Aldri mer epidural...

lilleknøttet

Forelsket i forumet
Jeg fikk epidural under fødselen. Uheldigvis ble det stukket FEIL!!!!! Fødselen og virkningen av epiduralen var flott, men dagen derpå ble skikkelig nedtur. Det smalt til en hodepine og kvalme uten like mens jeg ammet lille Oskar og smått begynte og glede meg til å komme hjem. Da ble jeg straks tatt hånd om av pleierene og befalt i sengeleie noen dager. Forklaringen var at jeg hadde fått spinalhodepine, noe som er en komplikasjon til epidural. Noen ganger stikker de litt feil - rett og slett hull på en hinne i ryggen. Da lekker spinalveske rundt og forstyrrer nervesystemet. Fikk beskjed om at hinnen måtte gro mens jeg lå i ro..... Hadde jeg visst om dette på forhånd hadde jeg aldri bedt om epidural. Jeg ble sengeliggende i 5 dager. Velvet meg rundt fra side til side for å amme gogutten min, fikk blodtynning hver kveld og måtte gjøre både stort og smått på bekken i sengen. Ingen god start som nybakt mamma. Paradoksalt nok var sykehusuken både den beste og verste i mitt liv på en gang. Det var ubeskrivelig deilig å bli mamma til en velskapt og god gutt, og utenkelig trist å måtte ligge til sengs den første tiden sammen med han. Nå nyter jeg tiden maksimalt hjemme. Er glad hodepinen har sluppet, koser meg med Oskar og sender alle sengeliggende pasienter varme tanker...

Å stakkars deg...Nå stakk de feil 5 ganger på meg,men jeg slapp unna med ømhet der de stakk.

Godt du tar det opp, for det er ikke noe de informerte meg om før de satt den[8|]

stakkars deg, kan ikke være no særlig d. De satt feil to ganger med epidural på meg og så ikke årsaken, noe som jeg ble forbannet på... Dårlig med info generellt og fikk en forferdelig kløe på hele kroppen som var en bivrkning av epiduralen[:@] 

glad jeg fødte uten det jeg... men det var skikkelig trist for deg. dumt du ikke hadde fått info om det da...

De stakk feil på meg også, og jeg fikk vanvittig vondt i ryggen en uke etterpå. Kunne omtrent ikke gjøre noe. Gjorde jo vondt å ligge også. Men uansett er jeg glad jeg valgte epidural. Tror ikke jeg hadde klart meg uten. Hadde sinnsyke smerter i korsryggen i 20 timer ca... Prøvde akupunktur, badekar, lystgass, stikkpiller og det som var, men kun epidural hjalp meg...

huff.syns det er rart at du ikke ble informert om evnt.bivirkninger...skulle tro de hadde plikt til det

Etter å ha lest det her e æ sikker p at æ ikke skal ha epidural... Fikk ikke nåkka sist gang, men æ hold no heller ut smertan i de timan det vare. E jo borte med det samme babyen e født...

jeg er også fryktelig redd for den sprøyta.. vil ikke ha den[&:] men om fødselen trekker ut i tid og jeg blir fryktelig sliten kan det vel hende jeg vil allikevel.[:)]

Jeg fikk epidural. Men den ble satt feil så den fungerte ikke. Stikket synes jeg ikke er vondt. 

Det skal sies at epiduralen hjalp meg under fødselen, men i ettertid angrer jeg uansett på at jeg tok den. Neste gang skal jeg klare smertene. Nå har jeg vært hjemme en uke, og har heldigvis ikke noen plager. Føles faktisk lenge siden sengeleie og kjip start. Mammatilværelsen er herlig!!!!!

Uff ja det opplevde veninnen min å,men jeg merket ikke noe,alt har vel en bivirkning,men jeg skal ha epidural,var i himmelriket første gang.

