Aldri kjøpt babyseng før

Tenker det kan være fint å ha den sengen vi skal bruke til babyen:)
Selvfølgelig :) Vi skal kjøpe på ikea,tror jeg men siden jeg har ikke erfaring med den kan ikke anbefale :)
 
Nå fant jeg en babyseng på Finn som gis bort:)
 
Ikke verst!!
Jeg sliter med å finne en jeg liker denne gangen, vet ikke hvorfor jeg har blitt så kresen :shifty:
Er det dårlig utvalg der du bor?

Så lenge den ser helt vanlig ut, er hvit og har plankebunn:)
 
Kan man bruke sprinkelseng til nyfødt?
Vi har gjort det hver gang. Har rullet sammen en større dyne som en pølse langs kanten, da de små gjerne trives i et lite «rede». Har senka ene siden på sprinkelsenga i starten så den har fungert som en bedsidecrib. Vi har ikke prioritert verken plass eller penger til både bedsidecrib og sprinkelseng (som de jo uansett må ha etterhvert).
 
Nå fant jeg en babyseng på Finn som gis bort:)
Kjør på! Vi fant en i kjelleren til mannens besteforeldre som vi har brukt til alle sammen. Den er sikkert 35 år gammel, og god som gull:) Så lenge senga henger sammen og er i orden er det null problem. Det er kun madrassen som bør være ny til de minste.
 
Er det dårlig utvalg der du bor?

Så lenge den ser helt vanlig ut, er hvit og har plankebunn:)
Neida, det skal vel ikke stå på utvalg... bare jeg som er treig med å bestemme med.
Selvom de fleste ser rimelig like ut:p
 
Ikea sine madrasser til sprinkelseng er 60x120. Sengen Troll Alva sprinkelseng som ikke er fra Ikea (kjøpes på eksempelvis Barnashuset) har også madrassmål 60x120 fant jeg ut nå. Jeg trodde Ikea hadde andre mål, men det ser ikke ut som de har det likevel. Det er superbra. Madrassene på Ikea er veldig mye billigere :)
 
Vi har gjort det hver gang. Har rullet sammen en større dyne som en pølse langs kanten, da de små gjerne trives i et lite «rede». Har senka ene siden på sprinkelsenga i starten så den har fungert som en bedsidecrib. Vi har ikke prioritert verken plass eller penger til både bedsidecrib og sprinkelseng (som de jo uansett må ha etterhvert).
Det er ikke anbefalt å stappe dyne eller lignende rundt barnet, pga faren for krybbedød. Heller ikke sengekant til sprinkelseng. Av samme grunn bør ikke barnet sove i babynest uten kontinuerlig overvåkning.
 
Det er ikke anbefalt å stappe dyne eller lignende rundt barnet, pga faren for krybbedød. Heller ikke sengekant til sprinkelseng. Av samme grunn bør ikke barnet sove i babynest uten kontinuerlig overvåkning.
Å??? Det har jeg aldri hørt. Vi pleier å passe godt på så dyna ikke kan vikle seg ut og over barnet, altså. Men er det andre grunner? Stapper jo ikke dyna rundt barnet - spesielt ikke rundt ansiktet, det er mest for å gjøre senga litt mindre. Ikke engang sengekant?? Dette var nytt for meg.
 
Å??? Det har jeg aldri hørt. Vi pleier å passe godt på så dyna ikke kan vikle seg ut og over barnet, altså. Men er det andre grunner? Stapper jo ikke dyna rundt barnet - spesielt ikke rundt ansiktet, det er mest for å gjøre senga litt mindre. Ikke engang sengekant?? Dette var nytt for meg.
LUB (Landsforeningen uventet barnedød) anbefaler så lite som mulig av ting og tang i senga til babyen. Det er for at det ikke skal være noen risiko for at babyen kan snu seg og få ansiktet helt inntil noe og ikke få puste. Det anbefales i "kampen" mot krybbedød. :) Vi svøpte heller babyen i et teppe slik at han følte seg trygg og "lun" :)
 
Vi bruker bedsidecrib i starten da det blir så dårlig plass med sprinkelseng ved siden av senga vår.
Til førstemann har vi fra han vokste ut av bedsidecrib'en, brukt en sprinkelseng som har gått i arv. Den er nok minst 15 år gammel. Den begynner å bli skikkelig dårlig - flere ganger våkner vi av at han har klart å dra løs noen av sprinklene og ligger og slår rundt med dem :knegg: Så vi tenker å uansett investere i en ny seng til han. Da tror jeg det blir en fra Ikea :) I senga vi har nå, kjøpte vi en madrass fra Ikea. Det var ikke den rimeligste, men heller ikke den dyreste. Har fungert helt fint, så kommer til å gjøre det samme nå :)

I vugga brukte vi forresten også madrass fra Ikea selv om størrelsen ikke var lik. Vi klipte bare til madrassen :)
 
SPØRSMÅL OM DYNE: Når vi er inne på det med seng lurer jeg på dyne. Hvordan dyne er det vanlig å begynne med for baby i sprinkelseng? Det finnes ulike størrelser og jeg vet ikke hva jeg skal velge. Nå er det 40% på barn og baby på Prinscess og jeg tenkte kanskje å benytte meg av tilbudet..
 
SPØRSMÅL OM DYNE: Når vi er inne på det med seng lurer jeg på dyne. Hvordan dyne er det vanlig å begynne med for baby i sprinkelseng? Det finnes ulike størrelser og jeg vet ikke hva jeg skal velge. Nå er det 40% på barn og baby på Prinscess og jeg tenkte kanskje å benytte meg av tilbudet..
Vi brukte den minste dyna i starten :) Lurt å ikke ha for stor, også pga dette med krybbedød og kvelningsfare.
 
Vi brukte den minste dyna i starten :) Lurt å ikke ha for stor, også pga dette med krybbedød og kvelningsfare.
Ok takk, vil det si at du anbefaler størrelse 65x80? Det står at den ikke passer så godt i sprinkelseng, men det gjør kanskje det helt i starten når babyen er veldig liten. Også kan babyen går over til 80x100 etter en stund.
 
Ok takk, vil det si at du anbefaler størrelse 65x80? Det står at den ikke passer så godt i sprinkelseng, men det gjør kanskje det helt i starten når babyen er veldig liten. Også kan babyen går over til 80x100 etter en stund.
Jepp, jeg ville gått for 65 x 80 :) Babyen flytter jo ikke akkurat så mye på seg i starten, så det gjør ikke noe om dyna ikke "fyller" ut senga. Regner med det er det de mener med at den ikke passer så godt i sprinkelseng :)
 
LUB (Landsforeningen uventet barnedød) anbefaler så lite som mulig av ting og tang i senga til babyen. Det er for at det ikke skal være noen risiko for at babyen kan snu seg og få ansiktet helt inntil noe og ikke få puste. Det anbefales i "kampen" mot krybbedød. :) Vi svøpte heller babyen i et teppe slik at han følte seg trygg og "lun" :)
Lurt! Det skal jeg huske på. Takk for god info!
 
Back
Topp