Alene under fødsel

Hassog

Flørter med forumet
Hva ville dere ha gjort?

Jeg har en datter på snart 3år og tenker at pappaen skal passe på henne under fødselen. Vi har ingen familie i Oslo og har ikke lyst til å sende henne til en venn eller få en dagmamma til å passe på henne. Håper så inderlig at fødselen skulle skje på dagtid og i ukedagene slik at hun kan være i barnehagen.

Jeg tenker at det er mye bedre at jeg er alene men ikke hun. Jeg har jo helsepersonalet rundt meg som kan gi meg den viktigste hjelpen jeg trenger. Det eneste jeg er bekymret med å være alene er at når babyen er født og de skal veie og stelle henne før jeg tar henne. Alt dette gjøres på et annet rom sier av erfaring med storesøsteren. Uff det er så vanskelig å ikke ha familie i nærheten[emoji30][emoji22]

Trenger litt råd og tips om hva ville dere ha gjort[emoji30]

Hva ville dere ha gjort?

Jeg har en datter på snart 3år og tenker at pappaen skal passe på henne under fødselen. Vi har ingen familie i Oslo og har ikke lyst til å sende henne til en venn eller få en dagmamma til å passe på henne. Håper så inderlig at fødselen skulle skje på dagtid og i ukedagene slik at hun kan være i barnehagen.

Jeg tenker at det er mye bedre at jeg er alene men ikke hun. Jeg har jo helsepersonalet rundt meg som kan gi meg den viktigste hjelpen jeg trenger. Det eneste jeg er bekymret med å være alene er at når babyen er født og de skal veie og stelle henne før jeg tar henne. Alt dette gjøres på et annet rom sier av erfaring med storesøsteren. Uff det er så vanskelig å ikke ha familie i nærheten[emoji30][emoji22]

Trenger litt råd og tips om hva ville dere ha gjort[emoji30]

Dette er selvfølgelig noe du må føle på selv. Jeg vil anta at venner gjerne stiller som barnevakt om muligheten byr seg, men om du ikke ønsker det, er jo ikke mulighetene så mange om ikke du eller han har familie i nærheten. Jeg har ikke noe bedre råd enn å lytte til din egen magefølelse. Hva om du kanskje tar med en venninne på sykehuset hadde det vært ide? Da hadde du i allefall sluppet å være helt alene. Uansett avgjørelse så ønsker jeg deg lykke til med det forestående :)

Jeg kom inn på sykehuset alene sist. følte meg godt ivaretatt og ikke alene. mannen kom akkurat til pressingen ca 30 siste minuttene. Hadde nok ikke tenkt så veldig over det om han ikke hadde rekt frem. men her ble veiing og alt gjort på fødestua, så baby ble aldri tatt ut av rommet. baby ble ikke veid før etter 2 timer.

Skjønner problematikken. Selv om datteren min er ni år,så kan hun ikke være alene hvis det starter sent på kvelden/natten. Har avtalt med ei venninde hvis det skulle skje da. Dette er mannen sitt første barn og han skal selvfølgelig være med.
Som det blir nevnt over her,Hva med å ta med en venn?

Jeg tenker og du må følge din egen magefølelse. Har du det bedre med at mannen er sammen med datteren deres så vil jo sikkert det gå helt fint. Det vil alltids være jordmødre og barnepleiere der for deg :) Og syns mannen det er greit å ikke være med?

Håper det blir fødsel på dagtid så hun kan være i barnehagen :)

Jeg er alene og vil ta med en venn :) om mannen ikke kan være med, kan det være greit og ha ei venninne der :)

Jeg ville helst hatt noen der, gjerne ei venninne om mannen ikke kan. Men en ting jeg har tenkt å gjøre, så lenge babyen er frisk og fin, er å be de vente med veiingen. Han vokser ikke noe ila dagen uansett, og jeg tenker det er viktigst å heller ligge i fred og ro hos mor. Skummelt nok å komme til verden :p

Dette er selvfølgelig noe du må føle på selv. Jeg vil anta at venner gjerne stiller som barnevakt om muligheten byr seg, men om du ikke ønsker det, er jo ikke mulighetene så mange om ikke du eller han har familie i nærheten. Jeg har ikke noe bedre råd enn å lytte til din egen magefølelse. Hva om du kanskje tar med en venninne på sykehuset hadde det vært ide? Da hadde du i allefall sluppet å være helt alene. Uansett avgjørelse så ønsker jeg deg lykke til med det forestående :)

Takk for gode ord. En venninne som jeg kan føle meg komfortabel med under fødsel har nettopp født selv. Hun har to små å passe på. Kan bare krysse fingrene at fødselen skjer på dagtid.

Jeg ville helst hatt noen der, gjerne ei venninne om mannen ikke kan. Men en ting jeg har tenkt å gjøre, så lenge babyen er frisk og fin, er å be de vente med veiingen. Han vokser ikke noe ila dagen uansett, og jeg tenker det er viktigst å heller ligge i fred og ro hos mor. Skummelt nok å komme til verden :p

Takk for tipsen. Kan be dem om å vente med veiing slik at jeg selv kan være med. Sist gang gjorde de alt dette mens jeg dusjet og forberedte meg til amming. Så vil helst være med denne gangen.

Her planlegger jeg ikke å være alene, men vi har to små barn fra før, jeg har 2 styrtfødsler bak meg og vi har svært få barnevakter tilgjengelig. Jeg prøver derfor å forberede meg litt mentalt på at hvis det skjer på nattestid, så er faren stor for at jeg må ta turen alene på føden. Det blir ikke aktuelt å ta med noen andre, så da må jeg heller klare meg selv. Men enn så lenge tenker jeg at det går fint uansett :)

Her planlegger jeg ikke å være alene, men vi har to små barn fra før, jeg har 2 styrtfødsler bak meg og vi har svært få barnevakter tilgjengelig. Jeg prøver derfor å forberede meg litt mentalt på at hvis det skjer på nattestid, så er faren stor for at jeg må ta turen alene på føden. Det blir ikke aktuelt å ta med noen andre, så da må jeg heller klare meg selv. Men enn så lenge tenker jeg at det går fint uansett :)

Ja, det hjelper faktisk mye å være forberedt mentalt. Håper at fødselen skjer på dagtid for oss begge[emoji4]

Er det ingen andre du kan spørre om å ta dattera om det skjer på kveld/natt? For eksempel eit personale i barnehagen ho går i, eller venner?
Syns det høyres stusselig ut at du skal gå glipp av støtten fra mannen, og at mannen skal gå glipp av ein så stor hendelse. Ville prøvd å tilvenne dattera til ein barnevakt, det kan vera godt å ha uansett når familien ikkje bur i nærheten:)

Om dette ikkje løyser seg så er det mange kvinner som føder aleine, så det trur eg du taklar heilt fint altså:)

Back
Topp