Alenemor, hvor mye utbetalt?

Bkno0812792

Andre møte med forumet
Hei.
Som alenemor, ca hvor mye får dere utbetalt hver mnd etter fødsel og tiden fremover? Hva får dere? Hvor lenge kan man gå hjemme og samtidig få støtte?
Jeg blir alenemor og er redd for hvordan økonomien vil se ut tiden jeg går hjemme, vil man ha nok til å leve greit? Nok til husleie, mat, utstyr til ungen, regninger osv, å samtidig ha litt til overs?
 
Det kommer vel an på hva du har av opptjente rettigheter i forbindelse med foreldrepermisjon, vel? Foreldrepengene blir utregnet på basis av lønna di, og kommer an på om du tar ut 100% eller 80% permisjon.
Har du ikke opptjent permisjonsrettigheter er det engangsstønad.

Ut over det får du barnetrygd, men aleneforeldre får for ett barn mer enn de reelt har.
 
Gratulerer så mye!

Jeg er alene, og i permisjon nå. Som novemberbamsen sier, blir foreldrepengene beregnet ut ifra din opptjening. Avhengig av hvor mye du får i foreldrepenger/lønn, kan du det også søke om overgangsstønad. Får du full overgangsstønad, vil du kunne få småbarnstillegg til barnet er tre år. Du kan få tillegg til barnetilsyn, redusert betaling i barnehagen og en del andre ting avhengig av om du jobber eller studerer. Du vil også kunne få forskudd på barnebidrag.
De fleste stønadene forutsetter at du har det som regnes som lav inntekt (mindre enn 5-600.000, varierer etter type stønad du søker på.) De fleste stønadene varer et par år, sånn at du skal takle overgangen best mulig.
Noe kronebeløp er ikke mulig å komme med. Du vil ikke kunne søke om alle de ulike stønadene, for det er ulike ordninger etter hva livssituasjonen din er. Anbefaler deg å sjekke ut fanen "Alene med barn" på NAV's sider. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/alene-med-barn-hva-nå/alene-med-barn

Jeg har det som regnes som lav inntekt, og lever helt greit. Ungen får det den trenger og litt til, jeg har råd til kaféturer innimellom og viktigst av alt er at ungen trenger definitivt ikke alt nytt fra butikk. Kjøp/salg-sider på facebook, finn, tise, venner/familie med større barn, fretex, garasjesalg. Alle som har hatt barn har et lite berg av utstyr de ikke trenger lengre. Noe er greit å kjøpe nytt (som f.eks. madrass,), men det meste andre man trenger kan få for en brøkdel av butikkpris.

Masse lykke til. :)
 
Digresjon. Hvordan kan 5-600000 bli beregnet som lav lønn? Snittlønn i Norge er på ca 550000 kr...
 
Back
Topp