Akkurat det samme opplevde jeg!! De satt epiduralen feil på meg også, 3 ganger... Av 3 forskjellige leger.. Så jeg fødte uten smertestillende! Fikk kjempe plager på slutten av fødselen, ryggen, skuldrene og nakken min ble helt stiv(e).. Så jeg måtte ligge med varmepute siste time av fødselen. Og var sengeliggende 5 dager etter fødselen med skikkelig hodepine og ryggsmerter. Var sikker på at det aldri kom til å gå over!, og klarte såvidt å holde jenta mi..

Eneste måten de kunne ordne det på, var å overføre blod fra armen min og til ryggen.. på samme måte som man setter epiduralen. Tror de kalte det blodpatch eller noe sånt! Men de fant ingen god blodåre, så jeg lå der i evigheter, og hadde minst 6 stikk i armene.. auau [:'(] armene mine var helt blåe etterpå.. så helt forferdelige ut. Men hodepinen og ryggsmertene forsvant heldigvis da, men utover kvelden så ble jeg helt lammet på venstre side av ansiktet. Så ingenting og hørte ikke en dritt! etter fire dager gikk det over.. Og ingen av legene visste hva det var for noe!

Syns det er kjempe dårlig at ingen opplyser folk om dette.. tiden etter fødselen var den aller verste, og ikke kunne klare å glede seg ordentlig over babyen..

ALDRI mer epidural!

Jeg grøssa når jeg leste innlegget ditt... huff, slapp heldigvis unna de blodgreiene jeg da.

ORIGINAL: *Bekkizz22*

Akkurat det samme opplevde jeg!! De satt epiduralen feil på meg også, 3 ganger... Av 3 forskjellige leger.. Så jeg fødte uten smertestillende! Fikk kjempe plager på slutten av fødselen, ryggen, skuldrene og nakken min ble helt stiv(e).. Så jeg måtte ligge med varmepute siste time av fødselen. Og var sengeliggende 5 dager etter fødselen med skikkelig hodepine og ryggsmerter. Var sikker på at det aldri kom til å gå over!, og klarte såvidt å holde jenta mi..

Eneste måten de kunne ordne det på, var å overføre blod fra armen min og til ryggen.. på samme måte som man setter epiduralen. Tror de kalte det blodpatch eller noe sånt! Men de fant ingen god blodåre, så jeg lå der i evigheter, og hadde minst 6 stikk i armene.. auau [:'(] armene mine var helt blåe etterpå.. så helt forferdelige ut. Men hodepinen og ryggsmertene forsvant heldigvis da, men utover kvelden så ble jeg helt lammet på venstre side av ansiktet. Så ingenting og hørte ikke en dritt! etter fire dager gikk det over.. Og ingen av legene visste hva det var for noe!

Syns det er kjempe dårlig at ingen opplyser folk om dette.. tiden etter fødselen var den aller verste, og ikke kunne klare å glede seg ordentlig over babyen..

ALDRI mer epidural!

Jeg skal heller aldri ha epidural. Noen av dere så sikkert bilde av hvordan jeg så ut etterpå. (bilde blei fjernet for alle taklet ikke å se på det)

Hadde ingenting smertestillende under siste fødsel, og det gikk veldig greit. Får satse på at det går like greit neste gang også. Skal iallfall aldri ha epidural igjen. Blir det ks på meg, blir det under full narkose. Det er helt sikkert!

dessverre er dette en bivirkning som ca 20 % får.
Det er nok ikke bare på grunn av stikket men også pga selve preparatet, hvis ikke ville det jo ikke vært en bivirkning av et preparat!

Men skjönner deg godt, håper du kommer deg over det og koser deg med babyen din:)

Huff ja, det var ikke noe gøy! [&:] Hvor lenge hadde du den hodepinen da?

ORIGINAL: lilleknøttet

Jeg grøssa når jeg leste innlegget ditt... huff, slapp heldigvis unna de blodgreiene jeg da.

ORIGINAL: *Bekkizz22*

ALDRI mer epidural!

Back
Topp