Alder og barnehagestart

Letzitia

Flørter med forumet

Hva syntes dere er en fin alder for barnehagestart?
Selv syntes jeg at et barn på 12 måneder ikke har noe i en barnehage og gjøre.

Har man muligheten til det,syntes jeg det er fint for barnet starte når det er mellom 2-3år!

Er enig med deg. Om det var mulig å være hjemme med barnet så lenge skulle jeg gjerne vært hjemme med henne så lenge. Men jeg er ikke alenemor og jeg har ikke all verdens penger, så må desverre ha henne i barnehagen fra i april-mai. Gruer meg skikkelig til å sende henne i barnehagen når hun er så lita. Men det finnes noen positive sider også med å ha babyen i barnehagen tidlig. Det er bra for dem å bli sosialisert så mye som de blir i barnehagen. Om barnet er hjemme i flere år, vil det jo også bli veldig knyttet til mor eller far, og vil ikke ha noen særlige muligheter til å leke med andre barn, som de også har veldig godt av :)

Alle har lov til å mene det de vil, men sånn som verden for oss i alle fall er nå, så er barnehage uunngåelig. Vi har stort boliglån, 2 studielån, og 2 ikke så veldig godt betalte jobber. Så alternativene er dessverre ikke mange. Vi har ikke råd til å ha en av oss gående hjemme verken på heltid eller deltid dessverre. Men jeg kan jobbe litt hjemme på kveldstid, sånn at snuppa slipper lange dager, og mannen skal ha pappapermen sin gradert, og ha henne hjemme en dag da. Jeg har troen på sosialiseringen de får i barnehagen, og jeg har troen på at både foreldre og barn har godt av å treffe andre enn hverandre. Og jeg kjenner litt på den dårlige samvittigheten fordi jeg må sende henne i barnehagen, men vi kan ikke bli boende i en knøttliten leilighet og ikke ha noen økonomisk frihet i det hele tatt. Jeg har nemlig også lyst til å kunne reise på ferie med snuppa og gi henne det hun trenger og det hun har lyst på av og til. Men det er meg..

Vi har heller dessverre ikke mulighet til å ha snuppa hjemme utover permisjonen, så her er det barnehagestart i august når hun er 1 år gammel. Skulle gjerne vært hjemme lenger, men vi trenger to inntekter, og begge er et sted karrieremessig hvor vi hadde tapt veldig mye om vi ble borte lenger enn permisjonen tilsier. Vi skal heller prøve å gjøre dagene i barnehagen kortere, jeg leverer snuppa sent, og mannen henter tidlig. Om vi ser det ikke fungerer med barnehage får vi heller se på alternativer etter hvert.

Jeg kunne godt ha tenkt meg å hatt vesla hjemme til hun var 2 år, men det har vi ikke mulighet til, så "håper" på barnehageplass ifra slutten av april.
Ønsker overhodet ikke å sende henne i barnehagen når hun er ca 10 mnd. synes det er altfor tidlig, men skal vi klare oss, kan vi ikke gå hjemme uten inntekt.
Vi kommer ikke til å ha henne i barnehagen mer enn 2-3 dager i uka i begynnelsen da, så det letter litt på samvittigheten, at hun slipper fulle uker når hun er så liten

2-3 år er en mer passende alder ja. Men jeg var akkurat ferdig med vgs da lille kom og sambo studerer nå og kommer til å gjøre dt noen år fremover. Har for mye egenkapital til å få noe som helst av nav så her blir det ut i jobb om jeg klarer å få i august. Å skal man komme seg ut på boligmarkedet kan man virkelig ikke begynne å bruke av pengene på konto. Forhåpentligvis får sambo like korte dager som han har dette semesteret slik at lille gull slipper å være så lenge i barnehagen.

Huff, gjør vondt i mammahjerte dette her. Gråter bare av tanken på at noen andre skal passe på han :/

Her blir det slik at tuppa begynner i barnehage i august. Har vi hatt økonomi til det, har jeg nok blitt hjemme til hun hadde blitt 2 år. Men med hus og bil, er det vanskelig å leve på en inntekt.

Jeg jobbet litt med ettåringer i bhg rett etter studier, så jeg vet at de har det bra der. Det var 8 barn og 3 voksene på avd og alle barna fikk mye oppmerksomhet og ting ble tilpasset det enkelte barnet. Mye av dagen gikk med til soving og ellers rutiner som mat og stell, også var det masse kos og lek. Barna hadde det bra, de. Men jeg synes det er tidlig å begynne i bhg når de bare er ett år gamle. Det er mange fordeler med å være i bhg, men om de fordelene er så mye større enn å være hjemme med mamma eller pappa kommer jo også an på foreldrene og hva de gjør når de er hjemme med barna. Hjemmet gir også en trygghet som er god å ha med seg. Jeg tror også at barna nyter godt av de samme positive sidene av bhg om de er 2 eller 3 år når de begynner i bhg. Det haster liksom ikke å skulle begynne i bhg. Noen mener at bhg fra ett år er et stort sosial eksperiment, og ikke nødvendigvis et med godt utfall. Mange meninger og følelser rundt dette temaet. Men som sagt; min erfaring er at ettåringene har det bra i bhg! Når det er sagt så ser vi an i løpet av våren om det blir bhg fra august/sep eller ikke. Vi bodde i utlandet før vi kom hjem og lillegutt ble født i fjor sommer. Så jeg har ingen permisjon eller jobb jeg skal tilbake til. Om vi har råd til det, og ikke minst om jeg har lyst til det, blir jeg hjemme 6 mnd eller 12 ekstra. 

