Alenemamma (ufødt barn)

Rosa3

Gift med forumet
Noen som har erfaringer?
Hva har man krav på økonomisk?
Hvordan klarte dere å samarbeide med barnefar? (Han viser ikke interesse og vil ikke stille opp økonomisk)
Vi var sammen, men han stakk plutselig..
Har to barn fra et tidligere forhold også.. :-/

Han kan ikke snike seg unna det økonomiske. Om han ikke betaler deg så kan du få bidragsforskudd av nav og så krever de penger av han.
Han som har barn fra før av?

Du kan få overgangsstønad med evt småbarnstillegg, barnetrygd for et ekstra barn.
Støtte til barnepass når du skal ut i jobb/aktivitet igjen.

Om du har dårlig økonomi kan du søke om bostøtte. (Ikke en aleneforelderting men mange aleneforeldre har lav nok økonomi til å få det)

Ikke erfaring med bf som stikker uten å vise interesse, men håper du finner en løsning som blir bra for deg og lille

Barnefar stakk da jeg ble gravid med nummer to. Viste null interesse før minste var 1,5 år, tok ikke kontakt eller noe som helst. Skiftet nummer og alt. Men siden han tok kontakt, har vi utrolig nok fått til et relativt godt samarbeid, og han bidrar økonomisk angående barna. (Kan legge til at vi aldri bodde sammen, og hadde et "hemmelig" forhold).
Gikk veldig fint å være alene for min del da. Leide stor leilighet og hadde familie i nærheten som kunne stille opp ved behov.
Økonomisk har man rett på stønad for enslig forsørger (overgangsstønad), dobbel barnetrygd, småbarnstillegg og stønad til barnetilsyn om man jobber/studerer. Om barnefar nekter å bidra økonomisk, er enkleste utvei å søke bidragsforskudd. Da forskutterer nav, og krever inn fra bf:)

Du oppgir han som far, da står han som økonomisk ansvarlig. Skaff avtale om barnebidrag via nav.

Ville prøvd å ikke bruke mye energi på bf. Hadde gitt beskjed ved store ting som feks oul og fødsel. Vil han ikke så har han valgt selv å holde seg unna. Gi deg selv heller fred og ro i graviditeten og barseltiden dersom han er vrang.

Du kan søke overgangsstønad, småbarnstillegg, dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn (ved bhgstart) og bostøtte. Ikke sikkert du får alt innvilget.

Han kan ikke snike seg unna det økonomiske. Om han ikke betaler deg så kan du få bidragsforskudd av nav og så krever de penger av han.
Han som har barn fra før av?

Du kan få overgangsstønad med evt småbarnstillegg, barnetrygd for et ekstra barn.
Støtte til barnepass når du skal ut i jobb/aktivitet igjen.

Om du har dårlig økonomi kan du søke om bostøtte. (Ikke en aleneforelderting men mange aleneforeldre har lav nok økonomi til å få det)

Ikke erfaring med bf som stikker uten å vise interesse, men håper du finner en løsning som blir bra for deg og lille

Han har ingen fra før, jeg har to..
Overgangsstønad? Er ikke det om jeg ikke er i full jobb?

Du oppgir han som far, da står han som økonomisk ansvarlig. Skaff avtale om barnebidrag via nav.

Ville prøvd å ikke bruke mye energi på bf. Hadde gitt beskjed ved store ting som feks oul og fødsel. Vil han ikke så har han valgt selv å holde seg unna. Gi deg selv heller fred og ro i graviditeten og barseltiden dersom han er vrang.

Du kan søke overgangsstønad, småbarnstillegg, dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn (ved bhgstart) og bostøtte. Ikke sikkert du får alt innvilget.
Ville du hatt han med på fødsel?
Jeg skal ha ks og vil ikke ha han der... :-/

Ja, han må jo betale bidrag, men nå før baby kommer vil han ikke bidra med noe..

Ville du hatt han med på fødsel?
Jeg skal ha ks og vil ikke ha han der... :-/

Ja, han må jo betale bidrag, men nå før baby kommer vil han ikke bidra med noe..
Bidraget regnes ut i fra hvor mye en baby koster pr måned. Så det utstyret og klær du kjøper inne før baby kommer får du da på en måte igjen for når barnebidraget kommer etter babyen er født.

Hvis du ikke vil ha han der så lar du være, det er opp til deg og bare deg. Da gir du beskjed når babyen er født tenker jeg. Evt dato for ks.

Back
Topp