Aldersgrense??? (oppdatert)

~Maja~

Elsker forumet
Så at det på diskusjonen om det burde være en menneskerett å få barn ble diskutert en "aldersgrense". Også tenke jeg at det ville være interresant å finne ut hva folk her mener rundt det.... DETTE ER IKKE MENT SOM EN "KRANGLETRÅD"! Og jeg mener ikke å diskutere hvorvidt man er "gode"/egnede foreldre eller ikke! Jeg mener ikke egnetheten er basert på alder, men på egenskaper, personlighet osv.

Ikke se på det som "feil" å få barn utenfor "aldersgrensen". Og ikke tenk at man ikke er egnet eller noe sånt om man får det! Prøv å flytt fokuset fra voksne/foreldre du "kjenner" og ned på barnet. Gjennomsnittligsett/nøytralt sett, hva er best for barn?

Mine spørsmål er?
  • Bør det være en nedre aldersgrense? I så fall hvor?
  • Bør det være en øvre aldersgrense? I så fall hvor?

~Maja~

Ser mange her henger seg opp i det med "god mor"... Det var ikke det jeg ville... Formulerte meg muligvis for dårlig... Si det slik:

Når er en gjennomsnitlig person i dagens samfunn moden til å få barn?

mener at det er veldig inviduelt.
alle har ulik personlighet, og noen er mere "voksen" enn andre,så ei jente på 18 kan være like god,om ikke bedre mor , som ei på 35.

ORIGINAL: ~Yakine~

Man bør ikke få barn før man er voksen nok til å ta vare på seg selv - og er voksen nok til å ta vare på et barn. Mener jeg. Uansett alder. En på 17 kan gjerne være en like god forelder som en på 30. Det har alt med hvor voksen man er inni seg. Mener jeg. [;)] 

Ganske enig! Øvre aldersgrense?? Litt vanskelig,kommer liksom an på situasjonen. Men jeg ville ikke akkurat likt å stått til konfirmasjon med ei mor på 70! [&:][8D]

Vell det er jo en aldersrense på å få barn det er jo 16. (Er jo det som er aldersgrensa på sex så)

Syntes den "aldersgrensa" er grei[:D][:)]

Øvre aldersgrense? Nja 50? hehe.. Vet ikke jeg, men syntes ikke det er noen spesielle fordeler med å bli en "gammel" mor[8|]

nedre grense synes jeg ikke er så viktig i den forstand at alle er forskjellige...
men øvre å dette er min mening er at når ungene sannsynligvis ikke har en mamma eller pappa når de konfirmanter blir feil...
da mener jeg 50 60 år å får unger for noen gjør det... selv vil jeg helst være ferdig med barn når jeg er rundt 35 for fortsatt å være "ung" når de er ute av redet...

Man bør ikke få barn før man er voksen nok til å ta vare på seg selv - og er voksen nok til å ta vare på et barn. Mener jeg. Uansett alder. En på 17 kan gjerne være en like god forelder som en på 30. Det har alt med hvor voksen man er inni seg. Mener jeg. [;)] 

Det var vel egentlig dette jeg ville prøve å unngå.... Ikke tenk på den "ene moren på 17" tenk på gennomsnittet og på om det er en ideel alder å få barn på.

Hvis en ser bort fra at den biologiske utviklingen gjør det umulig for en 5åring å få barn, ville du da sagt at at det er greit at 5 åringer får barn? At det er like bra for barnet som en som er 20-30???

Og hva med 60 åringer???

~Maja~

ORIGINAL: Trine85
Ganske enig! Øvre aldersgrense?? Litt vanskelig,kommer liksom an på situasjonen. Men jeg ville ikke akkurat likt å stått til konfirmasjon med ei mor på 70! [&:][8D]

Hehe, nei- ikke jeg heller! [8D] Ikke hadde jeg ville vært den mora på 70 heller, men det får være folks valg! [:)]

Hehe,nei,mora ville jeg heller ikke vært! [8D]
Sant at det er opp til hver enkelt,men det er litt langt over grensa,syns jeg [8D] Ingen stor fordel... [;)]

Veldig bra sakkt [:D]
Men jeg mener at når du nærmer deg 40 bør du tenke igjenom tinga flere ganger.
Er ikke for noe de gir tilbud om fostervanns prøve når man blir 35 år [;)]

Og jeg vet alt om hva det vil si å få et handecapett barn.
Hadde jeg vært godt voksen så hadde jeg ikke hatt den helsen jeg har i dag til å ta meg av han.
Krever UTROLIG mye!!!!!!!!!!!!!!!!

ORIGINAL: sander&sabinemamma79

nedre grense synes jeg ikke er så viktig i den forstand at alle er forskjellige...
men øvre å dette er min mening er at når ungene sannsynligvis ikke har en mamma eller pappa når de konfirmanter blir feil...
da mener jeg 50 60 år å får unger for noen gjør det... selv vil jeg helst være ferdig med barn når jeg er rundt 35 for fortsatt å være "ung" når de er ute av redet...

Veldig enig!! Jeg vil helst også være "ung" når ungene er ute av redet! [:)]

Denna har vi hatt mange ganger før[:D]

Jeg syns ikke man skal få barn når man er 16. Jeg syns at når man er 16 år så skal man slippe å få så mye ansvar. Man er fortsatt selv ett barn.
men egentlig så må dette være opp til hver enkelt. Og ja mange 16- 18 åringer kan være gode mødre og noen 30 åringer er dårlige mødre. Men det sier seg selv at forutsetningene for å være en voksen mor, er ofte bedre enn for en veldig ung mor. Det er lettere når man er godt etablert, med jobb, utdannelse og med gjeld til langt over pipa[:D]

ORIGINAL: ~Iversen~
Det var vel egentlig dette jeg ville prøve å unngå.... Ikke tenk på den "ene moren på 17" tenk på gennomsnittet og på om det er en ideel alder å få barn på.

Hvis en ser bort fra at den biologiske utviklingen gjør det umulig for en 5åring å få barn, ville du da sagt at at det er greit at 5 åringer får barn? At det er like bra for barnet som en som er 20-30???

Og hva med 60 åringer???

~Maja~

Nei, jeg mener man bør være voksen nok til å ta vare på seg selv, før man setter et barn til verden. [:)] 

Og nei- jeg synes ikke det er greit at 60 åringer får småttiser. Men det er meg. Det er jo en grunn for at de fleste begynner å gå i overgangsalderen når de er i 40-åra. Det er for at man ikke skal kunne få flere barn- naturens måte på å si at det ikke er nå man skal få barn. Man er rett og slett for gammel.

Så etter naturens "grense" så er 10-14 en bra alder å begynne å få barn, og 40-årene en alder en bør slutte å få barn???

~Maja~

Back
Topp