Aldersforskjell mellom barna

Tu qui

Flørter med forumet
Maiblomstene 2020
Vi fikk vårt første felles barn i vår, og alle hjerter gleder seg. :love017
Meeen, vi drar på årene, og vil ha en til. Vi kan altså ikke vente for lenge. Men så må vi tenke på økonomien også, så vi kan ikke risikere å få for tidlig heller, så jeg ikke rekker å jobbe i minst 6 måneder, og dermed mister retten på foreldrepenger.
Jeg har fått resept på spiral, da legen mente det var verdt å sette inn det om vi skal prøve igjen om et års tid. Jeg ble gravid på første eggløsning sist, etter å ha hatt spiral i mange år, så er ikke så bekymret for den biten. Ideelt sett går det bra uten spiral også, men det tør jeg ikke ta sjansen på.

Litt usikker på hva jeg lurer på, egentlig. :rolleyes:
Tanker? Erfaringer?
Er det risky å fjerne spiralen idet jeg er ferdig med permisjonen?

Kan nevne at jeg er 38 år, og mannen min er året yngre. :)
 
Foreldrepenger gir rett på foreldrepenger, så det er ikke sånn at du må jobbe 6 mnd først, med mindre du har hatt noe ulønnet da :)
 
Vi har 2 år og nesten 3 mnd. mellom våre og selv om det er mye jobb synes vi det er fint :) Vi begynte og prøve igjen da eldste var 18 mnd. (og ble gravid på første forsøk). Da hadde jeg vært tilbake på jobb i 1 mnd. etter permisjon :hilarious: Hadde spiral mellom dem (hadde ikke tenkt til og få to tette i utgangspunktet). Fjernet den 3 mnd. før vi begynte prøvingen.

Mtp alderen din hadde jeg personlig ventet så jeg får jobbet nok, men ikke lenger :)


Ja, ikke sant. Kan liksom ikke vente mer enn nødvendig.
Jeg som liksom skulle være ferdig med å få barn før jeg fylte 30. :meh: jeg fikk første da jeg var knapt 20, men det skulle ta noen år før neste kom. :rolleyes:
 
Foreldrepenger gir rett på foreldrepenger, så det er ikke sånn at du må jobbe 6 mnd først, med mindre du har hatt noe ulønnet da :)

Er det sånn, altså? Det er jo i såfall supert. :happy:
Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha permisjon uten lønn, og heller bruke bestemødrene fram til barnehagestart. Utfordrende å få alt til å gå som det skal i de månedene fra permisjonen ender, og til hun får plass i bhg. Tror jeg må sjekke mulighetene for å starte littegrann før her hvor vi bor. :shifty:
 
Jeg ville også tenkt på hvor dårlig du eventuelt var i starten sist. Trengte du mye sykemelding i første trimester, kan det være at du behøver det nå også, men ikke nødvendigvis :) eller omvendt da.

Det er jo helt sikkert forskjeller mellom par, men vi klarte oss helt fint med kondom og hoppe av i svingen det første året med baby, så var det meg ville jeg ikke begynt med hormoner i det hele tatt, men ser jo at det er uproblematisk for mange altså :) det er bare det jeg selv ville gjort. Fikke forsåvidt ikke menstruasjon før 10 mnd etter fødsel sist heller.
 
Er det sånn, altså? Det er jo i såfall supert. :happy:
Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha permisjon uten lønn, og heller bruke bestemødrene fram til barnehagestart. Utfordrende å få alt til å gå som det skal i de månedene fra permisjonen ender, og til hun får plass i bhg. Tror jeg må sjekke mulighetene for å starte littegrann før her hvor vi bor. :shifty:
Ja, så det er bare å starte før om dere vil :D 11,5 mnd i mellom mine.
 
Vi har 4 barn.
7 år mellom nr 1 og 2
20 mnd mellom nr 2 og tvillinger.

Nå når barn nr2 er 2 år, er det mye konflikter mellom hun og storebror. Før dette har de vært så gode venner. Men.. Det er jo normalt med krangling mellom søsken :p

De tre yngste fungerer (enn så lenge?) helt supert sammen. Storesøster tok en omsorgsrolle ovenfor de og det har ikke vært noe sjalusi :)
Siden de er så tette, så har de mye av de samme behovene, og aktiviteter vil fungere for de tre sammen, mens eldstemann har andre behov og interesser.
 
Vi fikk vårt første felles barn i vår, og alle hjerter gleder seg. :love017
Meeen, vi drar på årene, og vil ha en til. Vi kan altså ikke vente for lenge. Men så må vi tenke på økonomien også, så vi kan ikke risikere å få for tidlig heller, så jeg ikke rekker å jobbe i minst 6 måneder, og dermed mister retten på foreldrepenger.
Jeg har fått resept på spiral, da legen mente det var verdt å sette inn det om vi skal prøve igjen om et års tid. Jeg ble gravid på første eggløsning sist, etter å ha hatt spiral i mange år, så er ikke så bekymret for den biten. Ideelt sett går det bra uten spiral også, men det tør jeg ikke ta sjansen på.

