Albyl-E

Det brukes der mor har hatt alvorlig svangerskapsforgiftning for å forebygge blodpropp i nytt svangerskap.

Sniker.

Spørs hva man tar det for.
Ift svangerskapsforgiftning begynner man ofte på det senere i svangerskapet, og det må diskuteres med lege ift hvor lenge det skal brukes. Noen går hele svangerskapet, noen slutter 4 uker før termin osv. Viktig å vite hva legen har satt opp for deg.

Ift tidligere gjennomgåtte aborter brukes det ofte fra positiv test og til uke 13/14. Igjen så er det greit å diskutere dette med gyn.

Jeg gikk selv på albyl e til uke 23, grunnet tidligere aborter :)

noen flere som tar albyl-E?
Vet dere hvor lenge det er anbefalt?

Sniker jeg også
Det er mange ulike årsaker til å bruke albyl-E, og tidligere svangerskapsforgiftning er én av dem. Jeg har brukt det for noe annet. Det brukes for deg så lenge lege anbefaler det. Jeg tok, i samråd med overlege på sykehus, frem til jeg fødte i uke 38.

Det brukes der mor har hatt alvorlig svangerskapsforgiftning for å forebygge blodpropp i nytt svangerskap.

Ja, det er et av tilfellene hvor det anbefales, men finnes også mange andre tilfeller som fordrer bruk av blodfortynnende i svangerskapet :)

Jeg går på det nå pga flere aborter med komplikasjoner.... albyl-e begynte jeg på for flere måneder siden, og så begynte jeg på lutinus da jeg fikk positiv test!
Lutinus skal jeg gå på i 30 dager, men albyl-e har jeg liksom ikke fått noe beskjed om... ble plutselig så usikker!

Jeg går på det nå pga flere aborter med komplikasjoner.... albyl-e begynte jeg på for flere måneder siden, og så begynte jeg på lutinus da jeg fikk positiv test!
Lutinus skal jeg gå på i 30 dager, men albyl-e har jeg liksom ikke fått noe beskjed om... ble plutselig så usikker!

Det jeg har sett her inne på forum, er at de med tilfeller med tidlige aborter har brukte det i første trimester. Men høre med din lege :)
For at det skal ha effekt på danning av morkake og dens funksjoner skal man bruke det fra før uke 12. (har man morkakesvikt i feks uke 24 vil det ikke hjelpe noe særlig å starte med blodfortynnende første da, men det er ikke relevant og tenke på her da.)

Det jeg har sett her inne på forum, er at de med tilfeller med tidlige aborter har brukte det i første trimester. Men høre med din lege :)
For at det skal ha effekt på danning av morkake og dens funksjoner skal man bruke det fra før uke 12. (har man morkakesvikt i feks uke 24 vil det ikke hjelpe noe særlig å starte med blodfortynnende første da, men det er ikke relevant og tenke på her da.)
Takk for godt svar!
Skal høre med legen :)

Jeg skal til legen på mandag :) skal starte på albyl e Pga hellp syndrom for forebygging. Så usikker på hvor lenge jeg skal ta det.

Oi har du?! Forrige gang fødte du før tiden? Og når startet du? Ble nysgjerrig:)

Jepp. Fødte i uke 32+2 forrige gang på grunn av akutt sf/hellp. Tok tre dager fra jeg følte meg dårlig til ungen var ute. Men var hoven i kroppen og sikkert sliten noen dager før det.

Denne gangen har jeg gått på albyl-e fra uke 12 og ut uke 36. Har hadd ekstra kontroller på st olavs både på poliklinikken og med ultralyd uke 12, 24, 32 og 35 og skal igjen i uke 38. I tillegg har jeg vært ofte til kontroll hos fastlege. Dels fordi jeg var sykmeldt for hyperremesis fra tidlig av.

Jepp. Fødte i uke 32+2 forrige gang på grunn av akutt sf/hellp. Tok tre dager fra jeg følte meg dårlig til ungen var ute. Men var hoven i kroppen og sikkert sliten noen dager før det.

Denne gangen har jeg gått på albyl-e fra uke 12 og ut uke 36. Har hadd ekstra kontroller på st olavs både på poliklinikken og med ultralyd uke 12, 24, 32 og 35 og skal igjen i uke 38. I tillegg har jeg vært ofte til kontroll hos fastlege. Dels fordi jeg var sykmeldt for hyperremesis fra tidlig av.

Så godt og høre!! Din historie var nesten lik som min. Jeg måtte ha akutt ks i uke 32 ble lagt inn dagen før, så skjedde fort med meg også.
Godt og høre fra noen som har opplevd nesten det samme :) for jeg har endel triste/dumme tanker Pga forrige opplevelse.

Så godt og høre!! Din historie var nesten lik som min. Jeg måtte ha akutt ks i uke 32 ble lagt inn dagen før, så skjedde fort med meg også.
Godt og høre fra noen som har opplevd nesten det samme :) for jeg har endel triste/dumme tanker Pga forrige opplevelse.

Huff. Du får prøve å slippe de triste tankene etterhvert.:Heartbigred
De rundt meg var/er nervøse og syntes dette var skummelt, men jeg var for dårlig til å bli redd.
Fordelen du henne gangen er jo erfaringen av hvordan sykdommen forløper seg. Så skulle det skje igjen tar du kontakt med sykehuset tidligere

Back
Topp