LilleNurk2011 skrev:
Jeg jobbet litt med ettåringer i bhg rett etter studier, så jeg vet at de har det bra der. Det var 8 barn og 3 voksene på avd og alle barna fikk mye oppmerksomhet og ting ble tilpasset det enkelte barnet. Mye av dagen gikk med til soving og ellers rutiner som mat og stell, også var det masse kos og lek. Barna hadde det bra, de. Men jeg synes det er tidlig å begynne i bhg når de bare er ett år gamle. Det er mange fordeler med å være i bhg, men om de fordelene er så mye større enn å være hjemme med mamma eller pappa kommer jo også an på foreldrene og hva de gjør når de er hjemme med barna. Hjemmet gir også en trygghet som er god å ha med seg. Jeg tror også at barna nyter godt av de samme positive sidene av bhg om de er 2 eller 3 år når de begynner i bhg. Det haster liksom ikke å skulle begynne i bhg. Noen mener at bhg fra ett år er et stort sosial eksperiment, og ikke nødvendigvis et med godt utfall. Mange meninger og følelser rundt dette temaet. Men som sagt; min erfaring er at ettåringene har det bra i bhg! Når det er sagt så ser vi an i løpet av våren om det blir bhg fra august/sep eller ikke. Vi bodde i utlandet før vi kom hjem og lillegutt ble født i fjor sommer. Så jeg har ingen permisjon eller jobb jeg skal tilbake til. Om vi har råd til det, og ikke minst om jeg har lyst til det, blir jeg hjemme 6 mnd eller 12 ekstra. 

Du er veldig heldig da som har muligheten til det. Må si jeg virkelig misunner de som har muligheten til å være lenge hjemme sammen med barnet sitt. Om jeg ble alenemor kunne jeg ha gjort det. Er skikkelig dumt at det er lagt opp slik. Vil jo ikke være alenemor da.. Søsteren min var det, og fikk vært hjemme med sønnen sin i 2 år med masse økonomisk støtte fra Nav. Men er fint at du har god erfaring med barnehagen. Problemet er at ulike barnehager har ulike ordninger.. Men jeg tviler ikke på at de fleste går veldig inn for at barna våre skal ha det bra.

her er julie 12,5 mnd når hu starter i bhg. har ikke andre muligheter. vi må begge jobbe 100% for å klare oss. silje var 14,5 mnd da hun startet og d gikk veldig bra, så håper d går bra denne gangen også. julie er jo mer vant til barn pga silje så skulle tro d gikk bra.

Lilleputten skrev:

Du er veldig heldig da som har muligheten til det. Må si jeg virkelig misunner de som har muligheten til å være lenge hjemme sammen med barnet sitt. Om jeg ble alenemor kunne jeg ha gjort det. Er skikkelig dumt at det er lagt opp slik. Vil jo ikke være alenemor da.. Søsteren min var det, og fikk vært hjemme med sønnen sin i 2 år med masse økonomisk støtte fra Nav. Men er fint at du har god erfaring med barnehagen. Problemet er at ulike barnehager har ulike ordninger.. Men jeg tviler ikke på at de fleste går veldig inn for at barna våre skal ha det bra.

Ja, håper vi får det til så jeg kan være litt lenger hjemme. Vi bestemmer oss etter lyst og økonomi til våren. Nå er vi liksom vant til å ha en lønning mindre, så på en måte er det lettere å forlenge hjemmetiden da. Men på en annen side å tærer dette på de økonomiske reservene. Tror det er mange som kunne ha tenkt seg å være lenger hjemme, men regningene skal jo betales de også! I barnehagen jeg jobbet (studentbarnehage) var yngste barn bare 8 mnd og eldste 15 da de startet i august. Det yngste var først kun 3 dager og da kortere dager. Men det var aldri noe problem med den babyen heller. Men synes det er tidlig, da! Men må man, så må man! I USA har de bare 6 uker hjemme (og da som oftest uten lønn/støtte) før de enten må tilbake på jobb eller si opp og være hjemme. Ganske stor forskjell på hva vi er vant med her! (Selv om jeg syntes det var veldig surt at vi hverken fikk foreldrepenger eller pappaparmisjon siden vi hadde vært utenlands ett år, og da i embetsmedfør. Men alt avhenger jo av moren og hennes jobb/inntekt i tiden før fødsel). Jeg hadde ikke vært klar for jobb igjen 6 uker etter fødsel!!!

Back
Topp