Alder på bilstol

Caecilia

Glad i forumet
Oktoberlykke 2019
Hei!

Vi har babysetet fra forrige liggende, men dette må vi nok skifte ut pga av alder. Det ble kjøpt pent brukt av noen bekjente, så nå er det sånn i grenseland for hva trygg trafikk anbefaler ift. alder. Men det jeg lurer på er om vi også må skifte ut bilstolbasen? Det er en BeSafe Izi-GO (eller noe sånt) med isofix-base.

Vi kommer som sagt uansett til å skifte ut setet - men er vi også nødt til å skifte ut basen? Har prøvd å google, men finner ingen gode kilder på dette.

Noen som vet?

Hei!

Vi har babysetet fra forrige liggende, men dette må vi nok skifte ut pga av alder. Det ble kjøpt pent brukt av noen bekjente, så nå er det sånn i grenseland for hva trygg trafikk anbefaler ift. alder. Men det jeg lurer på er om vi også må skifte ut bilstolbasen? Det er en BeSafe Izi-GO (eller noe sånt) med isofix-base.

Vi kommer som sagt uansett til å skifte ut setet - men er vi også nødt til å skifte ut basen? Har prøvd å google, men finner ingen gode kilder på dette.

Noen som vet?
BeSafe har en egen side, her kan du sende inn spørsmål. De svarer veldig fort. Jeg har sendt inn flere ting jeg har lurt på og fått gode, utfyllende og konkrete svar.
De har veldig god peiling, så ville helt klart ha hørt med de som er eksperter på området;)

Hei!

Noen som vet?

Vet ikke noe om basen, men når er det egentlig de anbefaler å bytte ut bilstolen? Aner meg at vi også må ha nytt babysete..

Vårt sete er 7 år straks, så må akkurat bytte selv. De sier vel opp mot 8 år, men vil ikke ta sjansen på det :wideyed:

BeSafe har en egen side, her kan du sende inn spørsmål. De svarer veldig fort. Jeg har sendt inn flere ting jeg har lurt på og fått gode, utfyllende og konkrete svar.
De har veldig god peiling, så ville helt klart ha hørt med de som er eksperter på området;)
Fant bare den FAQ-siden, og der sto det ingenting om basen - men da skal jeg lete litt mer. Takk! :-)

Vet ikke noe om basen, men når er det egentlig de anbefaler å bytte ut bilstolen? Aner meg at vi også må ha nytt babysete..
Har lest alt fra 5-7/8 år. Vårt "blir 5" i år, så vi kommer nok til å bytte iom at det har blitt brukt til to barn - og da ekstra mange ganger inn og ut av bil, og dermed større slitasje enn om vi hadde brukt det til bare ett barn :-)

Det er jo barnets sikkerhet det er snakk om. For min del er det kun nytt sete som gjelder.
Har man hatt det til et tidligere barn selv, ok. For da VET man historikken på setet.
Hadde aldri kjøpt brukt.
Er man usikker, kjøp nytt :-)
Viktigst av alt; sjekk at selene ikke går nedover bak barnets skuldre og at de ligger tett inntil kroppen. Helst 5 punkts belte

Sniker. Jeg hadde byttet begge for å føle at jeg var helt sikker...

Sniker. Jeg hadde byttet begge for å føle at jeg var helt sikker...
Jeg har sendt mail til BeSafe for å høre hva de sier. Setet er 5 år, og på det viset egentlig innafor årsmessig, men vi ønsker som nevnt nytt sete uansett, så får vi se hva BeSafe selv sier om basen. Skifter den såklart om det er nødvendig.

Det er jo barnets sikkerhet det er snakk om. For min del er det kun nytt sete som gjelder.
Har man hatt det til et tidligere barn selv, ok. For da VET man historikken på setet.
Hadde aldri kjøpt brukt.
Er man usikker, kjøp nytt :)
Viktigst av alt; sjekk at selene ikke går nedover bak barnets skuldre og at de ligger tett inntil kroppen. Helst 5 punkts belte

Vi vet historikken på setet vårt, det er derfor vi nå skifter ut det Det hadde nok vart et år eller to til, det er veldig pent brukt, men siden det er i grenseland - og brukt til to barn allerede så skifter vi det ut uansett. Det er basen vi er usikker på om må skiftes - men har som nevnt over nå sendt mail til produsenten, så da vet vi sikkert

Oppdatering, da jeg har fått svar fra BeSafe! Ser ut til at både stol og base egentlig kan beholdes, men godt mulig vi skifter ut stolen likevel.

Vedlegg

• Skjermbilde 2019-03-28 kl. 08.24.57.png
    Skjermbilde 2019-03-28 kl. 08.24.57.png
    175,3 KB · Visninger: 30
Hei!

Noen som vet?

Lurer også på det faktisk :-)
Må også ha nytt sete

Oppdatering, da jeg har fått svar fra BeSafe! Ser ut til at både stol og base egentlig kan beholdes, men godt mulig vi skifter ut stolen likevel.

Og nå så jeg denne :-)
Var greit å vite :-)

Vi må ha nytt sete. Det forrige klippet vi selene på før vi kjørte det på søpla (for å forsikre oss om at ingen andre brukte et sete de ikke kjente historikken til - vi hadde kjøpt det bruk av et vennepar som hadde hatt det som ekstrasete). Synes det er vanskelig å velge bilsete, og jeg blir litt forvirret av alle de forskjellige modellene som finnes på markedet. Storebror må også ha nytt sete før mini kommer.... kommer til å kjøpe begge to nye, og så kan lillebror eller lillesøster overta det setet som storebror har nå når det er tid for å bytte ut den første bilstolen.

Back
Topp