Aldersgrense film/serie - Dere med litt eldre barn

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Hvor nøye er dere på det?

Våres eldste er 10 år og begynner å få en litt mer voksen smak når det kommer til film og serier.
Vi følger i utgangspunktet det som gjelder på kinoene, men en sjelden gang får han se noe som har 15 års grense, men det forutsetter at vi har sett det før slik at vi kjenner innholdet, og vi ser sammen med han.

Det som gjelder på kino er følgende:
A - tillatt for alle
6 år - alle barn sammen med voksne
9 år - barn ned til 6 år sammen med voksne
12 år - barn ned til 9 år sammen med voksne
15 år - unge ned til 12 år sammen med voksne
18 år - absolutt aldersgrense

Følger grenser. 12 år max. Hu er 11 år.

MEN selvsagt ser jeg ann hva slags filmer. Setter ikke på Jurassic Park feks. Den har vel 11 år [emoji14] Selv så jeg den når jeg var 8 år altså. Men eldste her i hus er litt mer følsom og redd av filmer. Så alt med skjønn

Kommer ann på, om jeg har sett det før og kjenner innholdet kan hu se. Men har hun besøk følges grensene. Hu er 10 år.

Bruker normalt skjønn heller enn å se på aldersgrensene. Er det filmer vi alt har sett, gjør vi en vurdering. Er det fremmed for oss kan det vel hende vi sjekker.

Vi har relativt sensitive unger, så her er det ikke egentlig så relevant med noe for elder enn de er...

Følger aldersgrensene. Kan til nød følge anbefalinger sammen med voksne. Han blir 10 år og synes ikke 15 års alders grense er greit i det hele tatt, når jeg tenker på hvilke filmer det gjelder og den kognitive og emosjonelle utviklingen til en niåring.

Det er ikke nødvendigvis det jeg tenker er skummelt, skremmende, for avansert osv som viser seg å være det.

Vi har egentlig helt til nå holdt aldersgrensene. Men nå har han på nettopp 8 fått se de 2 første Harry Potter-filmene. De har vel en del høyere aldersgrense... Men vi har lest bøkene før han får se filmene da, og det synes jeg hjelper, for da vet han jo hva som skjer. Bøkene er jo mye mer detaljert enn filmene.
Og vi ser de sammen.

Mine stebarn ser det de tør. 10 åringen har fått sett 18 årsgrense noen ganger. Det er pappaen som synes det er ok

Vi følger aldersgrensene. 8-åringen får se 9 års-filmer sammen med meg.

Følger aldersgrensene. Gutten min er 11 år, så vi ser filmer med 12-årsgrense sammen på kino. Han får ikke se filmer med 15-årsgrense (eller spill for den saks skyld! Der er jeg STRENG!). Aldersgrensene er der av gode grunner og selv om han definitivt ikke er lettskremt (blir sjelden/aldri skremt eller redd) er det gjerne temaer i filmene som gjør at filmen ikke egner seg spesielt godt for yngre barn. Har en moden og reflektert gutt, overhodet ikke engstelig/lettskremt, men det er fremdeles jeg som bestemmer og jeg følger de grensene som gjelder.

Hu er 9 og vi vurderer selv, mtp hvilken filn/serie det gjelder[emoji4]

Back
Topp