Alder ved dåp/navnefest?

Eldste var ca 4 mnd, for det var en lang pause med dåp i kirken vi soknet til, og det var da det passet.
Mellomste var 2 mnd. Og minstemor var 3 mnd.

I alle tilfeller valgt en dåpsdato som passet for tilreisende familie. Og alle tre døpt i samme kjole, sydd til eldstemann.
 
Like før han ble 2 mnd. Blir nok rundt 3 mnd nå med nestemann :)
 
9 mnd, navnefest med seremoni. Vi gifta oss året han ble født så forskjøv navnefesten til året etter. :)
 
Dåp ved 15 uker, 9 uker, og 2x 16 uker.
 
Humanetisk forbund anbefaler at barnet er 6mnd ved seremoni,
Første var 7 måneder, neste blir vel 7-8 ved sin.

Her holdes det tre ganger i året, så greit å få en dato som passer, hadde vi bodd ett sted med bare 1 seremoni i året hadde det blitt den som var nærmest fødsel (men at ungen var minst 6 uker gammel når den var).
 
Ved 6 mnd. Navnefest. Det var vanlig ifølge humanistisk forbund. Synes det var veldig fint, baby fikk sitte ved bordet sammen med oss og spise. Veldig kjekt!

Neste blir vel 8 mnd ca. Dette pga. Når navnefest arrangeres.
 
Rett før to mnd ble hu døpt. Ble døpt i en annen del av landet enn der vi bor, pga min mors helse. Og var viktig at de to fra min manns side som går på skolen ikke skulle gå glipp av skole, da det begynte en uke etter dåpen. Så ble den eneste mulige datoen. Hadde akkurat klart å legge fra meg krykkene og gå oppover kirken uten :)
 
Begge mine ble døpt da de var 3 måneder :)
 
6 mnd (3 mnd korrigert)
 
vår gutt blir 3 måneder rett før dåpen. Turte ikke vente til han er 5 måneder for å få presten vi ønsket oss, i tilfelle han vokser ut av kjolen faren ble døpt i. Å syntes det var litt viktig at han fikk døpes i kjolen som faren hadde. Den er over 80 år gammel så er skikkelig stas for vår del.
 
Gutten vår blir 4 mnd et par dager før dåpen, tenkte egentlig å ha dåp tidligere enn det, men vi var litt sen med å komme i gang med planlegging osv.
 
Navnefest når hu var 6 månder, syns det var for tidlig når hu var 3 månder, og kommer nok til å ha det så «sent» med ett evt søsken å :)
 
Mini var 10 uker da han ble døpt
 
Back
Topp