Aleinemamma + Lån/ Hjelp til husbygging = ?

CherryCherry

Blir kjent med forumet
Har hørt at vi som aleinemødre har rett på å få hjelp til å få lån/ bygge oss hus, noken som veit noke om det/ har gått gjennom det? Er så lei av å leige fra hus til hus, å føle meg urettferdigbehandla av husverten!!

Eg har gått gjennom 2 tette svangerska nå, å sitte plutselig aleina med alt (en drømme situasjon i en alder av 24)!!!
Så økonomien er ikkje til å skryte over for tida, men eg tjener jo allikevel på å ha noke eget, nå og seinare når eg skal tilbake i arbeid! Eg har ingen problem i å komme meg tilbake på jobb igjen(er ikkje fast annsatt), men har gode muligheter for å komme meg tilbake enten som Frisør eller ass. På sjukeheimen i Kommunen.

Det eg lurer på, er det noken av dåke som har fått lån/ hjelp til husbygging i "samme situasjonen" som meg?
Korleis går eg frem, og ka må eg gjer?

Vil jo at ungene som ha en stabil heim, å slippe å flytte fra hus til hus, gang på gang..

Vet ikke om noe annet enn å søke startlån i kommunen. Det gjorde vi nå når vi kjøpte leilighet for første gang. Men i kommunen gir de som regel kun topplån, noe som betyr at banken låner oss 85% av kjøpesummen, og kommunen de resterende 15%. Vi måtte ha penger selv til å dekke omkostningene.
Vet det er litt forskjellig praksis fra kommune til kommune, så det er jo bare å leite litt rundt og finne utav.
Når det er sagt, så tror jeg likevel det kan bli litt vanskelig å få lån hvis du ikke er i fast jobb, og ikke har kausjonist.

Eneste jeg vet er at man har rett på å få dekt utgifter som strøm ol ved lav inntekt som alenemor, men at lån ikke dekkes. Bankene bryr seg ikke om du er alenemor eller ei, så vil tro du må ta kontakt med kommunen.

Har hørt at vi som aleinemødre har rett på å få hjelp til å få lån/ bygge oss hus, noken som veit noke om det/ har gått gjennom det? Er så lei av å leige fra hus til hus, å føle meg urettferdigbehandla av husverten!!

Eg har gått gjennom 2 tette svangerska nå, å sitte plutselig aleina med alt (en drømme situasjon i en alder av 24)!!!
Så økonomien er ikkje til å skryte over for tida, men eg tjener jo allikevel på å ha noke eget, nå og seinare når eg skal tilbake i arbeid! Eg har ingen problem i å komme meg tilbake på jobb igjen(er ikkje fast annsatt), men har gode muligheter for å komme meg tilbake enten som Frisør eller ass. På sjukeheimen i Kommunen.

Det eg lurer på, er det noken av dåke som har fått lån/ hjelp til husbygging i "samme situasjonen" som meg?
Korleis går eg frem, og ka må eg gjer?

Vil jo at ungene som ha en stabil heim, å slippe å flytte fra hus til hus, gang på gang..
Man kan fint søke fullfinansiering. Man havner under reglen for vanskelig stillte i boligmarkedet. Ta kontakt med kommunen og avtal møte med de. Ha med oversikt over inntekt og utgifter. Og avslag ifra vanlig bank.

Man kan fint søke fullfinansiering. Man havner under reglen for vanskelig stillte i boligmarkedet. Ta kontakt med kommunen og avtal møte med de. Ha med oversikt over inntekt og utgifter. Og avslag ifra vanlig bank.

Hørte akkurat ei som fikk det! Så prøv i vei :)

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

koster fort noen mill å bygge så tviler på at du får så mye støtte?! nesten alle banker tar utgangspunkt i årsinntekt x 3 og det er det man kan få i lån.. det vil si.. hvis du for eksempel har 300000 i året så vil man få lån på 900000. man skal jo betjene låne og`? og med 2 unger. bil? tviler på at du får så mye.. veit ikke altså.. men kan bare ikke se logikken..

Du får ikke støtte til å bygge deg hus. Men om du kjøper deg et hus eller leilighet så får du noe av kostnadene betalt i ca 3-4 år om du ikke jobber 100%

Tror neppe du får noe støtte til å bygge hus, de koster jo sinnsykt mye, vi har to greie inntekter og har ikke råd til å bygge!
Men hadde villa tatt kontakt med komunen å høre hva di kan hjelpe deg med :)

Har noken bekjente som har fått seg heilt splitta nye l
eiligheter, 2mannsbolig. Tenkt å gå ned å høre med Kommunen ka eg kan gjer, ka eg har rett på osv. Er iallefall sinnsjukt dyrt å leige. :) men takk for svar og tips

Jeg var alenemamma i noen år og kunne bare drømme om et huslån i banken.
I dag, mange år etter, tjener jeg og min samboer tilsammen rett over 800 000 kr, og har fått kjøpt leilighet til 2,4 mill. Som før nevnt av ei annen, banken gir kun 85% av kjøpesummen, så 15 % må du ha selv i egenkapital. Det kan utgjøre flere hundre tusen.
Kommunen kan gi startlån til kjøp av bolig, men dessverre tvilsomt med positivt svar dersom ikke inntekta er god nok i utgangspunktet.

Det er de harde fakta. Dessverre.
Men jeg ønsker deg masse lykke til. :) Man vil jo så gjerne stå på egne ben.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Vi fikk lån på 2,3 mill og tjener til sammen rett over 600.000 i året, begge i faste stillinger. Da fikk vi 85% i banken og 15% av kommunen. Men vi hadde ikke fått noen ting av kommunen hvis vi ikke hadde hatt ett godkjent lån av banken først, og hadde heller ikke fått i banken uten godkjenning fra kommunen. Så til sammen fikk vi dermed dekket 100%. I tillegg måtte vi ut med rett rundt 60.000 kr i gebyrer til staten, noe vi måtte ta av egen lomme, fikk ikke lån til det....
Då ja, det er utrolig vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet i dag...

Har du ingen i familien som kan evt hjelpe deg som kausjonist? Evt at du sparer egenkapital i noen år?:-)

Tusen takk skal dåke ha for gode tips/fakta, det svir men sånn er det berre :( :) tåler å høre fakta?! :)
!
Eg står på egne bein, ingen som kan/har mulighete for å være kauksjonist for meg :((
Eg har alltid stått på egne bein siden eg fikk mitt første barn.
Er så happy for å bli dumpa/knust rett før fødselen, samtidlig så stresser eg med å få en stabil heim for mine 3 små og meg, men det skal ikkje være lett :))

Back
Topp