Litt usikker på hva jeg lurer på, egentlig. :rolleyes:
Tanker? Erfaringer?
Er det risky å fjerne spiralen idet jeg er ferdig med permisjonen?

Kan nevne at jeg er 38 år, og mannen min er året yngre. :)
Mener også at foreldrepenger kan komme tett, du trenger ikke jobbe 6 mnd mellom for å få rett til penger på nytt. Kroppen er slik at for de fleste klarer de ikke bli gravide så kjempetett, litt avhengig av amming og kroppen mm. Jeg vet om ei som har 11 mnd mellom ungene, men de fleste klarer jo ikke få til det. Med tanke på alder ville jeg ikke satt inn spiral,men faktisk bare prøvd på nr to når kroppen din føles klar for det. Vi gjorde det, også pga alder. Vi har nå to tette med 19 mnd mellom. Å drøye for lenge i din alder kan bety en del forandringer i kropp som gjør det vanskeligere å bli gravid. Ikke vent for lenge.
 
Som flere skriver her teller foreldrepenger som opptjening til nye foreldrepenger. Men det du må tenke på er at hvis du har valgt 80% dekning nå og får to tette vil nye beregninger gjøres ut i fra den 80 % som du har mottatt.
Har 3 barn som jeg har fått på litt over 3 år. For oss har det vært perfekt aldersforskjell. Ungene er gode venner og vi blir ferdige med småbarns tiden fortere enn om vi skulle spredd de mer utover. Selvsagt er det travelt og til tider i overkant, men det er bare for en kort periode. Det er tyngre å gå gravid når man har en eller flere små fra før. Men med god hjelp fra barnefar og ikke strekke seg altfor langt på jobb så er det absolutt overkommelig.
Jeg tenker at hvis magefølelse din sier at dere skal droppe spiral og satse på to tette og det ikke er noe annet som står i veien ville jeg ha gått for det også med tanke på alderen din
 
Har 23 mån mellom 1-2 og det går helt greit :) vi har brukt kondom og sikkre tider lenge nå uten problemer
 
Så lenge du ikke må på svangerskapspenger pga jobben må du ikke jobbe i mellom permisjon :)
 
Vi fikk vårt første felles barn i vår, og alle hjerter gleder seg. :love017
Meeen, vi drar på årene, og vil ha en til. Vi kan altså ikke vente for lenge. Men så må vi tenke på økonomien også, så vi kan ikke risikere å få for tidlig heller, så jeg ikke rekker å jobbe i minst 6 måneder, og dermed mister retten på foreldrepenger.
Jeg har fått resept på spiral, da legen mente det var verdt å sette inn det om vi skal prøve igjen om et års tid. Jeg ble gravid på første eggløsning sist, etter å ha hatt spiral i mange år, så er ikke så bekymret for den biten. Ideelt sett går det bra uten spiral også, men det tør jeg ikke ta sjansen på.

Litt usikker på hva jeg lurer på, egentlig. :rolleyes:
Tanker? Erfaringer?
Er det risky å fjerne spiralen idet jeg er ferdig med permisjonen?

Kan nevne at jeg er 38 år, og mannen min er året yngre. :)

Da jeg var på 6 ukers kontrollen etter første fødsel ble jeg sterkt fraråda å sette inn spiral dersom vi så for oss å bli gravide innen to år. Men man får sikkert mange ulike svar fra forskjellige leger. Men jeg endte opp med p-plaster og p-piller (var ikke superhappy med noen av dem da) :p
 
Vi ville ha to tette og jeg blir helt gal av å gå på prevensjon så vi lot vær. Jeg har regelmessige sykluser så vi brukte kondom rundt eggløsning og ingenting ellers i måneden. Da jeg ble gravid igjen var det planlagt og jeg ble gravid på andre forsøk. Så for oss fungerte det bra uten annen prevensjon. Har termin i september og da blir eldste 1,5 år. Dette svangerskapet har vært en drøm i forhold til første så veldig heldig sånn sett. :happy:
 
Jeg ville ikke satt inn spiral. Hadde heller brukt kondom rundt eggløsning.

Det er 2 år mellom mine 3
 
22,5 mnd mellom mine eldste. Brukte minipille jeg. Hadde ikke en eneste menstruasjon på den. Sluttet og var gravid etter 3 uker
 
Jeg har en fra 2002 og en fra 2010. Så har vi en sammen født i 2019 og nå har vi termin i oktober :)
 
Back
Topp