Albyl-e. Erfaringer?

Iceicebaby

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg har diabetes type 1 og var hos diabeteslege i dag, som sa jeg skulle begynne med albyl-e for å forhindre svangerskapsforgiftning. Dette var ny praksis ifølge legen. Jeg skal ta én pille hver kveld helt frem til fødsel.

Så leste jeg litt om denne pillen på nett om at det ikke er anbefalt i 1. og 2. trimester, det kan skape misdannelser hos fosteret, forårsake blødninger osv.

Det kan da umulig være riktig at en gravid skal ta dette? Er det noen her som har gått/går på dette?

Den minste dosen er veldig vanlig å få for å forhindre blodpropp med/uten fragmin. Det gis også for de som får påvist antifosfolipidsyndrom. Er ofte med i pakken med "støttemedisin" også.

Anbefaler tryggmammamedisin.no om du ønsker faglig råd om denne eller andre legemidler i svangerskapet.

Jeg begynte også på det etter uke 12. Jeg er nyretransplantert og tar den for å forebygge blodpropp. Skal ta 2 tbl. hver kveld fram til uke 36, deretter 1tbl hver kveld. Disse er forskrevet av nyrelege og fødselslege, så jeg stoler på at de vet hva de gjør og ikke gir meg noe som er farlig for babyen:)

Gravide som har hatt alvorlig svangerskapsforgiftning i tidligere svangerskap, blir anbefalt Albyl-e i neste svangerskap som forebyggende medisin. Det er da vanlig å bruke det fra ca uke 12 frem til uke 36.

Gravide som har hatt alvorlig svangerskapsforgiftning i tidligere svangerskap, blir anbefalt Albyl-e i neste svangerskap som forebyggende medisin. Det er da vanlig å bruke det fra ca uke 12 frem til uke 36.
Skjønner. Jeg hadde ikke det sist, men er visst anbefalt til de med diabetes, som jeg da har. Bare ble så fryktelig skeptisk

Jeg fikk forskrevet albyl-e for å opprettholde god blodgjennomstrømming fra meg til baby gjennom svangerskapet. Sist svangerskap flatet vekstkurven seg ut mot slutten og jeg ble gangsatt 1 uke før termin, legen ville derfor sette meg på 1tab. hver kveld frem til uke 36 for å forhåpentligvis forhindre liten baby denne gang :)

Jeg fikk forskrevet albyl-e for å opprettholde god blodgjennomstrømming fra meg til baby gjennom svangerskapet. Sist svangerskap flatet vekstkurven seg ut mot slutten og jeg ble gangsatt 1 uke før termin, legen ville derfor sette meg på 1tab. hver kveld frem til uke 36 for å forhåpentligvis forhindre liten baby denne gang :)
Kan jeg spørre hvor stor forrige baby var ved fødsel, om du vil dele?

Jeg hadde 3 SA på rad, og fikk derfor progesteron støtte tom uke 12 og jeg skulle i tillegg ta Albyl-e fra positiv test til slutten av svangerskapet :)

Baby var 2840g ved fødsel. Var ikke vekta i seg selv, men avflating på vekstkurven som var problemet :)
Takk for svar:Heartred Jeg har fått små barn også, og har spurt legen om kanskje litt tettere oppfølging rundt det men ikke fått noe godt svar.

Har også diabetes type 1, og fått fortalt at det er nyere forskning som viser at det er gunstig med abyl-e for oss. Var på fostermedisinsk avd for organsjekk pgs ustabilt blodsukker i starten og fikk anbefalt der å gå opp til dobbel dose for best effekt, faktisk…

Vi får stole på legene, så går alt som oftest veldig bra <3
Da ble det ekstra oppfølging på sykehuset pga lav fødselsvekt på de forrige, fikk info om det på OUL (også uten at jeg nevnte det først! Betryggende❤️)

Hvordan gikk det? Ble babyen noe større gang nr. 2?

Back
Topp