Alene og student?

MammaTilToSmå

Glad i forumet
Var inne på støttekalkulatoren til lånekassen nå, og lurer på en ting. Jeg skrev inn OS som trygdeytelse, og da fikk jeg at jeg ikke hadde rett på verken grunnstipend, bostipend eller forsørgerstipend. Stemmer dette? Jeg kunne kun få 14000 i lån på hele året. Blir jo å miste mye penger jeg da[&:]

OS er over grensen hos Lånekassa. Men jeg oppga ikke OS da jeg var student, men vet at jeg kommer til å få litt mindre omgjort til stipend. Dvs jeg sitter igjen med litt mer lån, men tenker det er greit. Orket ikke å ha så dårlig råd

Lånekassen regner ikke OS som trygdeintekt.

jg får 12000 i os og 8500 i stipend/lån i mnd.

Fra Lånekassen:
Du må blant annet oppgi inntekt som:

• stønad som enslig forsørger (OS??)
  • etterlattepensjon
  • attføringspenger eller medisinsk rehabilitering
  • sykepenger
  • trygde- og pensjonsytelser til ev. barn under 16 år
  • annen pensjon eller trygd
Mottar du grunnstønad, hjelpestønad eller barnetrygd og kontantstøtte for egne barn, skal du ikke ta disse ytelsene med. Mottar du barnepensjon fordi en eller begge foreldrene dine er døde, skal du heller ikke føre opp denne inntekten.

ORIGINAL: Cullen

jg får 12000 i os og 8500 i stipend/lån i mnd.

samme fikk jeg... hadde ganske mye utbetalt

greit at man må oppgi det, Os altså, men de regner ikke med det.. jeg skjekket før jeg søkte. [:)]

ORIGINAL: oslojente1980

OS er over grensen hos Lånekassa. Men jeg oppga ikke OS da jeg var student, men vet at jeg kommer til å få litt mindre omgjort til stipend. Dvs jeg sitter igjen med litt mer lån, men tenker det er greit. Orket ikke å ha så dårlig råd

Samme her. Jeg snakka med LK på telefon, og de sa at det hadde ikke noe å si for om man fikk lån eller ikke, men de kom til å ta det med når de regnet ut hva som ble omgjort til stipend og ikke. Jeg studerer 75%, og får inn 5800,- mnd av lånekassen.

Hææ?? Kan man få stipend når man mottar OS??
Jeg fikk avslag, ringte å hørte med de, og de sa jeg ikke hadde rett på noe siden jeg får OS

spørs vel hva man studerer. hvilken utdanning og fulltid eller deltid...?. jeg får hvertfall minst 3000 i stipend.. (5000 i lån tror jeg)
I tillegg får jeg jo mye omgjort til stipend når jeg fullfører hvert år..

Akkurat nå får jeg 8200 i mnd. fra lånekassen, og det utgjør bostipend, forsørgerstipend, litt lån osv. Men stod at jeg ikke hadde rett på noe annet enn lån når jeg fikk os siden det skulle dekke boutgifter og slikt. Jeg studerer fulltid på vg2, rart det skal være så forskjellig. Kan jeg spørre hva du studerer Cullen?

Jeg har jo ganske lyst å søke på ny nå, siden jeg ser at så mange får stipend, men skal jeg la være å skrive inn i søknaden at jeg mottar OS????

Back
Topp