som ikea osv uten babyen. Jeg ammer jo ikke, og pappaen er veldig flink med barna :)
 
Baby sover godt på natt, som regel 8 timer fra han sovner. Men han kan sovne kl 19 og da må jeg legge meg kl 19 for å klare å stå opp kl 03, hehe. Så egentiden når baby sover blir brukt på å sovne selv. På dagtid har jeg mer alenetid, men ikke egentid, og brukes på husarbeid - ikke nr 1 på min hobbyliste. Og han delammes fortsatt så flasker må vaskes minimum annenhverdag for å ikke gå tom. Har to hunder som virkelig er kommet nederst på prioriteringslisten, men trøster meg med at de ikke lider fordi de ikke får kos og at det kommer tid til de igjen senere. Pappa er flink å tar bleier og mater med flaske når jeg spør, men han skraper og maler huset helt alene og bruker all fritid på det for å slippe å bruke ferien sin på det (selv om jeg ikke er overbevist om at det skjer). Har sagt at jeg er litt bekymret over at han tilbringer så lite tid med baby, fordi han da ikke lærer baby å kjenne. Hva baby liker eller ikke liker -hva som funker for å roe, hvordan han vil ligge i armene, kosekluten, smokk eller ikke smokk og når, hvilke lyder som bare er lyder og hva som er sutring. Og at dette gjør det vanskeligere for meg å be om hjelp og vanskeligere for han å faktisk hjelpe til. Det har blitt noen ganger «ja da har vi spist, lekt og kost oss. Da kan mamma bruke tid på å roe ned og få deg til å sove da du er overtrøtt og overstimulert og pappa synes det er vanskelig»
 
Baby sover godt på natt, som regel 8 timer fra han sovner. Men han kan sovne kl 19 og da må jeg legge meg kl 19 for å klare å stå opp kl 03, hehe. Så egentiden når baby sover blir brukt på å sovne selv. På dagtid har jeg mer alenetid, men ikke egentid, og brukes på husarbeid - ikke nr 1 på min hobbyliste. Og han delammes fortsatt så flasker må vaskes minimum annenhverdag for å ikke gå tom. Har to hunder som virkelig er kommet nederst på prioriteringslisten, men trøster meg med at de ikke lider fordi de ikke får kos og at det kommer tid til de igjen senere. Pappa er flink å tar bleier og mater med flaske når jeg spør, men han skraper og maler huset helt alene og bruker all fritid på det for å slippe å bruke ferien sin på det (selv om jeg ikke er overbevist om at det skjer). Har sagt at jeg er litt bekymret over at han tilbringer så lite tid med baby, fordi han da ikke lærer baby å kjenne. Hva baby liker eller ikke liker -hva som funker for å roe, hvordan han vil ligge i armene, kosekluten, smokk eller ikke smokk og når, hvilke lyder som bare er lyder og hva som er sutring. Og at dette gjør det vanskeligere for meg å be om hjelp og vanskeligere for han å faktisk hjelpe til. Det har blitt noen ganger «ja da har vi spist, lekt og kost oss. Da kan mamma bruke tid på å roe ned og få deg til å sove da du er overtrøtt og overstimulert og pappa synes det er vanskelig»

Mye gjenkjennbart her! Føler det kan bli en ond sirkel av at far ikke deltar like aktivt i rutinene, og da mor sårt trenger avlasting kjenner han ikke baby like godt eller baby ikke godtar andre enn mor.
Har mange ganger måtte ta «regninga» i form av en overtrøtt eller overstimulert baby etter at andre har hatt ansvaret :p

Nå høres jeg veldig klagete ut:angelic: veldig klar over at det aldri kom til å bli full avslapping i permisjonstiden, men den siste tiden har vært heftig både dag og natt for en sliten mor xsmile3
 
Mye gjenkjennbart her! Føler det kan bli en ond sirkel av at far ikke deltar like aktivt i rutinene, og da mor sårt trenger avlasting kjenner han ikke baby like godt eller baby ikke godtar andre enn mor.
Har mange ganger måtte ta «regninga» i form av en overtrøtt eller overstimulert baby etter at andre har hatt ansvaret :p

Nå høres jeg veldig klagete ut:angelic: veldig klar over at det aldri kom til å bli full avslapping i permisjonstiden, men den siste tiden har vært heftig både dag og natt for en sliten mor xsmile3


Klager ikke jeg heller :) jeg og baby storkoser oss og han er lett å være sammen med, gråter kun om han blir overtrøtt eller for sulten <3 men noen ganger kan en trenge en pause, som etter økedøgn ;-p
 
Blir jeg fryktelig lei av babyen så drar jeg alene på butikken mens pappaen har han. Han kan dekke minis behov like godt som meg, selv om jeg såklart er åforetrekke og trøst kan ta litt lengre tid. Jeg dusjer også alene hver kveld, og det er pappaen som står opp med han i helgene så jeg får et par timer alene til åsove eller slappe av. Det var noe vi hadde bestemt oss for på forhånd, det skulleikke være bare min baby :)
 
  • Liker
Reactions: KML
Jeg har stortsett tiden når hun dupper på dagtid, dvs, 30-40 min nå og da. Hender hun slår til og dupper en time. Ellers hender det jeg legger henne på babygymmen så jeg får gjort litt annet, som husarbeid. Er hun med meg på kjøkkenet når jeg koker flasker ligger hun også på babygymmen eller sitter i vippestolen. Får så innmari dårlig samvittighet når jeg gjør dette, for at hun skal være for mye alene... i helgene prøver jeg å overlate henne til pappaen, samme på kveldene, men igjen så kommer den dårlige samvittigheten snikende...
 
Back
Topp